Tjenixen!
Nyköpt hus (ingen källare, platta på mark) och har noterat att längs husväggen som vätter mot garageuppfarten så blir det en vattenansamling bakom soptunnorna på bild (ni kan se var vattennivån stått) när det regnat mycket / töat.
Det är en höjning av marknivån jämte väggen för att kunna ta sig in i garaget men skulle vilja mota detta med ett fall från huset och på så vis få en liten ränna där vattnet kan ledas bort från tomten längs med uppfarten.
Tänkte skrapa bort gruset närmst väggen, men vad ska jag fylla upp med för material under för att få ett fall som inte släpper igenom allt vatten innan jag fyller på med nytt grus?
Med vänlig hälsning!
Nyköpt hus (ingen källare, platta på mark) och har noterat att längs husväggen som vätter mot garageuppfarten så blir det en vattenansamling bakom soptunnorna på bild (ni kan se var vattennivån stått) när det regnat mycket / töat.
Det är en höjning av marknivån jämte väggen för att kunna ta sig in i garaget men skulle vilja mota detta med ett fall från huset och på så vis få en liten ränna där vattnet kan ledas bort från tomten längs med uppfarten.
Tänkte skrapa bort gruset närmst väggen, men vad ska jag fylla upp med för material under för att få ett fall som inte släpper igenom allt vatten innan jag fyller på med nytt grus?
Med vänlig hälsning!
Nu är det svårt att se vilka höjdskillnader du har men tänk på att om du fyller upp marknivån mot huset ökar risken för skador på träpanelen. Skulle det gå att justera marken från två håll och leda vattnet den vägen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjena! Det är precis sådär jag tänker mig.Centano skrev:
Vet att jag måste beakta utrymmet mot fasaden. Helst 20-30cm tillgodo har jag läst.
Vad tror du jag ska fylla upp med längs husplattan för att åstadkomma just så som din bild visar?
Intressant tanke. Skulle ev kunna funka, till viss del i alla fall. Tror ändå jag skulle behöva komma upp och fylla i lite material mot grunden. Vet dock inte vilket material som lämpar sig för detta…Centano skrev:
Klicka här för att svara