1 398 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Angående torpargrund
Är på gång att bygga ut huset med torpargrund. Grundbalken jag ska använda är albabalk 250*600*6000, valet känns smidigt då den har putsad utsida och hög lastförmåga .
Min enda oro är att jag ska förlänga huset från gaveln med balkarna och befintlig mark faller ifrån huset , vilket gör att underkant på balken längst ifrån huset hamnar 40 cm ovan befintlig bark, närmast befintlig hus ligger undersida balk jäms med marken.
Jag har tänkt att schakta ur all matjord och börja bygga upp marken med grovt bergkross 0-90 eller 0-150 för att sist placera balkarna på 40*40 betongplattor
Men blir det ostadigt för de stora balkarna att vila på denna nya upphöjda markyta, ska givetvis höja marken utsida balkarna för bra bra mothåll.
Är min oro obefogad eller går det säkra upp marken mer?
Min enda oro är att jag ska förlänga huset från gaveln med balkarna och befintlig mark faller ifrån huset , vilket gör att underkant på balken längst ifrån huset hamnar 40 cm ovan befintlig bark, närmast befintlig hus ligger undersida balk jäms med marken.
Jag har tänkt att schakta ur all matjord och börja bygga upp marken med grovt bergkross 0-90 eller 0-150 för att sist placera balkarna på 40*40 betongplattor
Men blir det ostadigt för de stora balkarna att vila på denna nya upphöjda markyta, ska givetvis höja marken utsida balkarna för bra bra mothåll.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Nu finns det säkert flera sätt att göra det, men du bör väl isolera både under och på utsidan och gräva ned delar av grunden ?J Johan82sat skrev:Är på gång att bygga ut huset med torpargrund. Grundbalken jag ska använda är albabalk 250*600*6000, valet känns smidigt då den har putsad utsida och hög lastförmåga .
Även om du inte behöver gräva så djupt, om du inte har tjälfarlig mark, så bör du väl iaf ha ett par dm singel ?

klaskarlsson skrev:
klaskarlsson skrev:
Ja under balken blir det nog ingen isolering, gräver först ur ett par dm lägger markduk, fyller upp o packar bergkross till rätt nivå sen lägger isolering utsida balk,men denna nivån blir ju som sagt 40 cm över befintlig marknivå, känns som jag behöver fylla upp marken nån meter utanför balken för att få mothåll samt täcka balken en bit uppklaskarlsson skrev:
Klicka här för att svara