14 570 läst ·
18 svar
15k läst
18 svar
Isolera uppfarten inför läggning av marksten?
Jag har silt i marken
Jag har silt i marken. Jag hade tänkt att först lägga ca 15-20cm 0-16, 100kg padda, Sedan 10cm dränerande lager och sedan sand. Marksten är Visby tror jag den heter 210x140x50
Min tanke med markisolering är att stenen inte blir ojämn med tiden lika snabbt och att stenen blir varm på våren tidigare då kärlen inte gått ner låna långt under stenen.
jag kanske ska lägga ett extra 15 cm 0-32 bärlager isället
harry73 skrev:
Jag skulle säga att du börjar i fel ända. Först ska du bestämma dig vad du behöver för överbyggnad baserad på dina förhållanden. Därefter kan man kontrollera att du inte får för mycket problem med uppfrysning/tjällyft. Det beror på vad du har för material i backen och var i landet du bor. När du vet det och ser att det kommer bli problem med tjälen, kan man börja fundera på markisolering.
Men det skulle förvåna mig väldigt mycket om man behöver markisolering under en markstensbeläggning som inte belastas
Jag har silt i marken. Jag hade tänkt att först lägga ca 15-20cm 0-16, 100kg padda, Sedan 10cm dränerande lager och sedan sand. Marksten är Visby tror jag den heter 210x140x50
Min tanke med markisolering är att stenen inte blir ojämn med tiden lika snabbt och att stenen blir varm på våren tidigare då kärlen inte gått ner låna långt under stenen.
Anders-a skrev:
Jag har silt i marken
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.svenskmarkbetong.se/boc...ensioneras enligt,bundet bärlager minst 55 mm.
Så det blir geotextil längs ner, sen 220mm obundet bärlager 0-32, sen 30 till 50 mm sättsand, marksten
eller:
- 40mm marksten
- 30mm sättsand
- 220mm obundet bärlager 0-32
geotextil
Terrassmaterial: postglacial finsand
harry73 skrev:
tack!
Bör jag skippa helt ett dränerande lager?
Klicka här för att svara