Kan man sätta en studsmatta här och vilka underarbeten krävs i så fall? Vi har väldigt begränsade möjligheter att ha studsmattan någonstans.
Husägare
· Skåne
· 1 761 inlägg
Du behöver en någorlunda vågrät yta att ställa den på. Mindre avvikelser går ju att justera genom att gräva ner något/några av benen några centimeter upp till någon decimeter.
Sen behöver det vara fritt under själva mattan så man inte slår fötterna i sten eller mark när man hoppar. Hoppar man högt och väger några kilo blir nedpressningen av mattan ganska stor, åtminstone i mitten.
En del mattor kan grävas ner och då finns det instruktioner om hur hålet under den behöver se ut.
Spontant ser det ut som att slänten lämpar sig dåligt för studsmatta utan att gräva ur rejält mycket.
Sen behöver det vara fritt under själva mattan så man inte slår fötterna i sten eller mark när man hoppar. Hoppar man högt och väger några kilo blir nedpressningen av mattan ganska stor, åtminstone i mitten.
En del mattor kan grävas ner och då finns det instruktioner om hur hålet under den behöver se ut.
Spontant ser det ut som att slänten lämpar sig dåligt för studsmatta utan att gräva ur rejält mycket.
Jo då. Kan du tänka dig att "modifiera" studsmattan lite så fungerar det. Vår står i liknande slänt.
"Justera" benen i överkant (inte delen som står på marken) så att den står plant. Se sedan till att förankra den i marken.
Du kommer ju däremot inte kunna använda studsmattan på något annat ställe efter detta.
"Justera" benen i överkant (inte delen som står på marken) så att den står plant. Se sedan till att förankra den i marken.
Du kommer ju däremot inte kunna använda studsmattan på något annat ställe efter detta.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 276 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 276 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 276 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 276 inlägg
och två tre rundor till Bauhaus!S surfarn skrev:
Men utöver det så tror jag det, helt oironiskt, är genomförbart! Så länge man bara gräver där benen ska stå så blir det inte så mycket grävjobb.
Det sämsta är nog mängden löv som kommer samlas i studsmattan sen, men det löses sig med en lövblås!
Hos mig har studsmattan stått still av sig själv i flera år.G g.kraft skrev:
Men jag tar in den över höst/vintern innan stormarna kommer.
Att den står plant är ju dock en förutsättning för att den inte ska hoppa iväg.
Jag gjorde en kompromiss. Grävde ner benen lite på en sida och så byggde jag upp med betongplattor jag hade över på andra sidan så den blev plan. Den rör sig inte mycket om den står plant, om den inte blåser iväg i en höststorm. Men det är bara att ta in mattan och nätet och låta stommen stå kvar under höst/vinter.
Grymt tack! Löven struntar jag i (vi har massor i hela trädgården). Kan man ha vilken typ av studsmatta som helst som ryms eller behöver man ha en som man kan gräva ner?Ossian K Olsson skrev: