Hej!

Vad säger dräneringsexperter om det här, vi bor i ett radhus byggd -78 som står på betongplatta, vi bor i gaveln som ligger något högre än resten av husen pga en lätt lutning i terräng.

Jag grävde för att se hur grunden ser ut och fann dräneringsrör i skicket som bilderna visar. Jorden är väldigt jordblandad kan detta orsaka problem? Tomten lutar mot huset förutom på framsidan. Grävplatsen är vid skyffeln på bild två.

Tack på förhand.



Grävd mark vid husgrund där ett gammalt dräneringsrör omgivet av grus och jord framträder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gaveln på ett gult radhus med synliga dräneringsrör vid grunden, omgivet av grönt gräs och en lutning i terrängen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jha_ skrev:
Hej!

Vad säger dräneringsexperter om det här, vi bor i ett radhus byggd -78 som står på betongplatta, vi bor i gaveln som ligger något högre än resten av husen pga en lätt lutning i terräng.

Jag grävde för att se hur grunden ser ut och fann dräneringsrör i skicket som bilderna visar. Jorden är väldigt jordblandad kan detta orsaka problem? Tomten lutar mot huset förutom på framsidan. Grävplatsen är vid skyffeln på bild två.

Tack på förhand.



[bild]

[bild]
Du tror inte att det är problem när det regnar eftersom det lutar mot huset?Du kan ju gräva och lägga en duk som leder bort från huset.Hur ser det ut på insidan?
 
V växelventil skrev:
Du tror inte att det är problem när det regnar eftersom det lutar mot huset?Du kan ju gräva och lägga en duk som leder bort från huset.Hur ser det ut på insidan?
Insidan huset ser bra ut om det var det du tänkte på, inga fuktskador än vad jag vet. Röret i marken vet jag inte. Tänker att det kanske är bra att byta mot nytt eftersom jag inte vet hur gammalt det är heller. Det med duk kan vara värt kolla upp.
 
J Jha_ skrev:
Insidan huset ser bra ut om det var det du tänkte på, inga fuktskador än vad jag vet. Röret i marken vet jag inte. Tänker att det kanske är bra att byta mot nytt eftersom jag inte vet hur gammalt det är heller. Det med duk kan vara värt kolla upp.
Är inge bra om regnvatten får rinna in (lutning) in mot huset.
EPDM-PRE-0300 kan du lägga för har du inga skador inne så skulle jag göra och kolla så inte dräneringsröret är igensatt elle så byter du ut till ett nytt för det ligger inte så djupt med tanke på grävning.
 
V växelventil skrev:
Är inge bra om regnvatten får rinna in (lutning) in mot huset.
EPDM-PRE-0300 kan du lägga för har du inga skador inne så skulle jag göra och kolla så inte dräneringsröret är igensatt elle så byter du ut till ett nytt för det ligger inte så djupt med tanke på grävning.
Bra tankar, kommer nog bli byte på den, även lite arbete med marken för att få bort lutning. Är det någon typ av intäckningsgummi EDPM?
 
J Jha_ skrev:
Bra tankar, kommer nog bli byte på den, även lite arbete med marken för att få bort lutning. Är det någon typ av intäckningsgummi EDPM?
Kolla på profilbolaget på duken.Där kan du läsa lite mer.
 
  • Gilla
Jha_
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Kolla på profilbolaget på duken.Där kan du läsa lite mer.
Tack för tipset!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.