A
at10: Försöker hitta lite info om sten spräckning med snigeldynamit - bor i rådhus bostadsrätt(!), inte äganderätt. Någon som har erfarenhet / potentiella risker&konsekvenser/ tips? Tack!
0 svar · 1,1k läst
T
tergo: är det betongväggar kan det var hål till stagen för formlåsen, men de brukade man fylla igen när man rivit väggformen
1 svar · 907 läst
N
NileBerg: Mjukfogen på betongsockeln under huset håller på att lossna och jag känner att jag behöver ersätta/laga denna asap. Någon som har tips på hur jag ska gå tillväga? Finns det bättre alternativ än just mjukfog?
0 svar · 673 läst
·
F
Frejdon: Jag håller på att dränera och har börjat gräva men vet inte hur jag ska koppla de till vilken brunn här. Har gamla tegelrör halv meter under marken! Ligger inte längst ner under sulan! Sen går de in i en stenkista som är ute på tomten bakom huset. Sen har jag två stora brunnar som är ihopkopplade och det ligger en liten brun i en av de stora brunnarna? Och den lilla brunnen går
0 svar · 661 läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Och om avfuktaren skulle gå sönder om några år kan du överväga att gräva då, istället för att köpa en ny...
3 svar · 811 läst
B
Anonymiserad 239657: Här har du en. Ny ägare men som jag hörde var det lika seriöst som alltid, de har ju kvar kunnig personal =) Einar Dahl Byggnads AB | (einardahlsbygg.se)
1 svar · 809 läst
R
Ralphk: [citat] Det är taget. Ska ordna det.
21 svar · 6,4k läst
·
P
Anonymiserad 55101: Stor tack för era svar! Jag tänker mig något mer öppet än krypgrund. Det ska vara ordentligt höjd under huset. Är det möjligt att ha såna här under huset med rejäla limträbalkar i mellan? https://www.stallning.se/bygg-industri-3/betongvikter-lego/betonglego?gclid=EAIaIQobChMIz8uVg9yo9wIVkZftCh00QQJNEAYYBCABEgL-YvD_BwE en 4:a väger 1200kg tex Eller sån här som dock är lite tyngre,
4 svar · 1,4k läst
P
Prodigys: Om det blir så att ni ändå ska gräva upp runt huset så är det lika bra att slänga ner ett dränrör när dom ändå är där. Det skadar inte och är i sammanhanget en väldigt liten kostnad.
14 svar · 4,3k läst
·
P
Prodigys: Ett alternativ är att gräva ner en brunn med sandfång som ligger före pumpbrunnen.
1 svar · 2,2k läst
·
H
huggan: Man har bara hålkäl om man har en bredare kantbalk under muren för att slippa stående vatten på en vågrätt yta.
1 svar · 2,2k läst
·
M
mrbure: Tjena, Någon som kan guida mig kring en kostnad för att mura upp en 2,60 x 5 meter mot ett berg med någon sorts av dräneringsskivor.
0 svar · 924 läst
T
Tompafix: [citat] Problemet är väl inte pölen i sig själv, utan att lutningen sedan går mot huset. Skulle du fylla i gropen skulle väl vattnet fortfarande rinna mot huset? Det bästa är nog att ta dit en firma som skär av en bit av uppfarten och lägger nytt grus så att avrinningen blir från huskroppen.
1 svar · 2,2k läst
·
H
Hallerudsbo: Jag gjöt när det var -2 grader. De kom med varm betong. Täckte den med pvc matta. När den börjar brinna så värmer den sig själv. Gick kanon. Hade även 2 st värmemattor på ström om det skulle ha behövts. Men klara mig ändå.
3 svar · 1,0k läst
L
larsson r: [citat] Slangen under garaget gör ju nytta åxå, dränen skall ju ta hand om grundvattnet
9 svar · 2,3k läst
K
kaboing: Hej! Vi har ett hus från -65 med källare/suterräng. Runt grunden är det strykt asfalt. För 10 år sen dränerade vi om och dräneringsfirman slipade då bort (delvis)asfalten under mark där nya skivor skulle på. Ovan mark sitter nån slags stenskivor som tagit mycket stryk genom åren, och jag tänker mig snart göra nåt åt dem. Min tanke är att knacka bort stenskivorna och putsa en ny
0 svar · 1,2k läst
·
J
Jan_G: Kolla här. https://www.finja.se/projekt/garage?gclid=Cj0KCQjw3v6SBhCsARIsACyrRAlO14aaytagflo49kczqSkC00EThxkY1rqnqMolbKLOuSDgbmtBbxAaAldVEALw_wcB Gör du så håller det.
3 svar · 1,5k läst
G
GoofyGoof: [citat] Pratade med han som murat upp några eldstäder hos oss som sa att det går att slänga gipsbruk på hela men risken är då att det inte håller särskilt länge, han sa att bästa alternativet för att få det riktigt bra skulle vara att riva bort all puts så man kommer till teglet för att sen prima innan man putsar upp allt med b-bruk. så nu vet jag vad jag ska göra kommande
2 svar · 1,6k läst
Jonatan79
Jonatan79: DÅ kan det ju inte bli en fuktskada eller påväxt pga fukt i grunden iaf, carry on ;=)
8 svar · 3,6k läst
·
N
Nygge72: [citat] Anledningen till att göra på detta vis är för att stugan har rätt höjd på ena sidan, och tänkte då att om jag tar en starkare "bärlina" under så kan jag få med mig huset upp till rätt höjd på en gång, sen bara gjuta plintar under med "höj/sänkbara" stolpskor. Sen då även för att få en stark bärlina, då stugan är från -62 och jag ej vet hur pass bra den är
4 svar · 1,4k läst
tommib
tommib: Vad menar du med "fylla upp en del"? Om du är orolig för att väggarna ska röra sig inåt så räcker inte någon liten kant på plattan.
2 svar · 1,1k läst
Dowser4711
Dowser4711: Kostnadsförslag på att underhålla en krypgrund? Bästa svaret får du om du kollar med tidigare ägare. Det kan vara allt från 0kr om allt är torrt och fint till att behöva en avfuktare och elkostnaden för det etc. Omöjligt att svara på utan någon information om den.
10 svar · 1,6k läst
A
Arboretum: Befintlig carport som ska byggas om till garage med L-kantelement 30 cm (20 cm cellplast och 10 cm betong) Hela uppfarten består av grus i diverse fraktioner. Ingen lera (se bif bild - två provhål ca 20 cm) Frågan är om jag måste gräva ut under den tänkta plattan och fylla på med 20 cm 8-16 makadam, eller om jag kan gjuta på befintligt underlag? [bild] [bild]
0 svar · 893 läst
·
Oldboy
Oldboy: Om du har lerjord som får bärighet i klass med vatten när den är rejält blöt, dvs normalt under hela vinterhalvåret med alla stormar, så bör du använda annat mtrl än det att fylla upp med. Jag använder vanligt väggrus (0-16 fraktion) som packas. Detta gäller framförallt just staket/plank och lös mark. De utsätts för stora och långvarigt/konstant återkommande sidolaster från
9 svar · 4,3k läst
P
Prodigys: Om höjderna och markförhållandena tillåter det så är det bäst att dra det till en en stenkista som i sin tur har ett överfyllnadsskydd som är kopplat till det kommunala.
4 svar · 4,1k läst
·
Ö
Örsundsbro: För 10 år sedan byggde jag ett fristående uterum ovanpå altanen och det har fungerat bra men nu är det dags att ta det ett steg till. Jag tänker riva det gamla uterummet och tänkt beställa ett från Willab garden på 20m2. Eftersom jag behöver och vill hålla ner bygghöjden tänkte jag lägga Pe-plast på grusbädden för kondensens skull, bygga ett träbjälklag med 45x120 cc 600 som
0 svar · 1,4k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Och de brukar vara väldigt schematiska och knappast naturalistiskt detaljerade i sina upplägg. Se exempel: https://www.stenungsund.se/download/18.1f516504141e2ea7d752002/1508497605254/Exempelritningar nybyggnad.pdf
2 svar · 1,2k läst
Bart
Bart: 1. Tempen bör inte gå under +5 grader och absolut inte frysgrader de 2 - 3 första dygnen. 2. Hade det varit en ny sockel hade det varit cementbruk A som gäller. Vid lagning blir det lite knepigare om du inte vet vilket bruk som redan sitter där. Ett hårt bruk kan inte läggas ovanpå ett mjukare bruk utan risk för sprickbildning. Tvärtom går däremot bra. Någon på forumet kanske har
1 svar · 1,1k läst
L
Lillekitte: Tack för svar! Jag TROR väl att det är marken runt om huset som sjunker, där man har höjt upp, men att själva huset står på stabil grund. Så att delar av grundmuren som tidigare låg under jord, nu ligger ovan. Eftersom det är ett suterränghus, och eftersom vi på trädgårdssidan inte kan se att marknivån upp mot muren har ändrats. Är inte det logiskt, om tomten från början
4 svar · 3,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.