R
robbs: Vårt garage byggdes ut för en tjugo år sedan, dåvarande ägare var snåla och utökade inte betongplattan så de extra 2 metrarna står på lättbetongblock. Lite dum fråga kanske, men är det några problem att utöka befintliga plattan så den sträcker sig hela vägen?
0 svar · 668 läst
Scsi
Scsi: [citat] Hej. Makadam oavsett vilken storlek man väljer är inte speciellt dyrt. Det dyra är frakten. Vanligast är väl 8-16, byggfirman borde kunna vägleda dig om du är osäker. VH Alexander
1 svar · 1,8k läst
J
Jha_: [citat] Tack för tipset!
6 svar · 2,6k läst
·
B
BORNER: [citat] Tack, @Vante Ja, varför skall man göra det krångligare än det är? ;-)
2 svar · 2,2k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: Att låta klipparen gå emot hinder som begränsning använder jag på träd och buskar ligger så till att det krävdes mycke jobb att få till. Har haft klipparen i minst 6 år och ser inget större slitage. Men i ditt fall skulle jag alla gånger lägga begränsningskabel en liten bit in på stensättningen så det blir mindre att gå efter med trimmer.
2 svar · 3,0k läst
Mieliez
Mieliez: Hej alla. För det första skulle jag vilja be om ursäkt, min svenska är inte särskilt bra. Jag köpte det här gamla huset i Skellefteå. Det har ett problem i källaren där en del av innerväggen har kollapsat. Jag ser att de bygger ytterväggen i en vinkel och det finns ett gap mellan de två väggarna. På utsidan kan jag se hörnet på källaren skjuta ut lite. Jag tror att alla dessa
0 svar · 1,6k läst
·
M
Majik: [citat] Tusen tack för svar!
7 svar · 1,5k läst
·
Freddan054
Freddan054: [citat] Ja, jag hade samma funderingar. Landade i att köra de oisolerade blocken. Men det är klart, ska du ha två varv så…och som du säger, man är noga med fönstren osv så det är väl egentligen lite dumt att köra oisolerat. Jag läste en massa om det när det begav sig och landade till slut i att värmeförlusten förmodligen skulle bli försumbar. Rätt eller fel vet jag inte. Vet
4 svar · 2,5k läst
·
hlph
hlph: [citat] Det var några år sedan jag läste instruktionen, jag hade bara på minnet att listen skulle sitta några cm under markytan och att man kunde återfylla med befintliga massor. Det du skriver känns väldigt logiskt, men det innebär också att listens placering i förhållande till markytan blir viktigt. Vi har haft problem på ungefär en tredjedel sträckan runt huset. Förhållandena
16 svar · 6,0k läst
·
G
Glericus: [citat] Ja ursäkta, jag va in å kika förut. Men de låter för lätt Men kanske borde mail dom och ge lite uppgifter om källaren. Jag passade även på att söka lite trådar här om golvet.så ge ger lite nyttig info också. De svåra verka vara problemet på sommaren då man stänger av värmen och fukten kryper upp. Sen känns de inte rätt att lägga frigoliten direkt på betongen :)
4 svar · 1,4k läst
kmartinb
kmartinb: Dock har jag en del grävjobb kvar först. :rofl: Än så länge är det bara lera i gropen och vattnet rinner bara undan med ca 10L på 10 min.
6 svar · 2,0k läst
·
B
biggles34: [citat] Ah ok, ja instruktionerna och tillvägagångsätt skiljer sig nog mellan tillverkare, säljställe och egna förutsättningarna (första gången för mig) Absolut inte vibba står det i min instruktion pga stor risk blocken går sönder, rekommenderas använda pinne som du gjorde för att jobba ut betongen Vi kör vidare, najade allt för armeringen innan första raden men mer sällan nu.
4 svar · 1,1k läst
L
Leffegeorg: Är det någon som känner till en montör av markskruv (dock inte Sluta Gräv) i Vemdalsområdet? Ska bygga en större altan över en slänt och behöver två rader med plint som är justerbara i höjd för bärlinorna? Tacksam för tips. Marken är lite bearbetad eftersom vi byggt nytt. Kan finnas större stenar under jorden.
0 svar · 977 läst
F
fribygg: Jag har kapat kalksten med diamantklinga på stor vinkelslip
1 svar · 2,1k läst
S
Stev87: Hej, Jag har en matkällare (som ligger under vår källare) denna är därför väldigt långt ner och vårt grundvatten trycker ibland på och det kommer in vatten vintertid. Det är svårt att dränera i grundvattnet, då måste vi ha en pump som går hela tiden. Dessutom skulle vi behöva gräva upp hela vår tomt för att komma ner med en maskin (ca4 meter djup) utrymmet i matkällaren
0 svar · 1,2k läst
S
SimElg2010: 85% några veckor om året är ok, men skulle det hålla i sig vill man väl avfukta o få ned det till 75%. Om det sen stiger igen snabbt så kanske man bör kolla upp om allt är utfört enligt Husverkets spec o ritningar.
11 svar · 3,1k läst
N
Niklaspe: Har plastmatta som ligger direkt över den oisolerade betongplattan i ekonomidelen och funderar om man kan lägga på ett klickgolv över utan att det orsakar problem? Plastmattan har legat där sen 1975 och sitter stenhårt. Är lämnat kanske 2-3mm i kanterna. Kändes som mycket jobb att slita upp den.
0 svar · 624 läst
U
ulflun88: Får man fråga hur det har gått med färgen så här i efterhand? Fått underhållas på två år? Samt - hur gick du tillväga för att få till gjutning? Snyggt gjort! Har ett liknande berg själv. Läcker det inte lätt ut betong i springor ifall man skapar en mall i obs/trä? Använde du armering? Vänligen
15 svar · 7,9k läst
·
A
Alko: [citat] Det förstås, men kommer nog ändå få svårt att få till det bra utan att riva upp mycket av stenläggningen, finns mycket sten i marken. Vi får se, sätter igång nu på tisdag. Men är det "bättre än ingenting" sas, att iallafall sätta dränerande skivor mot sockeln utsida, och ev dräneringsrör lite för högt? Man vill ju inte förvärra läget.
4 svar · 1,4k läst
·
R
Rusticus67: Tack för detta! Bra info
7 svar · 2,6k läst
·
lunnabo
lunnabo: Jag skulle ta bort smågatstenen och lägga en kantlinje med storgatsten istället. Storgatsten är ca 6 ggr så tung och djupare då stannar på plats också över tid. [bild] [bild] [bild] [bild] Smågatstenen ger inte långsiktig stabilitet och rör sig med tjälen så att de kommer sitta oroligt.
2 svar · 2,6k läst
·
J
Johan82sat: [citat] [citat] [citat] Ja under balken blir det nog ingen isolering, gräver först ur ett par dm lägger markduk, fyller upp o packar bergkross till rätt nivå sen lägger isolering utsida balk,men denna nivån blir ju som sagt 40 cm över befintlig marknivå, känns som jag behöver fylla upp marken nån meter utanför balken för att få mothåll samt täcka balken en bit upp
2 svar · 1,4k läst
T
tommysv: Vad kostar det att Darda 4 meter 1 meter djupt vs att spränga?
3 svar · 1,2k läst
·
Stefan N
Stefan N: Cementbruk A funkar bättre, det är smidigare att putsa med.
1 svar · 719 läst
·
P
pennybridge: [citat] Handlar inte om att överanalysera i detta fallet. Någon gång är första gången för alla och jag vill säkerställa att jag inte gör helt galet samtidigt som jag gärna förstår vad det är jag gör och varför. Men jag förstår hur du menar.
9 svar · 6,1k läst
·
M
Marida: [citat] Vi beslutade oss för att inte köpa. Vågade inte riskera att det blev för mycket att göra. Nu sitter vi kvar i en hyreslägenhet med fukt i källaren och mögel i köket, men vi letar vidare och hoppas på att hitta något bra inom kort.
16 svar · 6,2k läst
·
K
kawa 440: [citat] Det har varit så ett bra tag men det har nog blivit värre. Det känns ingen lukt och det är torrt. Vi har ingen dränering stuprören går ut på gräsmattan med extra rör ut från hus. Huset är från 1942
2 svar · 989 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.