Grund & Markarbeten
Fjojtmehmet: Som jag tolkar dig så faller tomten mot grannen 40cm Den är meckigt att göra grusbädd i olika nivåer, vare sig man gjuter eller sätter stöd. Jag skulle utgå ifrån lägsta punkt och schakta samt plana i våg längs med den nivån. Det blir mer att gräva vid högsta punkt, men grundarbetet blir otroligt mycket enklare ifall det bara finns en nivå att väg in
useless: Enda sättet att veta om det är några problem är att krypa in och titta.
Anders Viberg: Jag har ett gammalt befintligt förråd, 9-10kvm. Som jag nu har slitit ut allt gammalt skräpgolv som varit där tidigare, samt grävt ut 30cm+ neråt. (Se bilder) Jag är just i fart med att slänga på och packa makadam men funderar på hur jag ska göra med gjutning av platta som jag tänkt (har inte gjort det själv tidigare). Jag har planerat att kunna ha frostvakt men inte mer) Som sagt
BirgitS: Om marken ser ut så där förstår jag inte hur det skulle kunna finnas vatten på ytan som är mot huset eftersom allt regnvatten rinner bort från huset.
Dublin: [citat] s [citat] Skalblocken kan du ställa direkt på gruset om det är ordentligt paddlat. Ska du mura med leca eller tegel måste du gjuta en sula först som du ställer det första varvet på.
Hans G2: Troligtvis har betongen karbonatiserats och med det så börjar armeringen rosta vilket leder till spänningar och sprickor. Du kan smeta på vad som helst, så länge kärnan fortsätter orsaka spänningar hjälper det inte mer än tillfälligt estetiskt.
Joakim90: Tack för era råd, är inställd på att göra det ordentligt och byta bärlager. Blir till att hyra grävare ;)
Albert Isaksson: Okej låter klokt! Tack! Har du några tankar om vatten och fryssprängning?
Axeler: Gjöt min garagegrund i veckan. Och det gick ju rätt bra för att vara första (och enda gången förhoppningsvis). Nu skall jag mura upp bakkant 5block med leca. Men eftersom jag tydligen hade slarvat lite med kantbalksutsättningen så ligger plattan ca 5-10mm under kantbalkstoppen i bakkant. Vad tycker dom som kan om detta? Skall jag jämna av innan jag lägger första raden leca? Eller kan
jknut: Ingen som har koll på om ett standard kantelement med s200-cellplast klarar punktlaster på 11KN?
BSOD: Har också sett liknande lösningar med skyddsrör . Normalt håller en pem slang extremt länge. Men jag kan tänka mig att livslängden blir lite begränsad, framförallt om man överdoserar klor. Vår 50år gamla pem slang som suttit för kallvatten, ingjuten i betong, var som ny när vi böt den. (Vi böt den i samband med att vi grävde, så allt var öppet o lätt att byta). Edit:stavfel
Byggo_: Tjena. Kunden grävde och gjorde markarbetet färdigt i höstas. De vill nu att jag ska börja med grunden. Hur länge bör jag vänta? Tills tjälen försvunnit helt? Eller är de lugnt att köra igång så fort snön försvinner eftersom att de är utgrävt och påfyllt.
Anonymiserad 55101: Hittat detta på forumet: https://www.byggahus.se/forum/threads/plintgrund-foer-fjaellstuga.246012/ Där står det bland annat hur man med isolering kan minska hur djupt man måste gräva. Då kanske det inte vore en dålig ide att under ca 50cm grus isolera under och någon bit utanför plintarna? :)
Twixi: [citat] Nej så klart ! Men har lagt mattor där för 3 veckor sedan pga kallt golv så blev väl lite nojig att mattorna skulle kunna ta skada, fick tipset om att tejpa plastfolie vänta 24 timmar, väntade i 1 vecka tror jag, torrt hittills iaf, tack
ankan907: Är det värt att köpa cellplast och armering till grunden från Polen eller något annat land? Eller är billigare i Sverige?
Janus82: Vi ska ta upp en källartrappa och då kommer en bit källarvägg som tidigare har varit under mark fram i dagen. Den biten vägg är ju målad med asfalt och tjära som en del av den gamla dräneringen. Går det att putsa över gammal asfalt eller finns det ingenting som fäster på det? Vilken puts bör man använda i så fall?
Leafy: [citat] Just hur själva plattformen ska vara utformad har jag koll på. Har en fullstor plattform med tjockt gummi, slitageyta m.m. inomhus i gymmet, Detta var mera när solen skiner och man vill stå ute och lyfta lite. så därför tänkte jag skippa plyfan i mitten för att slippa hålla på och skydda den mot vatten. Lägger nog ett lager gummiplattor över hela ytan istället. Smart det
husgoals: Bygglov och startbesked från kommunen har vi fått. Vi hade velat ha in markarbetet i byggnadskreditivet (då den är till mycket fördelaktig ränta) men då resterande entreprenadavtal inte är färdiga ännu går det inte - men kapital finns så att det går att genomföra. Stort tack för att du tog dig tid att svara.
BSOD: [citat] Är nog enklast att anpassa formen, det är ju bara vid tröskeln det blir lite annorlunda
TypRätt: Verkligen ingen expert men tänker att det väl brukar vara något mer finkornigt över för att inte betongen ska rinna ner igenom, för då försvinner ju de dränerande egenskaperna. Sedan att packa det ordentligt.
Larsa: Plintgrund är annars en favorit, är det isolerat ordentligt slipper man allt problem med fukt och annat…
Snickarkirre: Kul med en återkoppling å att de gick bra! Ja efterarbetet e alltid drygt att hålla på me å även att de kan ta tid innan man kan påbörja de. Men hellre att de går segt än att det börjar brinna ifrån en, då blir de svettigt vill ja lova!
Kristofferm: Jag planerar att fylla upp torpargrunden med makadam samt isolera med cellplast och gjuta platta med golvvärme i, i ett hus byggt i lättbetong. Till detta ska jag även göra en mindre utbyggnad (15kvm) i lättbetongblock, även där vill jag gjuta platta med golvvärme. Det jag försöker bestämma mig för är hur jag ska göra grunden för utbyggnaden. Huset har ca 90 cm från underkant
Matti_75: Oftast så ingår inte sådant då man inte kan räkna på det då det inte är synligt. Sedan skulle dom informerat dig om det, men om du är nöjd med jobbet kan du väl försöka pruta lite på det o sedan betala det ni kommit överens om
Allbert: Hej! Fråga om hur bred sula som behövs. Förutsättningar: Belastning betongsula: 500kg/m Markförhållande: Fuktig lera På en ekonomibyggnad utan platta på mark, där väggarna står på en kantmur och därunder en betongsula till frostfritt djup, hur bred måste sulan vara? Placerar man sulan ovanpå markisolerskiva? Vänliga hälsningar /A
schnyggve: Huset i fråga är byggt på berg. Det är delvis källare och det är dålig access i krypgrunden som finns under resten av huset. I de delar jag har krupit runt har man blottlagt berget. idag öppnade jag upp ett rum där vi haft problem med främst kalla golv (detta del går inte att krypa till. Blev lite förvånad när jag såg att man bara grävt ”diken” ner till berget för att gjuta
Tennis-star: Jag har rensat marken i krypgrunden från organiskt material, lagt plast på. Mellan dec-april är det runt 60-70% , mellan maj-nov är det 75-95%. På vintern är det främst markfukt, man ser fukten under plasten, och grunden klarar sig utan avfuktare. Sen på sommarn, när varm luft kondenserar i svala grunden, går avfuktaren igång. Så det jag vill ha sagt är att det kanske kan räcka med