Hej!
Jag har byggt en friggebod på markskruv. När allt väl kom på plats insåg jag att den totala höjden från mark till nock tyvärr överstiger 3 meter något.
Jag försöker nu lista ut vad som är rimligast att göra för att komma inom reglerna.
Är det någon som varit i en liknande situation? Hur löste ni det i praktiken?
Tar gärna emot tips på vad som brukar vara enklast att åtgärda i efterhand.
Tack på förhand.
Jag har byggt en friggebod på markskruv. När allt väl kom på plats insåg jag att den totala höjden från mark till nock tyvärr överstiger 3 meter något.
Jag försöker nu lista ut vad som är rimligast att göra för att komma inom reglerna.
Är det någon som varit i en liknande situation? Hur löste ni det i praktiken?
Tar gärna emot tips på vad som brukar vara enklast att åtgärda i efterhand.
Tack på förhand.
Produkter som diskuteras: "markskruv"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
436 kr inkl moms
399 kr
Läs mer
Ja frihetens vindar blåser sen 1 december 2025, bygglovsbefriade komplementbyggnader får vara just 4,0 m eller 4,5 m till nock inom respektive utom detaljplan.
Men jag hoppas den där naturmarken i bakgrunden är en del av fastigheten. Man måste ju också hålla sig minst 4,5 m från gränsen om man inte har fått grannes medgivande för att bygglovsbefrielsen ska gälla.
Men jag hoppas den där naturmarken i bakgrunden är en del av fastigheten. Man måste ju också hålla sig minst 4,5 m från gränsen om man inte har fått grannes medgivande för att bygglovsbefrielsen ska gälla.
Skillnaden är att före 1 december var ett komplementbostad en underkategori till komplementbyggnad, en viss variant av en komplementbyggnad om man så vill. Numera är komplementbyggnad och komplementbostadshus helt separata kategorier. Kan läsas i propen och legaldefinitionerna i 1 kap 4§ PBL. Men kanske lite överkurs...useless skrev: