Hej.

Har lite olika ytor på husgrunden som uppenbart är fuktiga. På vissa ställen flagnar även färgen.

Har läst en del trådar här och sett flera med samma problem. Det jag undrar är varför jag får det eftersom det ligger olika plastmattor som ska leda bort regn.

Kan det vara att jag behöver gräva bort jorden som blandats ner med singel och fylla på med ny singel?

Några förslag?

• Fuktig husgrund med flagande färg och synlig grusfyllning runt grunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husgrund med fuktfläckar och flagnande färg. Grus och jord intill grundens kant, samt en utsatt gul plastmatta. En stuprörsdel syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Fuktig husgrund med avflagad färg och synlig jord bredvid plattor.
    Skapa konto
  • Fuktig husgrund med flagnande färg och synliga sprickor nära markyta.
    Skapa konto
Är källarväggen fuktig på insidan?

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Är källarväggen fuktig på insidan?
Nej. På insidan av första tre bilderna är källartrappen och där är det ingen fukt.

Sista bilden, där är huset utbyggt men inget tomrum på insidan.

Ser ut som att omgivande mark är ganska blöt och då kan det vara svårt att undvika när det varken är speciellt varmt eller soligt.

D D_Anders skrev:
Ser ut som att omgivande mark är ganska blöt och då kan det vara svårt att undvika när det varken är speciellt varmt eller soligt.
Jo så är det nog. Det är i västerläge så ändå ganska soligt. Men ska vänta ut våren och sommaren och se om det blir bättre.

F frippe12 skrev:
Hej.

Har lite olika ytor på husgrunden som uppenbart är fuktiga. På vissa ställen flagnar även färgen.

Har läst en del trådar här och sett flera med samma problem. Det jag undrar är varför jag får det eftersom det ligger olika plastmattor som ska leda bort regn.

Kan det vara att jag behöver gräva bort jorden som blandats ner med singel och fylla på med ny singel?

Några förslag?
Är väl antagligen så att din sockel suger upp fukt nerefrån och därför trillar sin färg/puts av.

Om du gräver ut, så gör en ordentlig dränering med en platonmatta mot väggen.

Biggle Biggle skrev:
Är väl antagligen så att din sockel suger upp fukt nerefrån och därför trillar sin färg/puts av.

Om du gräver ut, så gör en ordentlig dränering med en platonmatta mot väggen.
Grejen är att det är dränerat och finns platonmatta. Det är därför jag är.orolig för att något rör är trasigt.

Är källaren oinredd är det kanske inte något större problem. Har du t ex lerjord och högt grundvatten så är det nog mest att gilla läget och fixa det kosmetiska då och då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.