276 läst ·
6 svar
276 läst
6 svar
Gjuta platta (placera utedel ovan)
Ska till och gjuta en, i all sin enkelhet, platta stor som en EU pall, Mått: 1200 x 800 mm.
På denna platta ska utedelen för en värmepump stå.
Kan jag, aldrig utfört eller varit med om, be om instruktion, vägledning av någon som utfört detta? Stort tack på förhand.
På denna platta ska utedelen för en värmepump stå.
Kan jag, aldrig utfört eller varit med om, be om instruktion, vägledning av någon som utfört detta? Stort tack på förhand.
Ja det är inte så svårt!
Men det beror ju också på hur fint du vill att slutresultatet ska bli och hur mycket jobb du vill göra.
Hur tjock platta tänker du dig?
1200x800x70mm kräver ca 6 säckar med 25kg betong.
En enkel guide:
Gräv ut där du vill ha plattan.
Lägg ut makadam och packa så gott det går med det du har tillhands.
Väg av med vattenpass så ytan är någorlunda i våg.
Bygg en form av reglar 45x70. Skruva ihop med träskruv 5x90
Väg av formen med vattenpass
Blanda 3 säckar grovbetongbetong och häll i formen
Lägg dit ett armeringsnät (eller bitar av armeringsjärn om du råkar ha det)
Blanda 3 säckar till och häll i formen
Låt härda ett dygn eller två och avlägsna formen
Men det beror ju också på hur fint du vill att slutresultatet ska bli och hur mycket jobb du vill göra.
Hur tjock platta tänker du dig?
1200x800x70mm kräver ca 6 säckar med 25kg betong.
En enkel guide:
Gräv ut där du vill ha plattan.
Lägg ut makadam och packa så gott det går med det du har tillhands.
Väg av med vattenpass så ytan är någorlunda i våg.
Bygg en form av reglar 45x70. Skruva ihop med träskruv 5x90
Väg av formen med vattenpass
Blanda 3 säckar grovbetongbetong och häll i formen
Lägg dit ett armeringsnät (eller bitar av armeringsjärn om du råkar ha det)
Blanda 3 säckar till och häll i formen
Låt härda ett dygn eller två och avlägsna formen
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 602 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 602 inlägg
Har tänkt göra något liknande i år eller nästa år (beroende på hur lång tid andra projekt tar). Trodde det behövde vara tjockare och med riktig armering. Men duger det inte med råspont som gjutform och några reglar på utsidan som stöd?
Jag tänkte också försöka få min att luta några grader utåt så att kondensvattnet rinner bort från huset.
Jag tänkte också försöka få min att luta några grader utåt så att kondensvattnet rinner bort från huset.
Blir aldrig bra med en lutning. det kommer att frysa till och bygga upp. Se till att en slang 20 mm som kanske kan gå till stuprör under jord eller snett in under huset, Bäst är om det finns avloppsrör att koppla på,Magnus E K skrev:
Har tänkt göra något liknande i år eller nästa år (beroende på hur lång tid andra projekt tar). Trodde det behövde vara tjockare och med riktig armering. Men duger det inte med råspont som gjutform och några reglar på utsidan som stöd?
som ligger frostfritt. Det ska vara en värmekabel i slangen och i tråget unde VP. Brukar finnas plintar i nya VP för värmekabel och styrs för värme när den avfrostar.
Jodå det duger med råspont.Magnus E K skrev:
Det behöver inte vara tjockare för att ställa en värmepump på. Det räcker med 50mm om betongen du använder tillåter det.
Jag har en rejäl lutning på min platta och det bygger på med is ändå.
Det är klart att det bygger på med is när det är kallgrader, men det känns ändå bra att det rinner utåt när det smälter.
Jag gjöt en platta, ca 7cm tjock med lite godtycklig armering, sedan lyfte jag upp den litegrann på hus-sidan när den stelnat och petade in lite mer grus.
Jag gjöt en platta, ca 7cm tjock med lite godtycklig armering, sedan lyfte jag upp den litegrann på hus-sidan när den stelnat och petade in lite mer grus.
Precis så enkelt ska det göras när det handlar om en platta till en VPLostmoose skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden