Hej!
Nu är det dags att undersöka marken där vi tänkt bygga huset. Vad kan en geoteknisk undersökning kosta. Tomten är cirka 825 kvm stor. Ge mig gärna era bästa tips då vi är helt gröna på detta. De som tänkt köpa vår tomt, men istället köpt granntomten svarat såhär:
”Vi kom så långt att vi tog ditt en byggentreprenör och lätt dem titta på tomten samt projektera på ett förslag till byggnation. Vi kom så långt att vi nästan gjorde klart arkitekt ritningarna. Dock gjorde vi aldrig någon geoteknisk undersökning av markbeskaffenheten. För dyrt. Det underlag som finns är kommunens saneringsrapport som till viss del beskriver den ytliga markbeskaffenheten. Det är en stor bergsknalle samt sank mark med stående vatten på den tomten. Fyllnadsmassor ca 0,5 m sedan berg. Jordarten är olika sorters siltig jord/morän. Vi tyckte det blev en byggnadsekonomisk för stor risk att bygga på den tomten. Särskilt eftersom vi ville ha en stor grundplattan och det blev svårt att få plats. Det går ju såklart säkert att bygga där men man får ta höjd för eventuella problem med underlaget. Vi funderade på att spränga bort berget men även det kostar en hel del”
Vad tror ni? Har ChatGPT:at men blir inte klok.