Hej, vi har anlitat ett företag för att gjuta ett golv i ett rum i källaren där det tidigare funnits ett ruttet trägolv, med stampad jord under.

Vi blev rekommenderade en lösning med makadam, följt av EPS och flytspackel.

Nu har rivingen blivit klar och duk + makadam är på plats, men vi har sett att det är en liten fläck i makadamen som hela tiden är lite fuktig, se bild. Att det kommer in fukt i källaren är i sig inte konstigt då vi har stengrund och ligger mot berg, men det har inte regnat på ett par dagar och de andra utrymmena där det ibland kommer in fukt är torra. Vi har dessutom en avfuktare i källaren som går hela tiden.

Vi är lite osäkra på om det är okej att fortsätta arbetet som planerat eller om det är någon risk för huset om vi inte sätter in någon extra åtgärd? Firman var förbi och inspekterade detta, men de tyckte att det inte skulle vara ett problem med att fortsätta enligt plan. De har verkat vettiga hittills och de har bra omdömen så jag litar ju på deras expertis, men jag tänkte kolla här också att få en "second opinion" för att stilla mitt sinne.

Tacksam för råd!

• Fuktfläck på makadam i källare, nära dörrtröskel och vägg med synlig tegelkant. Fuktigheten kvarstår trots avfuktare och torra omgivningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Ser väldigt snålt ut med makadam, täcker ju knappt markduken?
Eller är det djupare på andra ställen?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vad ska ni använda källarrummet till? Ska det inredas?

Centano Centano skrev:
Vad ska ni använda källarrummet till? Ska det inredas?
Vi ska använda det som förvaringsutrymme, med hyllor osv. Eventuellt ställa en frysbox där och så. Källaren är ej inredd och vi har inte planerat att ändra på det, det kommer in fukt från berget när det regnar mycket så det är inte riktigt värt det för oss.

C cpalm skrev:
Ser väldigt snålt ut med makadam, täcker ju knappt markduken?
Eller är det djupare på andra ställen?
Tror det är djupare ju närmare yttervägg man kommer då den stampade jorden sluttar utåt. Har inte full koll på hur djupt det tidigare var på det stället men det var nog rätt grunt.

Lyfte lite på duken och kikade, sanden/jorden undertill är fuktig. Borde man inte vilja gräva bort mer av detta? Är dessvärre ganska okunning.

• Jord och småsten syns under ett tygskikt i en renoveringsmiljö, med en vägg av murbruk i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
H Huserarn skrev:
Borde man inte vilja gräva bort mer av detta?
Du har alltid markfukt i marken. Makadamens uppgift är att agera kapillärbrytande skikt som förhindrar markfukten att vandra upp i betongen. Finns många bud angående lämplig tjocklek för att uppnå den funktionen, men man brukar läsa 10 cm. Klart är iallafall att det inte duger med att strö ut ett tunt lager.

• Gilla
Huserarn och 1 till
  • Laddar…
Ska ni köra med något industrispackel eller vad blir det för ytskikt?

Pratade med firman förut och de skulle återkomma och gräva bort mer av sanden och fylla på med mera makadam.

Centano Centano skrev:
Ska ni köra med något industrispackel eller vad blir det för ytskikt?
Det blir flytspackel, men närmare än så vet jag ej. Är det något jag bör tänka på gällande detta? Utrymmet ska endast användas till förvaring.

Vanligtvis är flytspackel inte tänkt att vara en färdig yta så kolla vad för spackel som de tänkt använda. Se även till att det blir ett spackel som klarar tillskjutande fukt.

• Gilla
Huserarn
  • Laddar…
En liten uppdatering: Jag talade med hantverkarna om detta och de var förbi igår och grävde bort ett lite större område och fyllde detta med en ca en halvmeter djupt lager makadam. Kollade även gällande flytspacklet och de skulle använda sig av en fukttålig variant, så allt verkar vara i sin ordning.

C
Så de gick från typ 2 centimeter till en halvmeter? Det är å andra sidan väldigt onödigt djupt. Men OK, så länge man paddar ordentligt så.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.