Kan man sätta en studsmatta här och vilka underarbeten krävs i så fall? Vi har väldigt begränsade möjligheter att ha studsmattan någonstans.

• En trädbevuxen trädgård med mark täckt av löv och murgröna, möjligt plats för studsmatta. En trädgårdslampa står till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skogsbevuxen trädgårdstomt med tät växtlighet och fallna löv; hus syns i bakgrunden. Potentiell plats för studsmatta diskuterad.
    Skapa konto
  • Trädgård med mark täckt av löv och murgröna, omgiven av träd och buskar, med en svart gatlykta i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Trädbevuxen, skräpig markyta med buskar och lyktstolpe, potential plats för studsmatta.
    Skapa konto
Du behöver en någorlunda vågrät yta att ställa den på. Mindre avvikelser går ju att justera genom att gräva ner något/några av benen några centimeter upp till någon decimeter.
Sen behöver det vara fritt under själva mattan så man inte slår fötterna i sten eller mark när man hoppar. Hoppar man högt och väger några kilo blir nedpressningen av mattan ganska stor, åtminstone i mitten.
En del mattor kan grävas ner och då finns det instruktioner om hur hålet under den behöver se ut.
Spontant ser det ut som att slänten lämpar sig dåligt för studsmatta utan att gräva ur rejält mycket.

• Gilla
JB80
  • Laddar…
Jo då. Kan du tänka dig att "modifiera" studsmattan lite så fungerar det. Vår står i liknande slänt.

"Justera" benen i överkant (inte delen som står på marken) så att den står plant. Se sedan till att förankra den i marken.

Du kommer ju däremot inte kunna använda studsmattan på något annat ställe efter detta.

• Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
J JB80 skrev:
Kan man sätta en studsmatta här och vilka underarbeten krävs i så fall? Vi har väldigt begränsade möjligheter att ha studsmattan någonstans.
Jadå! En timma med röjsåg och en timma med spade så har du löst det!

• Gilla
  • Haha
Senn och 6 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Översatt till rent arbete innebär det tre timmar sågande och 5 timmars grävande.

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
S surfarn skrev:
Översatt till rent arbete innebär det tre timmar sågande och 5 timmars grävande.
och två tre rundor till Bauhaus!

Men utöver det så tror jag det, helt oironiskt, är genomförbart! Så länge man bara gräver där benen ska stå så blir det inte så mycket grävjobb.

Det sämsta är nog mängden löv som kommer samlas i studsmattan sen, men det löses sig med en lövblås!

Glöm inte att förankra den med. Hos mig gick det bra att vika ett gäng 2m långa armeringsjärn på mitten och sen slå ner diagonalt i kryss, som en mälor över studsmattans liggande rör.

Ossian K Olsson
G g.kraft skrev:
Glöm inte att förankra den med. Hos mig gick det bra att vika ett gäng 2m långa armeringsjärn på mitten och sen slå ner diagonalt i kryss, som en mälor över studsmattans liggande rör.
En gul bogserlina förankrar en studsmatta vid ett träd på en gräsmatta.
Skapa konto

Äsch! Ett träd och en bogseringslina räcker!

• Gilla
leifherlin
  • Laddar…
Unikt namn
G g.kraft skrev:
Hos mig har studsmattan stått still av sig själv i flera år.
Men jag tar in den över höst/vintern innan stormarna kommer.

Att den står plant är ju dock en förutsättning för att den inte ska hoppa iväg.

Kan man hyra dig?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde en kompromiss. Grävde ner benen lite på en sida och så byggde jag upp med betongplattor jag hade över på andra sidan så den blev plan. Den rör sig inte mycket om den står plant, om den inte blåser iväg i en höststorm. Men det är bara att ta in mattan och nätet och låta stommen stå kvar under höst/vinter.

Maalox
Haha!

Men utöver det så tror jag det, helt oironiskt, är genomförbart! Så länge man bara gräver där benen ska stå så blir det inte så mycket grävjobb.

Det sämsta är nog mängden löv som kommer samlas i studsmattan sen, men det löses sig med en lövblås!
Grymt tack! Löven struntar jag i (vi har massor i hela trädgården). Kan man ha vilken typ av studsmatta som helst som ryms eller behöver man ha en som man kan gräva ner?

J JB80 skrev:
Nej. Gör inte det!!

• Haha
Hasse Sandin
  • Laddar…
Ursäkta att ser hemskt ut just nu, men så här gjorde vi. Inget gräva.

• Trädgård med en studsmatta och en skottkärra under den, omgiven av bråte och stenar. Står nära ett hus med träd i bakgrunden.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.