C
D Girl D Girl skrev:
linjelaser äger jag inte
Lägg röret på en plan yta (kapa av muffen först) och lägg en regel eller nåt dikt emot röret som distans från underlaget och dra sedan med en tuschpenna längs regeln så får du en rät linje längs med röret.
Såga sedan med valfri såg - fogsvans, sticksåg, tigersåg eller cirkelsåg.
Ta en sida i taget så du kan utgå från hur röret ändrar form när du klyver det.
Putsa av med valfri slipmaskin så att det inte blir några vassa kanter.

• Gilla
D Girl
  • Laddar…
För att spara dig själv en massa jobb och slit så skulle jag köpa hängrännor i plast. Då slipper du risken att det kluvna röret ändrar form.

Karrock
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
För att spara dig själv en massa jobb och slit så skulle jag köpa hängrännor i plast. Då slipper du risken att det kluvna röret ändrar form.
Med tanke på pris och planerad användning så är det nog 200-300mm rör som redan är inköpt. Svårt att ersätta med hängrännor då.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Med tanke på pris och planerad användning så är det nog 200-300mm rör som redan är inköpt. Svårt att ersätta med hängrännor då.
Tja, det beror väl på om det rör sig om en fåruppfödning med hundratals djur eller om TS har 5-10 får hemmavid.

Det finns färdiga fodertråg för samma pengar som detta rör köptes för. Vilket skulle bli betydligt enklare att köpa och kunna använda direkt.
Beroende på var och när röret köptes kan det ju gå att lämna tillbaka det.

C
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Tja, det beror väl på om det rör sig om en fåruppfödning med hundratals djur eller om TS har 5-10 får hemmavid.
Rördiametern handlar nog snarare om huruvida djuren skall komma åt fodret utan att det hamnar på marken.

De på bilden är visserligen getter och hängrännorna amerikanska kvadratiska. Men jag är övertygad om att svenska får klarar av av äta från halvrunda hängrännor.

Getter äter från en fodertråg längs ett trästaket medan höns går omkring på marken i en lantlig inhägnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är trågen för stora så är risken att fåren ställer sig i dem istället anar jag.

• Gilla
D Girl och 1 till
  • Laddar…
Jag fick slutligen hjälp av en vän som är en duktig snickare. Han hade med sig en tigersåg modell större och kapade röret imponerande rakt på fri hand så att säga. Sedan hade han en fil som han dessutom filade kanterna jämnt med. Jag är otroligt nöjd med resultatet, hade aldrig kunnat göra det så fint som han gjorde...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.