Grund & Markarbeten
NilsJohan: Hej, skall gjuta en grund till ett uterum. Tanken är att den skall se ut enligt bifogad bild, dvs utan L-balk och med en fasad kant. Problemet med min tänkta lösning är att det blir en stor köldbrygga. Dessutom har jag tänkt att ha värmeslingor ingjutna, så jag misstänker ett duktigt läckage här. Vill gärna ha förslag på lösningar. Har inget emot L-balkar, men ser inte hur jag
NilsJohan: Hej, har inget svar men undrar samma sak. Har du fått svar någonstans?
Michaelingemar: [citat] Hej Ja, jag tänkte insidan befintlig mur så lutningen på nuvarande betongblock stöds upp ngt . Gräva å packa grus undertill. Alltså huset har ju hållt i 50 år o golvet funkar som sagt även om d säkert e lite rötet ngnstan i träet :) så jag vill ju inte förstöra haha bara se till det håller ett par år till.
Anonymiserad 55101: Någon som vet hur tjocka trall jag måste ha för att inte få svaj på 120cc? 28 när ju inte vara nog iaf. :)
Byfåne nr 013: Hej Har lite funderingar att bygga en rappne stödmur.. Har någon byggt en sådan? tips osv..
Daniel 109: Har grunden hållit i 150år bör den vara hyfsat bra.
Leafy: Jag lyfter upp den här stackars tråden och ser om någon kan hjälpa mig med ideér och tankar om vad som blir smidigast och snyggast. Nej det är ingen gjuten sula där under utan det är såklart bottenprofilen som lecablocken är gjutna på så det ligger dränering i bakkant av denna såklart. Tänkte lägga lite dränerande material i botten som släpper igenom det lilla vattnet som kommer
Olf Oggler: Det finns säkert 1000 trådar i ämnet redan. Nu blir det en till. Jag bor i ett hus byggår 72. Huset är byggt i vinkel. Källarmurarna är murade med lecablock. I innervinkeln funderar jag på att gjuta en betongplatta som uteplats. Dimension ca 5x5 meter. Ett problem är att det dränerades om för några år sedan, och jag är inte säker på att marken har satt sig ordentligt. Det är ju
klaskarlsson: [citat] Mycket isolering är förstås alltid bra. Om du haer en plintgruns så skulle jag säga att spillvärmen "nedåt" inte är något man varken vill ha, eller som ger någon effekt. Om man har en krypgrund, speciellt tex mullbänk eller liknande äldre konstruktion, då kan det bidra att torka ut och trycka ur fukt. Men vid plintgrund så "blåser" ju värmen bara bort och blir till eldning
Gabbe1: Om man läser instruktioner från betongexperter så framgår det tydligt att en platta bör täckas omgående efter slodning, tillfälligt avtäckas för skurning och glättning och sedan omgående vattnas och täckas igen. I praktiken så görs det sällan så seriöst utan man accepterar en viss sprickbildning. Men att gjuta en platta den här årstiden (torraste tiden på året) och helt
toma25: Jag ska göra en mindre utbyggnad för att koppla samman förråd med hus i ett kedjehus. Gör i samband med detta min första egna platta. Några frågor som dykt upp nu. Gjuter med 400mm L-element och 300mm cellplast-isolering. 1. Jag tittar p åL-Elementet och ser att "ytterkanten" av grunden blir betongskivand på L-element samt lie cellplast. Jag ska lägga 45*145 som Syll, lägger man den i
Jonatan79: Testa om det går att få dit en annan variant eller höja som sagt
Oldboy: Kanske hjälper det, kanske inte. Det lär ganska sannolikt inte hjälpa mot uppträngande markfukt i golvet eftersom gamla hus som inte är gjorda för dränering normalt inte har ett tjockt kapillärbrytande skikt av makadam under golvet.
costling: [citat] Hej, vi är i liknande tankar. Undrar hur det har gått för dig. Vore kul om du kunde berätta vad som hänt. Mvh Christer
jonasz: [citat] Det kan vara lite olika men räkna med 10-20%, lite svårt att säga generellt då det beror lite på hur hårt man tryckt till med skopan, om man larvat över gruset ett par gånger och med vilken maskinstorlek osv. det enda man kan vara säker på ar att det går alltid mer grus än vad man tror innan man är klar
Freniño: Jag byggde en 1,2m hög mur med benders megastone-serie. En mursten som låser fast mot den underliggande stenen med en klack på baksidan. Smidigt att slippa mura med bruk för att kunna dela upp det på fler tillfällen. Trevlig sten att jobba med. När du bygger så hög mur behöver den förankras i de bakomliggande massorna med ett geonät. Men om du ändå inte kommer kunna se muren kanske
KarlstadPeter: Jag håller på att gräva bort jord för att ersätta en del av dräneringsslangen på grund av skada på slangen. När jag kom ned till slangen upptäckte jag dock att föregående ägare slarvat lite. Det visar sig att istället för sten runtom så ligger det bara ett lager med sten 5-10 cm på ovansidan, medan sidorna och botten består av jord, mestadels lerjord. Min undran är om det
VillaSolbacken: Vet inte om det är försent att svara nu men vi hade lite av en flytande övergång i kanterna och inte ett skarpt avslut. Gissar att det bästa resultatet får man om man har en betongplatta under och skarpa kanter (av stål?) runt om. Nu har det spruckit runt stenarna men för oss gör det inte så mycket. Det är på baksidan och lite av ett experiment. Vi upplevde inga problem med rester på
BSOD: När jag gjutit på sten/berg har jag sopat bort allt material och spolat av lite snabbt med trädgårdslangen, och borstat lite till med en piasavakvast, så det är hyggligt rent. För mig har det funkat och gjutning har fäst tillräckligt väl. Huruvida det var onödigt rent vet jag inte, men det har inte varit så mycket jobb. Tror inte att man behöver tvätta med högtryckstvätt och få
BORNER: Vi har murat upp en rabattmur av ölandsstensblock med murbruk B, och undrar nu hur många dagar man måste vänta innan man kan fylla upp rabatten med jord och börja plantera? [bild]
Annislay: Hej! vi letar efter en minigrävare att gräva i en trädgård. Är det någon som har tips eller känner någon som vill sälja? Med vänlig hälsning, Ann
joelpap: [citat] tack för inputs! Jag är som sagt ute efter om jag kan skynda på projektet och göra något själv. Svetsa papp förstår jag att man inte gör bara sådär, någon som har något annat förslag på tätskiktslösning man kan utföra själv och som funkar att gjuta ovanpå? Underlaget är betong som är lite sådär i fall och jämnhet och under det är det ett kallgarage där målet
yonna: Intressant! Det blev svårt att ladda ner dokumentet på min mobil så jag frågar: gäller det bara problem med glättningen? I övrigt håller plattan - eller?
Viktor.J: När vi ändå är inne på ämnet. någon som vet hur hållf. Mellan ankarmassa och armeringsjärn står sig mot betong och armeringsjärn. Jag borrade 28mm hål till 16/18mm armeringsjärn och körde i grovbetong till ett ”temporärt bygge”. Sitter fint, men skulle vara kul om någon hade mer information.
Åsa Norrby: Hej! Hur blev det med trappen. Jag står i valet o kvalet om att göra samma förändring.
Tannton: Får kolla med dom imorgon. Var inte på plats när jag Kom hem efter jobbet
Lebenman: Tack för alla svar. Det finns redan lite grus på uppfarten som sagt så jag behöver inte fylla från scratch så att säga. Det har aldrig liksom varit djupt med grus utan endast ett lager på kanske 2-3 cm. Dessutom så är garage-entrén inte mer än 1-2cm högre så om 800kg blir runt 2cm så borde det då räcka för att få lite utfyllnad. tack för alla svaren, uppskattar det!
Lini: [bild] Bilden visar min plan för framsidan av huset. Just nu består alla 3 områden till största del av av makadam av olika fraktioner. Jag hade tänkt göra jobbet med gräsmattan själv. Skall jag ta bort makadammet som just nu är topplagret eller kan det vara kvar under fyllnadsmassan? Spelar det någon roll vilken typ av fyllnadsmassa jag väljer? Är många som bygger i området så jag