Hallå! Har ett 90-årigt uthus i trädgården som står på en syll av betong (nåja, den är rätt porös) med fuktgenomslag på insidan som syns tydligt nu när jag målade syllen vit med kc-färg förra året.

Jag har på insidan grävt ur, grusat, lagt cellplast o gjutit, sen golvtegel. Golvet är torrt. Men på utsidan ligger bärlager, stenmjöl och marksten på det. Marken höjd en decimeter typ. Syns på bild att det är lägre på insidan.

Så nu tänkte jag lyfta de närmaste stenarna, gräva ur ett par decimeter brett o i med ett lager isodrän för att inte ha sugande fint material mot ytterväggen. Dock tror jag det blir svårt att få ner dräneringsrör (möjligen slang) då det inte är en riktig sula, utan bara rejäla stenblock och fast berg, kanske max 30cm ner, väldigt oregelbundet att döma av hur det såg ut när jag grävde ur inne (la faktiskt en dräneringslang på insidan längst ner som går ut till en stenkista).

Vad tror ni, kan det hjälpa med isodrän så långt ner man når, sen markduk utanpå mot befintligt bärlager? Sen tillbaka med markstenen.

Tänker att det borde vara bättre än inget alls. Som det är nu ligger ju fint kross an mot den gamla porösa betongen där under stenläggningen.

Del av uthus med trävägg och målad syll, samt marksten och stenläggning med gräsväxt i fogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggbas av ett gammalt uthus med synligt fuktgenomslag på vitmålad betongsyll, stenläggning framför.
Skapa konto
Porös betongsyll med fuktgenomslag ovanför golvtegel på utsidan av ett uthus.
Skapa konto

B
Jag skulle nog försöka få ner en dräneringsslang, lägg den längre bort från grunden om du inte kan/vill gräva för nära (risk för underminering?).

B BSOD skrev:
Jag skulle nog försöka få ner en dräneringsslang, lägg den längre bort från grunden om du inte kan/vill gräva för nära (risk för underminering?).
Ok, men personalen i dräneringsbutiken där jag brukar handla, tyckte att röret måste ligga minst 20 cm under "sulan" annars ingen idé, det tycker jag låter lite knepigt, och jag får knappast till det här...

A Alko skrev:
Ok, men personalen i dräneringsbutiken där jag brukar handla, tyckte att röret måste ligga minst 20 cm under "sulan" annars ingen idé, det tycker jag låter lite knepigt, och jag får knappast till det här...
Röret ska inte förläggas rakt under sulan, bara rent höjdmässigt under sulan :)

A ati skrev:
Röret ska inte förläggas rakt under sulan, bara rent höjdmässigt under sulan :)
Det förstås, men kommer nog ändå få svårt att få till det bra utan att riva upp mycket av stenläggningen, finns mycket sten i marken. Vi får se, sätter igång nu på tisdag.

Men är det "bättre än ingenting" sas, att iallafall sätta dränerande skivor mot sockeln utsida, och ev dräneringsrör lite för högt? Man vill ju inte förvärra läget.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.