Hej!
Stötte på en röten del av stock under en dörr som sattes in lite hafsigt av en någon under husets historia. Hur gör jag nu. Tacksam för goda råd till en amatör. Huset är en skola från början av 1900-talet som har byggts om på 2000-talet.
Ska man ta bort panel tills man kommer till det friska? Kan man såga bort en brödbit i taget eller är det bättre att lossa hela bräder? Hur byter man en del av stocken sedan?
Dörr med vitmålad panel och rutor ovanför en delvis rötskadad stock och borttagen panel vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röten trästock under dörren med synlig skada och isolering, behöver renovering.
Skapa konto

PeterFalun
Om den inte är rutten rakt igenom kan du göra en "halvsulning", sök på det

du bör nog ta bort panel för att åtgärda allt det ruttna

om det är första stocken, syllstocken, och rutten rakt igenom bör du nog be en timmerman komma och kika

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tack för svar. Bäst att tabort hela panelbrädor då?
Det verkar friskare längre in, ska söka på det du skrev.

Lyfta huset verkar dock vara ett stort projekt eftersom det är ett stort tvåvåningshus... Får hoppas att halvsulning räcker.

En fråga till...
Rötskadan var begränsat till partiet under dörren som väl var. Det är friskt virke i en del av stocken. Nu undrar jag om det har något negativt med sig om jag tar en rejäl furuplanka och skruvar fast istället för att "figursåga". Finns risk för att det bildas fickor för fukt? Eller handlar det mest om hur hållbart det blir? Rötskadad stock under en dörr med avskalat område där friskt trä syns, potentiellt för reparation.
Skapa konto

Fukten måste du hålla borta på andra sätt. Jag hade liknande problem på mitt hus. Både under entre dörren och under en balkongdörr ovanför dörren. Jag överlät entrén till ett proffs med fixade balkongen själv. Snickarens bedömning av min lagning var ”det kan inte bli bättre” jag är nog böjd att hålla med om att min var bättre. Det var en person med lång erfarenhet av renoveringar.

Jag riggade upp handöverfräsen så att jag kunde fräsa en yta i stocken 45mm in skruvade dit 45mm reglar. Skadan var bitvis djupare än 45mm så jag gick ut åt sidorna tills det fanns ordentligt att skruva i.

Grundfelet var balkong och trapp gjutet mot timmerstommen på 50talet.

Tack för detta! Bra info

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.