C
B BAv11 skrev:
Då bör de gjutas fast pga bilarnas tyngd, vår ena bil väger 2,5 ton. 😬
Skall du köra över samtliga 45 meter kant?

C cpalm skrev:
Skall du köra över samtliga 45 meter kant?
Man kommer inte att köra över kanten, annat än om man oavsiktligt kör på den lite grann. Tanken är att säkerställa stabiliteten så att inte trycket från bärlagret är större än mothållet från jord och gräs utanför.

Inser dock att en mindre del av sträckan nog skulle klara sig med väsentligt mindre / ingen betong, där bilar inte ska stå. Närmast garaget/förrådet i så fall.

Så här är det tänkt att bli, kantstöd hela vägen från de gjutna grindstolparna (42x42 cm) till garaget. Men inte längs med huset förstås, där läggs bara bärlager mot grunden.

Om man bara parkerar så som bilarna är ritade kanske det räcker med betong just där, men har man gäster så vill jag ju köra upp bilarna längs huset mot garaget.

Vågar inte riktigt snåla med betongen pga tung bil, sneda kantstenar vill jag undvika, men jag har ingen praktisk erfarenhet av hur stor risken är.

• Planritning över uppfart vid garage, med mått och markerade parkeringsplatser. Visar placering av kantstöd från grindstolpar till garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B BAv11 skrev:
Hej! Ska blanda jordfuktig betong för att gjuta fast granitkantstöd.

Vill ha ngt prisvärt och enkelt, kan denna produkt funka tro? Att blanda med bara lite vatten då.

[länk]
Jag valde den andra C32/40 från byggmax för att gjuta in kantsten. Håller bra.

• Gilla
BAv11
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Jag valde den andra C32/40 från byggmax för att gjuta in kantsten. Håller bra.
Låter bra! Vet du ungefär vilket blandningsförhållande med vatten som du hade?

Jämför priset med att köp det från en betongfabrik om du har en sån i närheten

Matti_75 Matti_75 skrev:
Jämför priset med att köp det från en betongfabrik om du har en sån i närheten
Tack för tips, har övervägt det också men pga den stora mängd och att jag är nybörjare - som gör allt för hand och har få långa sammanhängande stunder för detta arbete - så får det bli några löpmeter i taget. Det kanske blir ett par tusen i skillnad men då kan jag ha säckarna i garaget och göra det i lugn takt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag har satt sådana i trädgården. Men inte så långa sträckor. Jag har satt och vägt av granitstöden i helt torr betong, format upp den lite. Och sedan en försiktig dusch med vatten. Dagen därpå när betongytan hårdnat har jag duschat den lite krafigare. Sedan är det bara att fylla igen. fukt från marken kommer att fixa resten av härdningen. Det blir givetvis inte i närheten av lika starkt som en korrekt blandad betong, men det räcker och är väldigt enkelt..

På en sträcka där jag satte 5 löpmeter lade jag även in ett armeringsjärn i betongen. Tänker att det kanske skyddar lite från ev. frostsprägningar.

• Gilla
BAv11 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att jag har klarat mig med ca 1 säck per 1,5 löpmeter.

• Gilla
BAv11
  • Laddar…
B BAv11 skrev:
Tack för tips, har övervägt det också men pga den stora mängd och att jag är nybörjare - som gör allt för hand och har få långa sammanhängande stunder för detta arbete - så får det bli några löpmeter i taget. Det kanske blir ett par tusen i skillnad men då kan jag ha säckarna i garaget och göra det i lugn takt.
Tänker du beställa hem all betong på en gång funkar det nog utmärkt med förvaring/ mellanlagring i garaget.
Ska du däremot köra hem betong säckarna själv kanske det är enklare att ta dem direkt från bilen/ släpkärran till betongblandaren / blandningslaven/ skottkärran/ murarbaljan just när du ska blanda betongen och undvika onödig hantering.

• Gilla
BAv11
  • Laddar…
C
T.ex. Finja levererar numera i plastsäckar som ska tåla att lagras utomhus. Jag har förvarat betong stående på pall ute, och för säkerhets skull spänt fast en takplåt ovanpå med spännband. Perfekt att kunna lägga upp säckarna i direkt anslutning till arbetsstället och slippa kånka runt på dem.
https://www.finja.se/hallbarhet/hallbarhetsarbete/plastsack

Angående bilarna tror jag knappast man behöver oroa sig för att marktrycket på körbanan orsakar sådana sättningar i marken att kantstenen sätter sig. I så fall har man andra problem. Särskilt kritiskt är det naturligtvis med en kant man kör över, annars handlar det nog om vanliga naturliga sättningar i marken. Men håller med om att man skall göra det ordentligt ändå om man vill ha ett beständigt resultat. Fast allting är ju relativt...

• Gilla
BAv11
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har satt sådana i trädgården. Men inte så långa sträckor. Jag har satt och vägt av granitstöden i helt torr betong, format upp den lite. Och sedan en försiktig dusch med vatten. Dagen därpå när betongytan hårdnat har jag duschat den lite krafigare. Sedan är det bara att fylla igen. fukt från marken kommer att fixa resten av härdningen. Det blir givetvis inte i närheten av lika starkt som en korrekt blandad betong, men det räcker och är väldigt enkelt..

På en sträcka där jag satte 5 löpmeter lade jag även in ett armeringsjärn i betongen. Tänker att det kanske skyddar lite från ev. frostsprägningar.
Det låter som en enklare lösning. Jag hade också hopp om att bara ”torrsätta” kantstöden, men Gemini avrådde mig då den ansåg att det blir mycket bruk inne i betongsträngen som inte bränns av.

Hade ju varit mycket enklare att slippa blanda och bara köra torrt, men osäker på om det räcker.

C cpalm skrev:
T.ex. Finja levererar numera i plastsäckar som ska tåla att lagras utomhus. Jag har förvarat betong stående på pall ute, och för säkerhets skull spänt fast en takplåt ovanpå med spännband. Perfekt att kunna lägga upp säckarna i direkt anslutning till arbetsstället och slippa kånka runt på dem.
[länk]

Angående bilarna tror jag knappast man behöver oroa sig för att marktrycket på körbanan orsakar sådana sättningar i marken att kantstenen sätter sig. I så fall har man andra problem. Särskilt kritiskt är det naturligtvis med en kant man kör över, annars handlar det nog om vanliga naturliga sättningar i marken. Men håller med om att man skall göra det ordentligt ändå om man vill ha ett beständigt resultat. Fast allting är ju relativt...
Ja, är ju svårt att veta. Jag satsar på det säkra före det osäkra, men funderar allt mer på att göra det lite enklare längs sträckan där ”fickan slutar. Dvs till vänster om bilarna på bilden. Det är ganska sällan vi kommer behöva backa upp där, ngn gång i månaden max, och vi använder ändå inte garaget för bilar. Så då blir det ett antal meter där man bara kan torrsätta och vattna lite.

Tack alla för era tips, guld värt.

C
B BAv11 skrev:
den ansåg att det blir mycket bruk inne i betongsträngen som inte bränns av.
Den "åsikten" skulle jag ta med en stor nypa salt. Det är många som torrsätter staketstolpar m.m. och skulle inte betongen genomhärda så småningom skulle det inte fungera, vilket det bevisligen gör.

• Gilla
BAv11
  • Laddar…
Självklart härdar det, men inte till optimal hållfasthet.

• Gilla
BAv11
  • Laddar…
Ja egentligen så borde det väl härda genom till slut, när man tänker på det? Betong är ju poröst och fukten vandrar genom hela betongen, antar jag.
Vore ju sjukt bra för mitt projekt om det räckte att torrsätta graniten, bara vattna lite försiktigt i början 🙂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.