Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Belastning kantelement

1. J
    Medlem · Västra Götaland · 95 inlägg

jknut

Medlem
    Hej!

Ska bygga ett fritidshus där med delad entreprenad, och ingen vill riktigt ta ansvar för att grunden blir rätt dimensionerad. Jag har en lastnedräkning från hustillverkaren och en konstruktionsritning på grunden från grundentreprenören. Enl. mina efterforskningar bör det inte vara några problem då det inte rör sig som så stora laster, men vore fantastiskt med lite input från er!

Grunden är "standard" med 300mm höga kantelement (s200) och normal belastning ligger på 10-15 KN/m, men några punkter där belastningen ligger på 11KN (samt 9KN resp. 7KN).

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    laster.png

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    kantbalk.png

2. T
    Medlem · stockholm · 2 168 inlägg
    Det enklaste måste ju vara att grundentreprenören offererar en grund som tål belastningen husleverantören specat istället för en som nästan klarar rätt belastning.

3. J

jknut

Medlem
    Ja, problemet är att både jag och grundentreprenören förväntade sig en konstruktionsritning från husleverantören, men vi får bara exakta yttermått från dem. Nu börjar dem gräva om ett par veckor så måste reda ut detta omgående.

4. J

jknut

Medlem
    Ingen som har koll på om ett standard kantelement med s200-cellplast klarar punktlaster på 11KN?

Redigerat 28 apr 15:47
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.