Grund & Markarbeten
Oaken: Jag rekommenderar att du läser Isodräns arbetsbeskrivning. Om du använder Isodrän kan du även ringa deras kundtjänst. Detta gäller förstås även Pordrän och även andra märken som fungerar på samma sätt. Du kan även fundera om du ska ha åldersbeständig plast under skivan eller eventuellt smeta på kallasfalt eller värma på asfalt för det vatten som kondenserar i skivan och
Träkåk: [citat] Lite matnyttig läsning var det. Hittade 1986_6_handledning_for_geotekniska_berakningar.pdf också så nu är kvällen räddad haha
hhallen: Hej alla! Jag är inte säker på om detta är rätt forum, för min fråga tangerar både tak, golv, källare, altan... men jag provar. Jag skulle behöva lite råd och tips inför en detalj på ett nybygge som jag planerar. Jag ska bygga ett bostadshus som kommer att stå så att dess ena kortände ligger precis där tomten börjar slutta en del. I sluttningen har jag tänkt gräva in en liten
Wallerstein: Hej. Vi är relativt nya husägare. Vi köpte huset med dräneringsproblem. Nu när jag grävt så ser jag där vi haft inträngande fukt, att markduken som ligger utanpå förmodligen släppt vid återfyllningen som skedde då huset dränerades för 12 år sedan Min fråga är nu, jag vet svaret men chansar: räcker det med att gräva upp till där duken täcker isodrän och byta skivor och på
Dan_Johansson: [citat] Fundera lite grann på varför de kallar den "trygghetsvakten", och inget som har "avfuktning" i namnet....
impendill: Hej vi ska gjuta en platta på 15 kvm och undrar hur ni gjorde med ert gästhus ? Var det platta som grund ? [citat]
Björkdahl: [citat] Dessa sprickor gör inte jättestor skillnad på en enkel villa platta, om man inte tänkt använda betongen som färdigt innergolv så klart Hade det varit ett fribärande betongbjälklag hade jag varit mer orolig eller om det finns risk att vatten tränger in och skapar korrosion, vilket inte är så stor sannolikhet eftersom ett hus kommer stå ovanpå och skydda Eftersom det är en
klaskarlsson: [citat] En pumpgrop på utsidan som myrstack ovan föreslog är kanske ett bra förslag då om du inte vill ha utgrävt på båda sidor om väggen samtidigt (låter sunt)? Så kan du pumpa ur vattnet där, nu när det börjar bli frostfritt, och återfylla/gjuta invändigt. Så får du dränera i sommar sen ?
hsd: Jag rensade bara växlighet strödde ut sand och la på marksten, ibland kommer något enstaka ogräs upp i skarvarna men det är lätt att dra bort , har legat i drygt 10 år nu
Cold Gin: Hej för att kort sammanfatta. Bor i ett enplans 60-tals hus, platta på mark med orginal dagvattenrör. Har en i stort sett torr tomt förutom på ett ställe. Det är vid en stuga på tomten med 15 kvm takyta. Stugan saknar riktig takavvattning med tillhörande dagvattenrör och anslutning till husets. Vattnet rinner alltså bara ner på backen precis intill stugan. Det sluttar från grannens
fangalid: När jag höll på va det grässvålen tinad. Sen kom ca 30 cm tjäle sedan borrade jag ca 50 cm till under tjälen. Jag håller till ca 25 mil norr om Stockholm.
Viktor.J: [citat] Tack för ditt svar. Hoppas bara det är jag som varit lite rookie eller om det kommit inte lite vatten från tex kompressorn att dunstat när den legat
Oxid: [citat] Hoppas jag kan hjälpa! I och med att det är källare under så var det redan isolerat ca 190mm skulle jag uppskatta. Jag la inget extra utan glesade upp över alla reglar, sedan på med golvvärme plåtar.
Attar87: Hej, Jag behöver hjälpa med reda ut i fall det jag håller på med är rätt eller fel, är det rätt och använda grenröret på det sättet? Svarta röret är för dränering Mvh
Gabbe1: Du tänker rätt, din platta bör efter ett dygn ha uppnått tillräcklig (5 MPa) hållfasthet för att klara minusgrader.
raveper: Gräv ett hål brevid och putt ner den i. Täck sedan med jord och fundamentet är borta
Menix: [citat] Jag har funderingar på att fylla med Lecakulor under. Det bör ju även tillföra extraisolering, eller lurar jag mig själv?
Jesper333: Jag håller på att lägga golv i växthus och tycker Marksten skiljer sig markant från de jag köpte förra året avseende kvalitet. Någon som upplevt liknande? Se bild, äv jämförelse med förra årets stenar. Årets stenar har en "baksida" som ser ganska konstig ut [bild] [bild]
TommyNe: Jag landade själv i att sätta tillbaka i den ordning det va byggt. Parkett 13mm Golvspån spårad med värme lumppapp
G-83: Helst ska du få rekommendationer på en firma från någon du känner att du litar på. Jag jobbar själv i branschen och det är tyvärr ganska mycket folk som köper en grävmaskin och tar sig på både det ena och det andra utan någon som helst erfarenhet.
impendill: [citat] Har du någon uppfattning av vad det kostade i förhållande till att påla ?
KavehC: [citat] Stort tack för tips! Det är nog ganska djupt på större delen av "jordplätten". Balkarna som jag nämner i originalinlägget satt förankrade i jorden med grovt armeringsjärn som var nerslaget säkert en halvmeter. Tror mer på ditt tips att gräva bort 10-15cm och förankra med armeringsjärn både i jorden och i berget. Visst är det då exponerad jord -> markduk -> singel ->
Knetten: Har precis köpt ett hus med en dubbelcarport. 2,5 av sidorna har väggar och jag tänker nu bygga igen åtminstone den halvsida som är öppen. Hur gör jag bäst för att gjuta på en sockel på den betongplatta som carporten står på? Vill få upp syllen en bit från golvet. Ska jag proppa i något i plattan? Hur armerar jag? Vilken betong ska jag använda? Tacksam för tips.
anaitis: Jag har gjort detta nyligen. Förra våren! Så har gjorde jag 1 gräv bort ca en meter i taget på flera ställen, men lämna gärna minst 2 m orört. 2 gjut med vanlig betong nederst, men expanderbetong överst. Ca 30-40 cm vanlig och kanske 5 cm expander. Expandern är mkt dyrare!! 3 upprepa från 1 Det tar lång tid, men ingen del rasade för mig
impendill: [citat] Jag ska gjuta en 15 kvm platta och bygga uterum. Det måste pålas. hur ansluter man mot pålarna ? Jag ser inte framför mig hur det går till ? Jag har tänkt att gjuta sjölv
DanNau: Det beror väl lite var i spannet den är och vilken marginal det finns i dimensioneringen. Men spontant skulle jag säga att det är helt lugnt. Mer orolig över infästningen i tvärgående balk isf, om den är tänkt att ta stora laster.
djsringup: [citat] Ok, hade inte tänkt ytbehandla (om det inte är nödvändigt) utan skall ha en filtmatta och liner till pool på betongplattan. Påverkar "betonghuden" något gällande hållfastheten? Fick till svar från en annan att det kunde vara delaminering, rätt eller fel?