7 633 läst ·
19 svar
8k läst
19 svar
Några frågor inför gjutning av 15m2 platta
Nu har jag gjutit kantbalken, det blev 8 vändor i blandaren. Byggde en 60cm bred "ränna" så att jag bara kan tippa direkt ner i gjutformen utan att behöva köra betongen med skottkärra. Det gick hur bra som helst, fick till ett bra recept ganska snabbt, vibben från jula funkar kanon (vissa påstår att den är värdelös), jobbet tog mig ganska exakt 4 timmar i lugn takt, jag gjorde hela jobbet själv idag. Nu är det ölpaus så kör jag plattan med hjälp av en till imorgon. 
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Härligt att de gick bra å de e ju obligatoriskt med gjutaröl 
Slutrapport. Plattan är färdiggjuten, kan erkänna att jag var rätt less på slutet men resultatet blev bra. Det blev många fler blandningar än jag räknat med, fick köra 12 säckar grovbetong på slutet eftersom jag fått slut på sand (trodde det skulle bli massor över). Var väl klar runt 18 men sen fick jag vänta länge tills det torkat knappt tillräckligt för att jag skulle kunna riva av. Pressenning ligger på nu och jag har lagt en templogger på plattan som visar 11,5 grader (det är 2 grader ute).
Nästa helg så blir det att resa stommen.
Nästa helg så blir det att resa stommen.
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Kul med en återkoppling å att de gick bra! Ja efterarbetet e alltid drygt att hålla på me å även att de kan ta tid innan man kan påbörja de. Men hellre att de går segt än att det börjar brinna ifrån en, då blir de svettigt vill ja lova!
Klicka här för att svara