Grund & Markarbeten
Alexn72: [citat] Nja. Du ska ha hårdast längst in men just sockeln skulle jag säga att man minst ska ha b men helst a. Absolut inte hårdare på något mjukare. Så ska du putsa om så försök ta reda på vad som är där idag.
Gubben Östman: Nja, kanske är det görbart om man skulle ge sig f-n på det men knappast värt det. Däremot kanske det är värt att stötta upp lite med lecablock eller något annat lätt material...
mexitegel: Bara det ligger ett lager kross 0-18 eller liknande ovanpå så det inte är fritt fall ner är det inget problem. Det avgjort viktigaste är att det är bra fall ut från grunden så ytvatten rinner bort från huset direkt. Det bästa är naturligtvis om det är rätt men som skrivet innan är riskerna små och jag misstänker att många hus ser liknande ut efter ett antal år. I normalfallet
jonasz: Ta dit en grävare, jämna till och provtryck om du är orolig.
BosseHansson: Eftersom ingen svarar kan jag säga vad jag hade gjort. Ta in en firma som blästrar bort färgen överallt om det är plastfärg eller gips. Alternativt hyr en betongslip och riktig stoftavskiljare och ta alla ytor på en gång. Knacka bort allt löst och sedan är det bara putsa.
Renoverasjälv: https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/installation/markavlopp-dranering/raindrain-flex-drain-avledningsslang-flexibel-60-240-cm-100-mm-o-2360206?channable=00a9e8736b7500323336303230366e&VAT=1&gclid=Cj0KCQjwn4qWBhCvARIsAFNAMiikhkmsFtkqlPBfSsHn5tzsxkLhS4QFjTWU8PHyGc-c4gMuwBrPbPAaAgraEALw_wcB
LevaLivet: Blev det något beslut kring hur mycket isolering som skulle användas? :)
Excel: Stämmer bra, inget tätskikt. Jag satte dit en brunnsmanskett och målade tätskikt 2-3 dm runt brunnen. Självklart byttes brunnen ut. Drog ett extra avloppsrör för torktumlaren för att slippa tömma behållaren :) Hade samma förutsättningar som dig.
Gabbe1: [citat] 1. Ja. 2. Det minst dåliga alternativet borde vara att skära till en passbit på 2cm, men det kräver ju att du köper ytterligare ett element. 3. Det är vanligt att det är så. Jag brukar fogskumma skarvarna för att undvika att det blir en öppen köldbrygga rakt in till betongen. Dessutom ger det en mer stabil form.
mgranbom: Vi funderar på att bygga en pergola för att skapa lite skugga ute på gräsmattan. Ca. 3x3m och en stolpe i varje hörn. Om man inte vill gräva och gjuta plintar, kan man använda Julas jordankare och ska man då använda spjut eller skruv? /M
z_bumbi: Fundera på om det ska vara samma plattor över hela ytan eller om du t ex har en typ på gångarna och sidorna av uppfarten och en annan i mitten. Jag gillar plattor men det blir lätt sterilt (jämfört med asfalt är det så klart mindre sterilt) och kan tjäna på en viss variation. Det hehövet intr vara mer än storlek och/eller hur den är lagd. Planera för var du vill ha vattnet, nu har
Melhe1: Hej! Ny på forumet och i tankar att köpa hus, vi har tittat på ett objekt vi gillar med bla denna anmärkning på besiktningsprotokollet. Enligt besiktningsmannen behövs en list i (att föredra) plåt för att täcka isoleringen men vad heter sådana lister? Hittar bara plåtdetaljer till tak och fönster där jag letat. Eller är det en plåtslagare jag ska kontakta för egen tillverkning av
wildeside: [citat] Börja med att kontrollera under arbetet. Är inte det rätt gjort så är det bara att börja om och göra rätt
Workingclasshero: Hur länge har det stått? Troligtvis står det lika länge till utan problem. Ser bra ut :-)
Niklaspe: Tänker jag rätt med att lägga på detta sätt? Vill ej ha myror eller tusenfotingar under plattorna. Tacksam för svar.
David_Berglund: Nu har jag svaret på min egen fråga. Hyrde en Flex renoverings-slip men bytte närmast omgående från den medföljande skivan till en billig från Biltema jag hade sedan tidigare som avverkade betydligt bättre. Den jag fick med var nog mer för att fräsa bort gammalt fix än för massiv betong. Jag tog ner 0-7mm på på totalt ca: 2kvm. Metoden som funkade bäst var att fräsa från sidan,
BSOD: Sådana där murar brukar väl ofta muras direkt på packad sand? Om du har gjort ett bra underarbete så ska ju armering/betong inte fylla nån funktion alls. Om du ska gjuta, så är det ju för att få en mer förlåtande grund. Jag hade i sådana fall nöjt mig med 2 armeringsjärn. Men kolla med tillverkaren av murstenen. De brukar ju ha en "så här gör du guide", vad säger den? Tror
Blab601: Här är planlösningen för källaren. Dörr till matkällare och garage är alltid stängda och där finns passiv ventilation. Alla andra dörrar är borttagna eller alltid öppna. Fukten kommer längst väggen högst upp på planlösningen. Grön pil är inblås luft. Blå pil är utsug luft. Lila kryss är ventilationsöppningar i väggen som varit stängda sen ventilationen installerades men
Zimeon: Jag är ny här, och även ny som husrenoverare, så ursäkta om denna fråga hamnat på fel plats eller så. Kortfattat: Jag har köpt en villa ute på landet. Vatten fanns tekniskt sett, men på en brunn som numer var avstyckad, så det behövde borras efter vatten, så vi borrade ny brunn. Under tiden att vi väntade på det, bröt vi upp källargolvet, grävde en bit, lade grus, isolering och
MattEri: Midun puts och betong primer borde funka utmärkt, överkomligt pris också bara blanda upp och pensla ett fint lager, var vaksam på gropar som samlar vatten/mycket primer innan du gjuter, angående betongen kan du använda vilken grovbetong du vill, jag gillar Weber men det är stucket som hugget.
DonEmilio: Hej, Behöver hjälp med hur mycket makadambädden behöver sticka ut runt om huset för att placera på denna tomt. Vi vill spränga en del på den västra delen av berget för att få FG~49 m. Garage FG~48 m. Krävs det l-stöd? Vi vill göra så lite ingrepp som möjligt på tomten då det är en naturtomt. [bild] [bild] Tack på förhand!
bossespecial: [citat] Lastspridningen i under sulan går i en vinkel ut från sulan. När man gräver vertikalt bredvid sulan ökar spänningen i marken lokalt under sulan vilket då kan ge lite extra deformationer. Dessutom ger inte skivan något sidostöd så huset står då på en kort ”jordpelare”. Det finns även risk för att vattenflöden kan orsaka att sulan undermineras då man i princip har ett
Dublin: Håller med noone2k - du behöver ett paddat bärlager till att börja med. Sen är ju skalblock smidiga att jobba med för att göra en mur som ska kläs med annat, men blocken behöver ju fyllas, hur ska annars de över varven sitta ihop med de undre? Du kan väl lägga i lämpliga slangar för dina eldragningar innan du gjuter, för din mur spelar det ingen roll om hållfastheten minskar lite
Mikael_L: Jag är ledsen att jag skrev detta inlägg så sent, så mycket senare än när frågan ställdes. :oops:
kungfuu: Fortfarande ingen bild på hur detta det ut med lite mer perspektiv, men: - Den fyllning som ligger där idag tar inte vägen någonstans, det behövs en rasvinkel över 1/1 eller 45 grader för det. Jag har samma lösning på garaget. - Om ni av kosmetiska skäl vill sätta dit ett l-stöd är det inga problem med 50cm på den lilla höjdskillnaden. Däremot så måste de luta i plattans
kniv: [citat] Beror ju på vart du bor men finns garanterat flera i närområdet. Googla. Kolla på husannonser i samma kommun. Dom är besiktade och där finns det ju namn osv i besiktningsprotokollen… Ring upp och prata med två eller tre stycken, hör lite vad de tror och vad dom tar för ett hembesök. Boka tid för hembesök med den du finner mest förtroende för
Andreas Söder: Hej, Har i huset från 72 fått en del fuktvandring från marken upp på sockeln som skapar små ådror. Se bifogade bilder. Det har skett på flera ställen på bara kort tid. Det finns inga sprickor på insidan av huset som är synliga pga tapet/natursten på väggarna. Det är bara på något enstaka ställe det är ihåligt ljud. Har en del frågor kopplat till dessa: - Hur djupt bör man
Andreas Söder: Hej, Jag har nyligen köpt hus och det fanns fukt som vandrat i källarväggen. Väggen är mot ett vidbyggt garage med trappa upp till betongplatta och det är ”dubbel betongvägg” 0,5 meter tjock minst som troligtvis inte är dränerad. Fukten kommer in under trappen som leder från källare till garage och trycker mot väggen. Troligtvis söker sig fukten upp underifrån alltså, Vill