hlph hlph skrev:
Ja, det precis det som var problemet, vi har inte problem med att det är dålig avrinning från huset. Problemet var att det saknades isolermaterial i kombination med fyllnadsmassor som håller vatten. Vi har sten intill grunden med rätt mycket stenmjöl. Stenmjöl håller mycket vatten. Men som jag skrev har man ett fyllnadsmaterial med bra genomsläpplighet är det säkert inget problem. Men återigen om det finns instruktioner så är det väl lämpligt att följa dem.
Enligt instruktionerna ska det inte vara genomsläppliga massor överst, man vill ju ha väck ytvatten från huset så lutning från huset med hyfsat täta massor så att vattnet rinner bort från huset och inte ner till dräneringen.

Klipp från isodrän.
OBS! De översta 0,3 m ska alltid återfyllas med finkornig jord (ej dränerande). Under hårdgjorda ytor (marksten/plattor) fylls det med packningsbar friktionsjord (grus) enligt leverantörens anvisningar

A Argastesnickaren skrev:
Enligt instruktionerna ska det inte vara genomsläppliga massor överst, man vill ju ha väck ytvatten från huset så lutning från huset med hyfsat täta massor så att vattnet rinner bort från huset och inte ner till dräneringen.

Klipp från isodrän.
OBS! De översta 0,3 m ska alltid återfyllas med finkornig jord (ej dränerande). Under hårdgjorda ytor (marksten/plattor) fylls det med packningsbar friktionsjord (grus) enligt leverantörens anvisningar
Det var några år sedan jag läste instruktionen, jag hade bara på minnet att listen skulle sitta några cm under markytan och att man kunde återfylla med befintliga massor. Det du skriver känns väldigt logiskt, men det innebär också att listens placering i förhållande till markytan blir viktigt. Vi har haft problem på ungefär en tredjedel sträckan runt huset. Förhållandena är de samma överallt, men det varierar säkert hur regn står på de olika väggarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.