Hej!
Förra året la jag utomhusklinkers (2cm) runt en pool. Under hade jag markduk, makadam 12-16 och sedan 0-4, totalt ca 10cm. Tyvärr höll det inte utan plattorna har rört sig under vintern.
Nu sitter jag här och funderar på hur detta kan fixas till?
Jag är låst till höjden om jag inte vill göra om allt. Skulle vara otroligt tacksam om någon har tips på hur jag kan lösa detta på ett hållbart sätt.

Är ingen expert men 10cm låter väldigt snålt och bör väl dessutom vara någon form av bärlager och inte makadam som underlag?

Vad har du för mark under markduken?

Centano Centano skrev:
Vad har du för mark under markduken?
Det är vanlig jord.
Det är alltså urgrävt lite innan markduk och grus lades på som underlag till klinkersen.

Finns ju tyvärr inte en chans att det ska funka när marken rör sig med årstider.

Stefan N Stefan N skrev:
Finns ju tyvärr inte en chans att det ska funka när marken rör sig med årstider.
Nej det har jag ju blivit varse om 🙁
Så därför jag behöver tips om hur jag gör istället.

Har du en bild du kan dela? Hur mycket rör det sig om? Alltså rörelsen.

Man behöver ju gräva djupare så inte tjälen tar det.

D DanielSt81 skrev:
Har du en bild du kan dela? Hur mycket rör det sig om? Alltså rörelsen.
Syns väl inte så jättebra på bilderna men såhär ser det ut och sen känner man att en del vippar när man går på dom.

• Närbild av golvplattor med synliga mellanrum och märken på ytan, där en platta verkar ojämn och lyfter lite när man går på den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå betongplattor på en uteplats med vissa plattor som vippar. Bakom plattorna finns ett mörkt trästaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du för fog där? Ser väldigt kompakt ut. Det är rent allmänt ett stort problem med så stora plattor. Det måste vara bra packat och rak under.
Jag skulle vänta lite tills det har blivit varmare och kolla om det lägger sig lite mer. Sen försiktig med gummiklubba. Om det inte händer något mer så får du nog plocka upp plattorna där det har rört sig, släta till stenmjölet under och lägga plattan på och med gummiklubba. Eftersom det är 2 cm får du ta det försiktigt.
Men det är också viktigt att veta fogen. Att den inte expandera. Är det någon betong inblandad? Ser som sagt väldigt kompakt ut.

D DanielSt81 skrev:
Vad har du för fog där? Ser väldigt kompakt ut. Det är rent allmänt ett stort problem med så stora plattor. Det måste vara bra packat och rak under.
Jag skulle vänta lite tills det har blivit varmare och kolla om det lägger sig lite mer. Sen försiktig med gummiklubba. Om det inte händer något mer så får du nog plocka upp plattorna där det har rört sig, släta till stenmjölet under och lägga plattan på och med gummiklubba. Eftersom det är 2 cm får du ta det försiktigt.
Men det är också viktigt att veta fogen. Att den inte expandera. Är det någon betong inblandad? Ser som sagt väldigt kompakt ut.
Det är en hård fog som bygghandeln rekommenderade. Den ska inte expandera mig veterligen. Men misstänker ändå det var fel fog och att jag bör använda en mer rörlig dig?
Dom har faktiskt lagt sig lite och ser lite bättre ut jämfört med någon dag tillbaka. Men en del glappar som sagt fortsatt och fogen ser för tråkig ut. Kanske värt att göra som du säger att rätta till dom värsta för att sedan ha lite is i magen och vad som händer till nästa år 🤔

Fogen har ju också spruckit på några ställen på bilden. Och när marken rör sig är det inte direkt en fördel när fogen är hård eftersom det inte finns någon möjlighet för rörelse utan fogen trycker också emot.
Jag skulle rätta till det värsta lite och avvakta. Du vill inte göra om hela kalaset. Det kan du göra om det skulle hända nästa år igen om det är så störande. Men det kan vara så att du måste leva med lite. Riktiga stensättare vill oftast undvika stora plattor. Dom vet att det lätt blir problem och dom vill inte komma tillbaka och göra om.

RoTe
Ska det inte va betong under? 😮

RoTe RoTe skrev:
Ska det inte va betong under? 😮
Absolut inte. Inte på uteklinkers. Dessa är gjorda för att läggas precis som andra plattor eller marksten.

RoTe
D DanielSt81 skrev:
Absolut inte. Inte på uteklinkers. Dessa är gjorda för att läggas precis som andra plattor eller marksten.
Där ser man, vad heter den klinkern man lägger på betong runt pooler utomhus då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.