Har funderat på hur jag enklast kapar snyggt ett långt PVCrör (orange, avlopp) på längden alltså inte tvärs över..
Någon som har ett tips?

Beror väl vad för maskiner du har tillgång till. Bandsåg lär ju funka om du kan se till att röret inte roteras under sågning.

• Gilla
D Girl
  • Laddar…
D Girl D Girl skrev:
Har funderat på hur jag enklast kapar snyggt ett långt PVCrör (orange, avlopp) på längden alltså inte tvärs över..
Någon som har ett tips?
Maskeringstejp, rita en rak linje mha snörslå, linjelaser eller dylikt, och sedan såga längs linjen med cirkelsåg eller sticksåg?

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Jag har gjort det på bordssåg, men det är inte att rekommendera då röret nyper och det är risk att man skadar sig.

Dessutom: de gråa avloppsrör jag kapade deformerades efteråt, så de två halvorna är numera ovala. Jag misstänker att det är inre spänningar i plasten från tillverkningen som gör detta.

• Gilla
Grävarn1 och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Beror väl vad för maskiner du har tillgång till. Bandsåg lär ju funka om du kan se till att röret inte roteras under sågning.
cirkelsåg har vi men jag kan ju säkert låna något annat, vill att det ska bli rakt och snyggt.

C
mexitegel mexitegel skrev:
Jag misstänker att det är inre spänningar i plasten från tillverkningen som gör detta.
Hmm. Har gjort samma sak och röret snarare vidgade sig än klämde åt, så det var inga problem. Så det kanske beror på fabrikat? Men givetvis skall man använda klyvkniv och lågt inställd klinga (och klyva en sida i taget).

Av nyfikenhet vad ska du göra med rörhalvorna? Funderar på om inte hängrännor kan fylla samma syfte.

jag ska ha kraftfoder i rörhalvorna till får
T TypRätt skrev:
Av nyfikenhet vad ska du göra med rörhalvorna? Funderar på om inte hängrännor kan fylla samma syfte.f

C
D Girl D Girl skrev:
jag ska ha kraftfoder i rörhalvorna till får
Då är det lite mer rejäla dimensioner det handlar om?
Och kanske inte några extrema krav på precisionen?

jag bara vill få det snyggt gjort, röret kostade mig 1500kr

B b8q skrev:
Maskeringstejp, rita en rak linje mha snörslå, linjelaser eller dylikt, och sedan såga längs linjen med cirkelsåg eller sticksåg?
linjelaser äger jag inte

1500 lät rätt dyrt, vad är diameter och längd på röret?

väldigt långt och brett

Karrock
Är det ett slätt rör eller en trumma med "ribbad" utsida? Om det är en trumma så kommer du såga fram en massa håligheter som blir fyllda med äckelpäckel (foder, bajs, vatten, börjar gro och ruttna). Så i det fallet är det bra att täcka sågsnittet ordentligt.

Skruva fast en rak bräda på röret och följ den med valfri såg.

jag ska ta en bild

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.