Grund & Markarbeten
wildeside: L-stöd 2 meters 1,8 m höga kostar runt 7000-8000:- går att hitta billigare beroende på vart man bor.
G-83: En 10cm ränna på hela bredden ska fungera fint. Sandfång behövs någonstans. Har du en brunn med sandfång som rännorna kopplas till räcker det.
Willerth: Det var ingen hussvamp som tur va! Nån annan men betydligt mildare slags svamp!
lelleputt: Sådär lite städat iaf. Gällande hur mycket som ska in så är det 10 cm från golv till övrig golvnivå om jag mätt rätt (är iaf så långt upp till stenen under kaninen).
Duggregnet: Kan lägga till att putsen/betongen här är tjockare än övrig puts som jag har knackat loss och att det är i väggen vid yttertrappa ner till källaren.
Tollgren: Verkligen upplyftande läsning :D Jag står inför samma sak. Skickade lite bilder och en offert från Platcon på >300 000.- + löpande för problemet med eternitplattor, och så ville de gå genom golvet i huset för att få ner material in under huset. Verkliga scammers, när jag talade med en annan firma så sa de att om man var försiktig när man bytte bärläkten så skulle
Nora.: Hur gör vi om vi väljer att lägga plattor istället, vad fyller vi med?
Bläcktudan: Jag ska göra en tillbyggnad på 64kvm med grundmur av Leca 350mm för att sedan över gå till Ytong ovan mark. Uppreglat träbjälklag mellan grundmurarna. Jag har idag grävt bort 700mm. Paddat schaktbottnen. Min tanke är att forma och gjuta en grundsula på 800x200, armerad med 12mm järn, förslagsvis 5 i bottnen och 4 uppe? Under sulan tänkte jag lägga 150mm 8-16 makadam och padda.
Remco: Hej alla, Någon som vet en bra stenläggare till vår infart ? Det är så otroligt många skojare på nätet så det blir praktiskt taget omöjligt att hitta nåon den vägen. Område Tumba-Tullinge.
jonespro: Hej, Jag ska mura en sockel på garageplattan och har köpt lättklinkerblock på byggmax. Dimensionen är 90x190x590 och de ska klara 2 mpa. Tror ni att det håller för ett garage? Sedan undrar jag (som inte kan något om detta) den lastangivelsen, gäller den när blocket står uppställt så att 190 är höjden? Min sockel ska bara vara 100 så jag måste lägga dem ned så att 90 blir
Anton_s: [citat] förhoppningsvis. Är väl säkrast att kolla med kommunen. Lite konstigt att de inte anmärkte på den ritningen såhär i efterhand när granntomten är 80 cm lägre på vissa delar.
Boek: Själva kassetterna ska lindas in i markduk, men som du säger så ska man även lägga markduk på resten av den utgrävda parkeringen innan makadammet läggs ut. Det bör ju förhindra att jorden och makadammet blandas i långa loppet
Workingclasshero: Hej Du uppnår nog lika stark stödmur genom att göra den tunnare och utan det där joxet.
Allegany: [citat] Okej! Men då borde ju makadamen som ligger under sanden, samt en plastskydd även i mittendelen fungera även här i mitten om jag förstår allting korrekt? Frågan är ju dock hur jag praktiskt kan stabilisera framförallt avloppsröret som kommer från inklusive-sand-höjden från grannarna.
pennybridge: Tänk på att ha fall bort från grunden under gruset.
ghuubin: Hej! Är påväg att köpa ett hus från 70-talet med murad källare, står i en gammal granskningsrapport att källarytterväggen är uppbyggd med styrox i mitten, vilket jag antar att betyder tegel/styrox/tegel. Är det här något som kan orsaka problem med fukt och något man borde ta upp på nästa granskning? Kan tilläggas att byggnaden har dränerats och att källaren i övrigt har tömts
KarinC: Stenläggningen vid vår entre har satt sig och det ser för taskigt ut. Tänkte ta upp alla och anlägga nytt underlag och ner med plattorna igen. Men vill inte ha denna fog. Vad hade ni valt? Antingen tätt ihop, funkar det med dessa plattor. Hårdfog emellan? Eller kanske finbetong emellan. Vad funkar? Vill kunna spola med högtryckstvätten varje vår, för av nån anledning blir de väldigt
Härkk: Hej på er! Håller på att dränera om huset med pordränskivor och nya rör då den befintliga dräneringen inte riktigt fungerat som den ska. Har dykt upp en del frågor som jag hoppas experterna här på forumet kanske kan svara på sockeln på huset ser lite halvdant ut. misstänker att det bör åtgärdas innan skivorna åker upp. En del gammalt virke efter gjutning finns kvar halvt
Jonatan79: Fel fel fel. Lagom ventilerat är bäst. Avfuktare är ofta onödigt. Finns 100 trådar om detta i forumet , surfa runt lite ;)
Tony Johansson2: Har en bandgrävare på 5 ton som söker nya projekt runt Roslagen/norra sidan av Stockholm. Utför de mesta inom mark.
Mad_Man: Jag har en stödmur som börjar glida isär på ett ställe (Slarvigt av stensättaren att lite lägga omlott där...) Jag har tidigare försökt med fogmassa, som funkat ganska bra i några år, men nu har den gett upp. Förslag på att förhindra att det glider i sär mer, utan att behöva ta ned muren? Stenlim in i mitten och sedan ny fogmassa på "framsidan"? Tack på förhand.
BirgitS: Det där är i alla fall en bra bit mindre än 50 % täckningsgrad medan ditt första förslag var mer än 60 &. Dock ska man ju då inte låta växter täcka för som i de där bilderna.
TorpAnders: Ett litet plant valv (tak) är tänkt att gjutas. Mått 2,6x2,8 m och med kanterna vilande ovanpå väggarna ca 10 cm. Så den totala ytan blir 2,8x 3,0 m Med vad och hur armerar vi detta ? Belastningen består av egenvikten på ca 2 ton plus en bärlina för bjälklaget i ett vardagsrum.
BORNER: [citat] Tack! Menar du att man inte heller behöver borra några dräneringshål? Släpper alltså murbruket igenom det regnvatten som eventuellt letar sig in?
Alexn72: [citat] Nja. Du ska ha hårdast längst in men just sockeln skulle jag säga att man minst ska ha b men helst a. Absolut inte hårdare på något mjukare. Så ska du putsa om så försök ta reda på vad som är där idag.
Gubben Östman: Nja, kanske är det görbart om man skulle ge sig f-n på det men knappast värt det. Däremot kanske det är värt att stötta upp lite med lecablock eller något annat lätt material...
mexitegel: Bara det ligger ett lager kross 0-18 eller liknande ovanpå så det inte är fritt fall ner är det inget problem. Det avgjort viktigaste är att det är bra fall ut från grunden så ytvatten rinner bort från huset direkt. Det bästa är naturligtvis om det är rätt men som skrivet innan är riskerna små och jag misstänker att många hus ser liknande ut efter ett antal år. I normalfallet