D
David Nolander: Hej Har en carport som vi tänkte ”bygga in” till ett enklare garage. Min fundering är angående de stolpar som redan är resta och står på plintar. Om man bygger en ram för gjutning utanför dem för att gjuta en platta kan man gjuta in pelarna? Tänkte man sveper in delen som gjuta in i syllpapp. Skulle det fungera? Blir ca 5 av stolpen som blir ingjuten. tacksam för alla svaren [bild]
0 svar · 2,9k läst
·
ClasseClas
ClasseClas: Jag valde 70 eller 80mm berongmarksten till garageuppfarten. Det har funkat bra utan sättningar sedan 2010. Det är bra med tjockare marksten. Ibland dyker det upp någon tyngre varutransport och någon gång vände snöplogen på vår uppfart. Tror ej att 50 mm håller bra vid tyngre belastning.
4 svar · 1,8k läst
·
U
Utsliten och utdömd: Fysik, det torkar upp fortare där det inte är tak pga strålning från rymden.
4 svar · 1,6k läst
·
D
DanNau: Är det naturlig sand de tre första metrarna så beror den befintliga dränerande kapaciteten på hur mycket fina fraktioner den innehåller. Leran är att betrakta som ett tätt skikt. Men som ovan skrivet, normalt dränerande skikt av makadam eller liknande (förutsätter att sättningar tagits i beaktande). Ingen speciallösning i övrigt.
2 svar · 895 läst
Z
z_bumbi: Inga tips från de som kan så jag kan gissa. Kolla var vattnet kommer ifrån och fundera på hur det kan ledas bort längre från byggnaden Packa in kross från sidan så hårt du kan (regel/stolpe och en liten slägga) och återfyll samtidigt med kross utanför grunden. Lägg krossen med en svag lutning från huset och när du börjar närma dig slutet så varva lager med stenmjöl och kross.
1 svar · 1,2k läst
·
S
Specialsson: Jag tänkte återkoppla hur jag löste problemet, jag hyrde en magisk betongslip med rivskiva, den tog effektivt bort allt och planen nu är att bredspackla grunden med husfix och sedan rolla på någon schysst färg. Lutar åt mörkgrå, nästan svart. [bild] [bild] [bild]
3 svar · 2,1k läst
·
P
Pappa1986: [QUOTE="Ylva Andersson, post: 4843505, member: 274999"]Såhär blev slutresultatet, ganska så nöjd faktiskt. Visst, proffs hade hånat trappan men vi är nöjda :) Tack för all hjälp
39 svar · 5,3k läst
·
B
Borran87: Ok! (y)Vad för murbruk skulle du rekommendera? Leca-murbruk?
4 svar · 2,1k läst
·
Snailman
Snailman: Var nåt liknande på ett av grannhuset, det var en del tomrum under kantelementen, de tog hit nån sorts pumpbil som pumpade in betong under via någon slang. Skillnaden jämfört med ditt fall var att det var inom nån månad från att grunden gjordes, de gjorde plattan mitt i vintern. Var väldigt kallt det året ofta minus 15-20 grader. Inget berg under, utan nån lerjord underst sedan
21 svar · 6,2k läst
·
Daniel.S75
Daniel.S75: Det lär va Sten från antingen Benders eller St:erik då dom har stora delar av marknaden bara jämföra med färg på deras hemsida och åka och kolla så får du samma.
3 svar · 1,7k läst
·
F
fribygg: Om varmvattnet inte fryser i krypgrunden skulle jag säga att det är helt riskfritt att dra nya synliga avloppsrör med korrekt fall. Gläd dig över krypgrunden!
8 svar · 3,0k läst
·
B
BSOD: Det får ju inga direkta konsekvenser så länge det inte går sönder klart mer. Det är ju ingen risk att snubbla ännu. Låg prio. Ser förmodligen ut ungefär likadant om 5år. Jag höll på och lappade och laga i ett antal år, men fick bila bort allt till slut. Kan vara orsakat av salt som gjort att armeringen rostat, och därefter sprängt trappan innefrån så att säga. Salta aldrig
1 svar · 1,1k läst
·
B
BSOD: Vill minnas att basicpåsen innehåller lägre andel cement, i alla fall så får man en sämre klassning på betongen. I det här fallet kanske det går bra eftersom belastningen gissningsvis är rätt låg, men jag kan tänka mig att det på lång sikt är kortare livslängd på basicbetongen. Jag kan tänka mig att man skulle kunna blanda i lite extra cement och köra med basicpåsen och få
4 svar · 2,8k läst
Tobzter
Tobzter: Kan vara en dålig 8-11 :crysmile:
4 svar · 1,7k läst
·
EddieHansson
EddieHansson: Japp. Möss och liknande älskar att bygga gångar i isoleringen.
6 svar · 1,9k läst
·
Njingan
Njingan: [citat] Okej, tack så mycket för hjälpen.
4 svar · 1,7k läst
·
A
Ahlsells-listpriser: [citat] Jepp. Det var det vi skrev i början. Men några gratis träningspass fick du ju på köpet.
30 svar · 8,0k läst
·
L
L-E: [citat] Varför vill du ha in vatten in i isoleringen?? Om du nu inte ska följa tillverkarens anvisningar kan du ta ett steg till och tillse att du inte får in vatten i huvudtaget. Alltså byt ut markduken mot en knoppmatta och sätt dit en keps!
31 svar · 15,7k läst
·
K
Anonymiserad 156538: Pumpbrunn har du för att kommunens rör ligger högre än din dränering. Koppla inte takavvattning till den, dels för att det inte behovs och dels för att det är enorma mängder som kommer vid skyfall, du kommer fylla brunnen och få extra mycket vatten i källaren istället för en torr källare. Finns ingen chans att pumpen hinner med vid skyfall.
1 svar · 1,2k läst
Luddest
Luddest: Tyvärr era dom ritningarna som finns. Och du har rätt att det skulle bli före vattenmätare vilket man inte får. Tråden är som många andra högst hypotetisk......... ;);)
4 svar · 1,9k läst
·
E
epw: [citat] [citat] Det ställer isåfall krav på att du kommer upp från backen en bit. 145 mm isolering i trossbotten är inte speciellt mycket om det ska var villastandard.
3 svar · 1,3k läst
K
Korthus: [citat] [citat] Är också intresserad av att höra hur det gått då vi också ska bygga om tvättstugan i källaren.:)
5 svar · 11,3k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: Tja, om det är värt att fylla upp 50cm nu och sedan gräva och fylla på 2m till om 2 år är det bara ni som kan avgöra. Sedan finns ju ett annat alternativ: Man behöver ju bara marklov för en permanent ändring. Vet inte om det finns någon formalia som säger att 2 år är permanent. :) Man kan ju i så fall fylla på massorna, med kokosnät där det ska vara massor senare och
4 svar · 3,2k läst
PNO
PNO: Avkap av betongpålar brukar användas till sådant. Ingen aning om vad de kostar, men det är ju något slags restprodukt, så kanske är priserna överkomliga. Kolla med någon markfirma. Gärna på landsbygden där sådana firmor brukar ha rejäla lager med "bra att ha"-grejer.
5 svar · 1,4k läst
VidarH
VidarH: Är det bara jag som tycker att ~200 kilo per smitt grindblad som är 2,5 m och tätt ornamenterad känns lite lätt? Jag har ju tittat på youtube på gårdsgrindar i ek (ja det är lite natterotik att titta på blandat hantverk) och de har lite olika sätt att räta upp grinden med hjälp av gångjärnsinfästningen. (plus diagonalwire och vantskruv) Samt att det är ganska vanligt att ha
21 svar · 5,2k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: Kolla med fastighetsägaren om denne vill gjuta golv mot en hyresökning, asfalt är skit som golv om man ska göra annat en parkera bilar. Jobbade en gång på ett företag med asfaltsgolv......... så mjukt så det växte en svamp upp genom asfalten och tryckte undan asfalten uppåt....
18 svar · 4,9k läst
Z
z_bumbi: Kommer du åt med en grävare så antingen lyft bort det eller gräv en grop vid sidan och tippa fundamentet sidledes. För att lyfta krävs det en betydligt större maskin än för att tippa det. Det går qtt gräva för hand och tippa det utan maskin nen det är lite mer jobb.
2 svar · 1,1k läst
W
Wallawhoa: Hej! Vilket infästningsdon ska jag använda? Tips? Kikat på lättbetongskruv 8x130 essve 195 träregelstomme, 55kvm tack!
0 svar · 2,1k läst
Dan1891
Dan1891: Spara fundamentet! Ett rejält fundament om du skulle vilja ha en flaggstång igen senare. Under tiden du funderar på det, måla det i nån snygg färg som passar huset, så kan det vara kvar en bra tid.
3 svar · 2,0k läst
·
A
andreas-83: Hej Har en gammal jordkällare som har problem med att det rinner vatten mot dörren under höst/vinter. Ovandelen är behandlad med kallasfalt och tidigare har det varit tegelstenar murade direkt på kallasfalten enligt blåa markeringen i bilden och sedan fyllt med jord ovanpå. Dock hade murningen mellan tegelsten och asfalten släppt. Det är fall på taket mot dörren. Någon som har en bra
0 svar · 805 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.