Grund & Markarbeten
Tooompaaa89: [citat] Mått på Växthusstommen skulle jag säga. Då råder stommen 5-10mm överhäng på grundmur
JonasHolm: Hej! Hur länge bör man vänta innan man målar en slammad mur utomhus? Putsad mur är ju 6-8 veckor. Gäller samma sak slammad?
useless: [citat] Skönt att @addee äntligen fick svar efter 14 år av ovisshet.
Knallen: Hej Tack för svar, Vägens bärighet är det inte något problem med, men huset ligger omgärdat av stenmur, friggebod, lada och diken vilka är svårforcerade. När jag gjöt grunden till lecamurningen, gick det åt 150 säckar och det tog mig från 6 på morgonen till tio på kvällen.Tufft men det gick. För plattan är det drygt 200 säckar så jag behöver behöver två dagar. Som golv på
neo11: A46 är jättebra, men håller inte 100 år som betong. Och blir en annan färg än betong. Finns bara ett sätt, bila bort och gjuta om, detta var en väldigt dålig trappgjutning.
neo11: Cementbruk a fungerar utmärkt. Jag tror personligen att jag hade valt utsocknings bruk b. Det sluttar ner, inget vatten mot ytan. Bruket är lite svagare och spricker inte lika lätt, b bruk är lite smidigare att jobba med.
byggarnolsson: [citat] Nej, utan timret läggs med marken, tänk dig typ såhär: [bild] Utan ett alternativ/tanke jag har haft är var att bakom muren ha en stående U-balk/L-profil gjuten – då i en plint – som sedan dras fast på varje rad av timmermuren för att hjälpa till med stabiliseringen. Sorry, kanske förklarade illa i mitt första inlägg =D
Kane: [citat] Bra. Märkligt att de kan göra som de gjorde och tycka att de är yrkesmän (spekulation från min sida...).
kniv: @Visua har du summerat ihop några lärdomar du kan dela med dig av till andra? Typ att vara tydlig med skriftlig offert, läsa den ordentligt innan acceptans, inte avslöja er budget när det var betydligt högre än offert, inte blanda in svärmor som betalare (gentemot företaget, även om hon betalar kan ju ni få fakturan. Vilket konto pengarna kommer ifrån spelar ju ingen roll…).
Fredde.kranis: Hej allihopa. Jag ska bygga en stödmur i Leca, med höjden på ca 1 meter. Jag har lite fundering på vart jag ska lägga dräneringsrören för bästa resultat? Och jag undra även hur man kan lösa toppen av muren, om man inte vill plåtklä eller ha toppsten? Vill helst ha putsad yta även på toppen.
J0naz1: Hej Jag har ett gästhus på tomten. Detta gästhus ska jag bygga ut ungefär 8 kvm med en liten hall och ett badrum. Gästhuset är drygt 5 år gammalt och står på lecablock. När jag gjorde den grävde jag ur 10-20 cm och hade singel sedan hade jag en trädgårdsplatta och lecablock ovanpå. Gästhuset är på drygt 20 kvm. Eftersom det ska vara badrum, eventuellt kaklat blir det viktigt att
Andreas1994: Hej! Lite nyfiken. fick du någon ordning på problemet? /Andreas
LowFlow: Hej! Har ett uthus på 4x6,5meter som använts som smedja så det är bara jordgolv där i. Nu ska jag göra om det till en lite trevligare snickeriverkstad och funderar på hur jag ska fixa golvet. Uthuset står byggt på plintar så det nya golvet behöver ju inte bära några laster från själva byggnaden utan enbart från inredningen och mig såklart. Hur hade ni gjort? Jag tänker att det
TypRätt: Med inredd menar man ofta isolerade väggar med gips och möbler på golvet. Att putsa och kakla och hänga upp möbler på väggarna eller på fötter av plast är inga problem. Du kan absolut ha en fantastisk tvättstuga bara att den är lite svalare (om du inte vill ha en väldigt hög elräkning)
K.ba.: Det kommer in en del vatten under stugan. Det försöker vi nu stoppa. Har grävt bort jord. Tänkte bättra på med betong och sedan kallasfalt så det inte sipprar in vatten. Tänkte också mura en liten mur mot buskarna och jorden som jag också på något sätt ska försöka få att stoppa vatten från att rinna mot stugan. Fyller sedan igen med grus tänkte jag. Låter detta tokigt? Kan jag
Stefan1972: det kapillärbrytande skiktet hindrar ju vatten att stiga rent fysiskt. Har väl inte så mycket med markfukt att göra.
Vector: Nä, det är ju enklare nu att förbereda för vatten till någon byggnad. Man drar väl skyddslangen dit det passar inne i huset förslagsvis dit matningen går från kommunens anslutningspunkt sen gräver man ner den under kantbalk å på fostfritt å sen upp genom mark igen så kan du dra slangen dit du vill. Sen i framtiden så har du skyddslangen klar som du gräva ner och kan dra pemslangen
Daniel 109: Det är ju inte helt ovanligt att garage byggs utan avlopp utan i stället har fall ut genom porten. Att då ha en kant där är helt förkastligt. Även om det finns avlopp tvingas ju vatten in vid slagregn.
Christoffer L: Det blir en svart sand som ska vara ogräshämmande, det är inte fogat ännu. Vi ska påtala att det inte är så snyggt som vi önskar. Det finns gott om bilder på internet på hur det kan se ut. Finns det någon här som har liknande/ bättre exempel.
mexitegel: Armeringsstål ska bockas i hörnen. Skarvar ska vara omlott 60 cm. Det skadar absolut inte att du har armeringsstål både i botten och i toppen av kantbalken. Jag gjorde så i vårt växthus.
Karrock: [citat] Mikropålar/stålpålar kan slås tex med specialutrustad grävare i 3-5 tonsklassen, eller vanlig något större grävare med hydraulhammare istället för skopa fram. Antar att du behöver hjälp med att gräva, om det är samma firma som pålar kan det alltså lösas antingen med en extra, liten maskin eller en extra "skopa" till den större maskinen som schaktar. Lycka till!
maria01: [citat] Utomlands är det mer vanligt för att slippa förlita sig på andra företag för att jobben inte ska krocka med varandra som ofta händer på svenska byggen
Mike Andersson: Hej, Planerar att bygga en friggebod på tomten. Tomten sluttar något och precis där jag vill ha friggeboden är lägsta punkten på hela tomten, dock utjämnat från högsta punkten med schaktmassorna som blev från utgrävningen av husgrunden som gjordes (nybygge). Det skiljer ca 50cm från ursprunglig nivå till uppschaktad nuvarande nivå. Det är en gammal äng ursprungligen och massorna
RDX_x: Så nu har jag tittat lite mer ordentligt. Jag försökte få in en titthåls-kamera i ventilationen, men bakom var nätet intakt, så jag kunde inte få in kameran, och se hur det såg ut. Jag hittade heller inget tillhörande rör på insidan.
Jänkarn på slätten: I planeringen på något liknande. Hur görde du?
jonasz: Utan att vara den som skall betala skulle jag välja 2m, eller absolut minst 1,5m fritt utanför färdig vägg. Det underlättar väldigt mycket i framtiden om du behöver dränera och kan gräva vettigt med en vettig skopa, det kommer dessutom underlätta och troligtvis bli billigare om det finns ordentlig plats att bygga ställning på. Ser bara fördelar om man bortser från några extra
olledoledoff: Hej på er! Idag vid rivandet av bastun belägen i källaren i vårt nyköpta hus upptäckte vi en rejäl spricka. Vid borttagande av betongen syns armeringsjärnet vilket i princip blir pulver om man rör vid det. Sprickan sitter i yttervägg och sträcker sig säkert 3m. Jag misstänker att fukt från bastun trängt sig in och att det kanske från utsidans kyla "sprängt" väggen? Hur gör man
Zorn: Jag hade kört in en motorkap i sprickan så all friktion försvinner, samma om något i nederkant där du grävt ligger och stör. Putta eller dra tillbaka muren på plats. Borra in stag, gjut en förankring och fyll. I princip så gjorde vi en gång, fungerar än.
PellePB: Jag ska gjuta en liten platta 3x1,5m 10cm tjock på underlag enligt bild. Detta är i ett uterum (sällan minusgrader). Torrt och fint opackat grus med inslag av lecakulor. Tänker att det ska vara lätt och bra första gjutning i livet. Tar tacksamt emot tips på omika frågor jag har: 1 - avlägsna regel i mitten. Den behövs inte och organiskt mtrl skall väl med fördel tas bort? 2 - kant.