Hej,

Nuvarande dränering fixades av tidigare ägaren 2018. Det är gjort med isodränskivor, och enligt hans utsaga går den ner nedanför husgrunden, som är källare under marknivå.

Jag kan inte mycket om dränering annat än vad youtube visat mig, men detta ser inte riktigt rätt ut?

Här är skenan lös, och det är ett gap mellan isodränskivan och grunden:
Hand som lyfter en skadad isodränskiva med synligt luckor och växtlighet vid en husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa skenor är också väldigt spröda och trasiga. Duken som ligger emellan är också trasig:
Lösa och spröda isodränskivor med gap mot husgrund, trasig duk och växtlighet som tränger igenom.
Skapa konto

Trasig isodränskiva vid husgrund med synliga sprickor, gräs växer intill.
Skapa konto

Det växer nu också mellan isodränen och husgrunden, för att inte tala om denna snygga lösning:
Spröd isodränskiva som är lös och ett gap mot en husgrund med synlig vegetation och trasig duk.
Skapa konto

Jag har tänkt att gräva ut runt huset, ca 40cm och 40cm ut, lägga kantsten och sen grus för att få bort all växtlighet. Kan jag i den processen på något sätt rädda detta?

Eller behöver dräneringen göras om helt?

Själva täcklisten ska vara under marknivå så att soljus inte når den. När man sätter fast den ska man helst smeta dit silicon i mellan list och grund så det blir helt tätt. Du har en så fin sockel så den kan man säkert få tät ändå men ingen mening att chansa.
Tror inte det är några problem att rädda. Men jag hade grävt ner tillräckligt djupt där det ser friskt ut såga bort den spräckliga dåliga isodränen och komplettera med ny isodrän. Sedan täckt med fiberduk och satt dit ny täcklist och lagt plattor eller dylikt för att verkligen få regnvatten att rinna ifrån grunden.

• Gilla
Tinker_cat
  • Laddar…
U
Som tidigare redan sagt så ska listen täckas av jord. Minst en decimeter jordmassor bör ligga ovanpå lästen sen ovanpå det kan du lägga singel/plattor eller vad du nu känner att du vill ha.
Bara till att köpa en ny list och ett gäng spik och sätta upp. Det ska va fogmassa mellan vägg och list också för att förhindra slagregn att rinna ner bakom listen. Sen fylla upp med över en decimeter jord. Vill du inte höja nivån runt huset får du istället gräva ut lite och såga bort en decimeter av dränskivorna innan du sätter ny list.

• Gilla
Tinker_cat
  • Laddar…
S snickar skrev:
Själva täcklisten ska vara under marknivå så att soljus inte når den. När man sätter fast den ska man helst smeta dit silicon i mellan list och grund så det blir helt tätt. Du har en så fin sockel så den kan man säkert få tät ändå men ingen mening att chansa.
Tror inte det är några problem att rädda. Men jag hade grävt ner tillräckligt djupt där det ser friskt ut såga bort den spräckliga dåliga isodränen och komplettera med ny isodrän. Sedan täckt med fiberduk och satt dit ny täcklist och lagt plattor eller dylikt för att verkligen få regnvatten att rinna ifrån grunden.
Eller hur, och här är solen oförlåtlig och ligger på nästan dygnet runt, huset runt.

Har de lagt isodränskivorna för högt eftersom de och listen sticker upp så mycket? Tänker om man ska kapa dem lite i höjd.

Kan man även kapa dem snett i överkant? Tänker på den som sticker upp med ett helt hörn, med list satt vertikalt.

Och hur gör man med hålen som blir när man tar bort listen, är det bara att täcka igen med något bruk eller husfix?

Tack för tipset! Läste flera trådar igår här i forumet grus vs plattor, så det får bli plattor.

U Utsliten och utdömd skrev:
Som tidigare redan sagt så ska listen täckas av jord. Minst en decimeter jordmassor bör ligga ovanpå lästen sen ovanpå det kan du lägga singel/plattor eller vad du nu känner att du vill ha.
Bara till att köpa en ny list och ett gäng spik och sätta upp. Det ska va fogmassa mellan vägg och list också för att förhindra slagregn att rinna ner bakom listen. Sen fylla upp med över en decimeter jord. Vill du inte höja nivån runt huset får du istället gräva ut lite och såga bort en decimeter av dränskivorna innan du sätter ny list.
Det var det jag trodde, att det borde vara längre ner i marken. Hade tänkt måla sockeln så måste ändå gräva ut lite.

Vad hade du använt för att laga hålen från spikarna som sitter där nu?

Tinker_cat Tinker_cat skrev:
Det var det jag trodde, att det borde vara längre ner i marken. Hade tänkt måla sockeln så måste ändå gräva ut lite.

Vad hade du använt för att laga hålen från spikarna som sitter där nu?
Om nya listen ska sitta lägre än den gamla kan man låta de gamla spikarna sitta kvar kanske? Jag sitter i ganska exakt samma situation, så jag är nyfiken på vilken lösning du väljer.

AJ82 AJ82 skrev:
Om nya listen ska sitta lägre än den gamla kan man låta de gamla spikarna sitta kvar kanske? Jag sitter i ganska exakt samma situation, så jag är nyfiken på vilken lösning du väljer.
Har du också en slarvigt utförd dränering? Trist.

Ja det kanske man kan, denna list är nog så spröd att den går att få bort utan att dra ut något.

Men jag har även lite sprickor i grunden, gamla saker ingen åtgärdat tidigare. Tycker man borde tagit det i samband med dräneringen. Så jag måste nog ändå vara där och slabba lite. Men blir såklatt mindre jobb och material om man ändå struntar i spikarna. De hamnar nog ändå under marknivå när allt är klart.

Har du också en slarvigt utförd dränering? Trist.

Ja det kanske man kan, denna list är nog så spröd att den går att få bort utan att dra ut något.

Men jag har även lite sprickor i grunden, gamla saker ingen åtgärdat tidigare. Tycker man borde tagit det i samband med dräneringen. Så jag måste nog ändå vara där och slabba lite. Men blir såklatt mindre jobb och material om man ändå struntar i spikarna. De hamnar nog ändå under marknivå när allt är klart.
Så här ser det ut hos mig:
Skadad trälist vid grusig grund med skrovlig hussockel ovanför.
Skapa konto

Jag antar att medicinen är den samma i mitt fall, alltså att gräva upp, kapa, och sätta ny list. Här är ju sockeln dessutom så skrovlig att det omöjligt går att få tätt mellan list och sockel, men det kanske är bara den del av sockeln som ligger ovan mark.

Med tanke på hur den synliga delen ser ut kan man ju fråga sig hur det ligger till med resten av dräneringen.

En kommentar angående var täcklisten ska sitta, om man läser instruktionerna för Isodrän ska listen sitta några cm under markytan. Vi har det omvända problem mot TS, dvs. att isodränskivorna slutar för långt ner under markytan, ca 2 dm. Det har gjort att vi fått fuktgenomslag på flera ställen i vår källare. Jag har varit tvungen att fixa till de här 2 dm för att bli av med fuktgenomslagen. Om man har kapillärbrytande material mot husgrunden är säkert inte problemet så stort men på vårt hus var det typ sand, jord och stenmjöl, dvs. material som håller rätt mycket fukt. Så mitt tips är följ instruktionerna från Isodrän.

• Gilla
Tinker_cat och 1 till
  • Laddar…
AJ82 AJ82 skrev:
Så här ser det ut hos mig:
[bild]
Jag antar att medicinen är den samma i mitt fall, alltså att gräva upp, kapa, och sätta ny list. Här är ju sockeln dessutom så skrovlig att det omöjligt går att få tätt mellan list och sockel, men det kanske är bara den del av sockeln som ligger ovan mark.

Med tanke på hur den synliga delen ser ut kan man ju fråga sig hur det ligger till med resten av dräneringen.
Din list är iaf intakt

Ja, man blir ju lite misstänksam över hela utförandet när en del ser suspekt ut.

Kanske idé att ta hit någon som kan inspektera hela eländet?

hlph hlph skrev:
En kommentar angående var täcklisten ska sitta, om man läser instruktionerna för Isodrän ska listen sitta några cm under markytan. Vi har det omvända problem mot TS, dvs. att isodränskivorna slutar för långt ner under markytan, ca 2 dm. Det har gjort att vi fått fuktgenomslag på flera ställen i vår källare. Jag har varit tvungen att fixa till de här 2 dm för att bli av med fuktgenomslagen. Om man har kapillärbrytande material mot husgrunden är säkert inte problemet så stort men på vårt hus var det typ sand, jord och stenmjöl, dvs. material som håller rätt mycket fukt. Så mitt tips är följ instruktionerna från Isodrän.
Menar du att ni fick fuktgenomslag ovan listen för att det saknades dräneringsmaterial där?

Vi har också väldigt sandigt.

U
Sand är ganska bra på att dränera bort vatten.
Svårt att tro att 2dm jord (med mycket sand) kan bära så mycket fukt att det blir genomslag till källaren. Dessutom längs med väggen som oftast bara får vatten vid slagregn om man har en normalt takuthäng på en 1 eller 1,5 plans villor.
Känns mer som att problemet legat på dålig bortrinning av ytvatten genom dålig lutning bort från huset.

isodrän rekommenderar 5-7cm packad tätjordmassa (ej dränerande) ovanpå listen. Podrän säger ca 1dm, vilket jag körde på.

• Gilla
Tinker_cat och 1 till
  • Laddar…
Menar du att ni fick fuktgenomslag ovan listen för att det saknades dräneringsmaterial där?

Vi har också väldigt sandigt.
Ja, det precis det som var problemet, vi har inte problem med att det är dålig avrinning från huset. Problemet var att det saknades isolermaterial i kombination med fyllnadsmassor som håller vatten. Vi har sten intill grunden med rätt mycket stenmjöl. Stenmjöl håller mycket vatten. Men som jag skrev har man ett fyllnadsmaterial med bra genomsläpplighet är det säkert inget problem. Men återigen om det finns instruktioner så är det väl lämpligt att följa dem.

S
Tycker man ser dräneringar utförda såhär lite överallt. Fattar inte hur man kan tycka att det ser korrekt ut med dräneringsskivor ovan marknivå :O

• Gilla
Tinker_cat och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.