F
fribygg: [citat] Beställ fullt billass, att ha förlitet mtrl riskerar ju att både försena arbetet och orsaka ytterligare en lastbilstransport.
12 svar · 3,2k läst
D
David_Berglund: Diskuterade med tekniskt kunnig säljare på EPS-cement idag. De rekommenderar inte nedgjutning i EPS-cementen av den ganska självklara anledningen att det isolerar slangen istället för att låta den värmeväxla emot golvet. Ingjutning av slangen sker alltså (som ni kanske redan visst här?) ändå med flytspackel. Jag närmar mig nog beslut i frågan. :)
7 svar · 2,4k läst
·
G
Gadd: [citat] Ingenting har hänt! Problem är att vi bröder kommer inte överens om åtgärder. Därutöver hyra av maskin och att arbetet kostar tid och pengar. Tyvärr får jag väl avvakta.
7 svar · 2,1k läst
D
Doberman: Är också intresserad av detta. Har sett det i England på massor av ställen och det är snyggt. Hittar ingen leverantör i Sverige dock.
2 svar · 3,0k läst
S
Småbrukaren: Sätt upp en kamera nu.
8 svar · 1,8k läst
·
S
G
Gukken: [citat] Prova stick ner en dragfjäder eller liknande. Mest troliga är att du kommer ca 3-5dm.
11 svar · 2,0k läst
·
H
Hsod: [citat] Har samma doft (troligtvis) från kattvinden. Blev du klokare?
19 svar · 21,1k läst
S
Surly: [citat] Är det ett nytt hus i modern stil så håller jag med om att det inte passar med beklädnad, blir säkert bättre att måla.
11 svar · 2,9k läst
K
Kris1: Behöver man ta bort puts innan eller kan den var kvar. Har ställen där det är delvis puts och längre ner inte.
4 svar · 1,9k läst
P
Pipslo: Tack för era svar.
5 svar · 1,8k läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: [citat] Då är det inte omöjligt. Men är det ett problem att det sipprar in vatten i källaren, det finns väl en golvbrunn som det kan rinna ut genom igen? Finns det elektrisk utrustning som står i vatten och löser ut jordfelsbrytare t ex?
18 svar · 6,5k läst
X
Xhdgahhh: Förutsättning är krypgrund byggd 2012, tät och välisolerad med cellplast, avfuktare och håller 70% luftfuktighet med avfuktare som går sporadiskt. Huset står högt på bergkross och dränering finns med stuprör ner i backen, men exakt hur den är utförd vet jag inte. Som ni ser på bild är putsen av grunden väldigt hafsigt utförd. Noterat sedan vi flyttade in för 2 år sedan att ett
0 svar · 1,7k läst
·
L
Liljeros: Det är den absolut troligaste orsaken, jag skulle personligen även se det som ett problem med dom påreglade väggarna. Dom delarna som är under mark på ett suterränghus är att definiera som källare, påreglade väggar gör att temperaturen i ytterväggen sjunker ännu mer vilket ökar fukten ännu mer, speciellt med orginaldränering. Ska man få det helt bra så är det riva bort allt av
2 svar · 2,5k läst
L
lbgu: Det borde ju gå att komma in från något håll utan att korsa golvvärmen. Golvvärmen ligger väl knappast i rutnät. Så en lösning kunde ju vara att låta elen gå längs väggen till en annan sida av rummet och sen gå in till ön.
4 svar · 1,6k läst
N
NoOne2k: [citat] Nu vet jag inte hur mycket nederbörd ni har fått den senaste tiden, men vi har fått väldigt mycket och vattnet tar alltid lättaste vägen.
5 svar · 6,8k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] ja givetvis är det dumt. Direktverkande el kommer aldrig igen vara en bra idé och om man redan sitter i skiten, varför skulle man fortsätta på inslagen väg? Man ska givetvis så fort som möjligt ta sig ut den sitsen. vill du inte konvertera till värmepump nu direkt kan du alltid välja att köra en elpanna på din vattenburna golvvärme ett tag, då har du iallafall chansen att
10 svar · 2,1k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] OK, då är det som i mitt område och juridiskt sett som jag beskrev ovan. Formellt behöver du två tillstånd för att leda vattnet till diket. Dels tillstånd från markägaren, alltså fastighetsägaren. Dels tillstånd från vägföreningens styrelse. Vägföreningen förvaltar en gemensamhetsanläggning för vägändamål på denna mark och dikena ingår i väganläggningen som en
21 svar · 2,6k läst
·
T
TypRätt: [citat] Då tror jag helt klart du kan markera @roli s svar som bäst =) fick ju även lära mig ett nytt ord.
4 svar · 1,2k läst
·
Mnoxen
Mnoxen: [citat] Det är plast ja, men det finns lite jag ska kontrollera vid ork. Känna om det drar någonstans, sprickor, ventiler som är igensa etc. Kolla om det syns något ljus om ficklampan är av. Kolla plasten, att den täcker ordentligt vid kanter etc. Även munstycken ska riktas mot hörn och vrår. Ej mot sensorn. Det ska även vara ett snitt i slangen som går ut så kondens kan rinna ut och
5 svar · 3,1k läst
·
D
DanNau: I 08-området kan jag rekommendera https://hanssonco.se/ Geotekniker som jobbar stort och smått
3 svar · 1,6k läst
S
Spett1: Ja. Bara lyft försiktigt med domkraft.
1 svar · 1,3k läst
D
Don777: Hej! Intresserad veta hur är läget med din krypgrunden? Känns inga lukt i inomhus miljön? Jag har också krypgrund med tryckimpregnerat syllen med cuprinol.
40 svar · 24,3k läst
·
Eklanda6
Eklanda6: [citat] Jag köpte geotextil och betongtäckmatta på Ahlsell. Byggplasten är inköpt på bygghandeln. Blev färdig i slutet av förra vintern. Upplever hittills att temperaturen har varit stabilare samt att luftfuktigheten håller går ner snabbt efter perioder med fuktigt utomhusklimat.
5 svar · 3,4k läst
·
B
Baeckman: [citat] Ungefär samma situation som jag då. För min del har jag inte tänkt så mycket på hur mycket slingan förbrukar. Jag har slagit av och på den efter behov. Blir golvet kallt har jag sett till att slå på den. Något år har jag till och med glömt slå av den framåt våren. Den gick någon månad längre än nödvändigt. Jag monterade en energimätare i normcentralen för ett år
13 svar · 5,1k läst
·
Isakare
Isakare: [citat] Ja, man får hoppas att de vet skillnaden ;):crysmile::crysmile::crysmile: 1-2 minuter uppfattade nog jag, men sen det stelnade sen på några sekunder.
4 svar · 1,6k läst
·
B
brazzmachine: Spontant känns det bara som att hållfastheten skiljer sig mycket mellan EPS-betong och vanlig betong, men jag har aldrig arbetat med EPS-betong, så jag har egentligen inte koll på det. Det är ju vad jag förstår så mycket lättare, men det kanske blir fullt tillräckligt. Men då skulle man alltså kunna fylla upp hålrum i kanterna och ytor runt avloppsrör med just eps-betong också? I
4 svar · 2,2k läst
Bart
Bart: Om du vill ha alternativ kan jag tipsa om Velltra. Jag löpte därifrån efter att ha tagit in offerter på Finjas murblock. https://www.velltra.se/product/murblock-finja-orginal-190x190x590
9 svar · 3,2k läst
·
Matti_75
Matti_75: Gjut en stödmur isolera och gjut platta som vanligt
5 svar · 2,0k läst
·
J
jonasz: Jag skulle nog, så som det ser ut, hyrt eller tagit in en grävare för att kantskära vägen och sedan på med 5-10cm 0/16. Kantskära 400m bör vara gjort på en dag eller två med en lagom stor grävmaskin, sedan kanske man får ha en lastbil som kör bort materialet om det inte går att lägga ut i terrängen. Det går ju att värdera den kostnaden mot att fylla upp kanske 20cm med grövre
9 svar · 3,0k läst
·
Semiproffset
Semiproffset: Polyuretanskum med stängd cellstruktur sk. "closed cell foam" är inte helt lätt att få tag på som privatperson. Det är ett tvåkomponentskum som kräver rätt blandning och applicering för att fungera bra och bli genomhärdat på korrekt sätt. Mitt tips är att kolla med någon firma som sysslar med detta ex. Foam King
1 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.