Det skulle nog vara bra att veta vad som är problemet med vägen för att kunna svara. Skall du bara fixa till slitlagret så släng på 5-10cm 0/16. Behöver vägen förstärkas kör du grövre material.
Generellt kan man väl säga att 3-5 gånger storleken på största stenen är lagom tjocklek att lägga på en väg(0/16 alltså 5-8cm) AMA- anläggning brukar stipulera MIN 3 gånger största materialstorlek per lager
Generellt kan man väl säga att 3-5 gånger storleken på största stenen är lagom tjocklek att lägga på en väg(0/16 alltså 5-8cm) AMA- anläggning brukar stipulera MIN 3 gånger största materialstorlek per lager
Det är inte helt fel att ta ut firman som ska göra jobbet. De brukar vara kunniga och kan föreslå något som passar deras maskinpark.
Oftast finns det vara en firma i närheten som är rimlig pga frakt.
Nu förutsätter jag att det är en vägg längre än 100m och att du inte ska göra jobbet själv.
Oftast finns det vara en firma i närheten som är rimlig pga frakt.
Nu förutsätter jag att det är en vägg längre än 100m och att du inte ska göra jobbet själv.
Vägen är ca 400m.
Tänkte försöka hjälpa vägen att dränera bättre. Toppskiktet är gammalt och tätar inte lika bra som förr. Detta blir väl betydligt bättre med nytt toppskikt med 0-16.
Men frågan är, blir det nån märkbar förbättring om man först lägger ett grövre lager på säg 50-80?
Tänkte försöka hjälpa vägen att dränera bättre. Toppskiktet är gammalt och tätar inte lika bra som förr. Detta blir väl betydligt bättre med nytt toppskikt med 0-16.
Men frågan är, blir det nån märkbar förbättring om man först lägger ett grövre lager på säg 50-80?
Utan att veta hur det ser ut skulle jag rekommendera att lägga mer krut på att dika och forma vägen (bombera)så att vattnet rinner av fortast möjligt framför att lägga grövre grus, lägg gärna upp någon bild om du har så är det lättare att få en uppfattning
Har varit mitt fokus under 2022 att just få till bättre avrinning och mer lutande väghalvor.J jonasz skrev:
Bomberingen är inte perfekt men mycket bättre än förut.
Dikena var bra förr men blev genom åren bara sämre och sämre. 2021 grävdes det kommunalt VA i kanten av vägen vilket förstörde väldigt mycket av avrinningen från vägen ner i det ena diket.
Har inga avancerade maskiner, en Volvo T24 från -52 utan hydraul så har fått skapa en vägskrapa från en gammal extremt enkel skrapa och med handelsstål och svets.
Funderar på att hyra en liten grävare till våren och göra avrinningen från mitt "vägdike" till riktiga diket bättre innan grusning. Före grusning ska dessutom bomberingen fixas så den är hyfsat lika på båda sidor och skaplig utefter hela vägsträckan.
Bomberingen syns nog inte så bra på bilden.
Blev väldigt konstig upphandling av grävarbetet till 3 hushåll varav 1 ny ägare. Nya grannen har barn i samma klass (eller liknande) som en av grävfirmornas ägare. Vi 2 andra krävde skriftlig offert vilken vi ville jämföra med en annan firma vi bett om offert. Slutade med att vi aldrig fick nån skriftlig offert men kände oss tvugna att anlita firman pga "grannsämja".F fribygg skrev:
Det blev inte I närheten av den muntliga offerten och vi bad då om ett möte ang slutkostnaden. Grävaren skyllde på att vi samtidigt med de 2 VA slangarna ville lägga ned fiberslangar till 4 fastigheter och detta var ju så fruktansvärt krångligt så att arbetskostnaden farit iväg.....
Men jag har förstått att sånt här inte är speciellt ovanligt. Vi fick inte en krona i sänkt pris, grävare hade ju "redan gått ned rejält i pris jämfört om grävjobbet hade utförts i grannkommunen huvudort".
Så att klaga på jobbet var vi aldrig i närheten av.
Priset är väl en annan historia, nu är det vägen och den höga kanten vi pratar om.C Caterham skrev:Blev väldigt konstig upphandling av grävarbetet till 3 hushåll varav 1 ny ägare. Nya grannen har barn i samma klass (eller liknande) som en av grävfirmornas ägare. Vi 2 andra krävde skriftlig offert vilken vi ville jämföra med en annan firma vi bett om offert. Slutade med att vi aldrig fick nån skriftlig offert men kände oss tvugna att anlita firman pga "grannsämja".
Det blev inte I närheten av den muntliga offerten och vi bad då om ett möte ang slutkostnaden. Grävaren skyllde på att vi samtidigt med de 2 VA slangarna ville lägga ned fiberslangar till 4 fastigheter och detta var ju så fruktansvärt krångligt så att arbetskostnaden farit iväg.....
Men jag har förstått att sånt här inte är speciellt ovanligt. Vi fick inte en krona i sänkt pris, grävare hade ju "redan gått ned rejält i pris jämfört om grävjobbet hade utförts i grannkommunen huvudort".
Så att klaga på jobbet var vi aldrig i närheten av.
Upplys grävaren om att du har en tråd här på byggahus, han kanske vill fixa till efter sig som goodwill eller för att inte bli uthängd med firmanamnet.
Jag skulle nog, så som det ser ut, hyrt eller tagit in en grävare för att kantskära vägen och sedan på med 5-10cm 0/16. Kantskära 400m bör vara gjort på en dag eller två med en lagom stor grävmaskin, sedan kanske man får ha en lastbil som kör bort materialet om det inte går att lägga ut i terrängen. Det går ju att värdera den kostnaden mot att fylla upp kanske 20cm med grövre material innan 0/16.
Är vägen 400m och ca 3m bred så blir det ju 1200m2 x 2dm = 240m3 grus x 1,6 (ton/m3) -> 380 ton grus som skall läggas på för att höja 2dm. Med ett pris på kanske 120-150:-/ton och lite transport på det så har du snabbt sparat in att plocka in en grävare som kantskär och fixar bombering samtidigt. Skall du på med grovt grus innan lär du behöva ha någon slags maskin för att få det jämt dessutom
Hyra en grävare runt 10ton bör väl landa på runt 3-4000/dag och sedan transport dit och hem för maskinen. Alternativ att plocka in någon som kör som säkert gör det snabbare kanske ligger på runt 10-15` per dag beroende på maskin.
kanstskärning bör ju vara en del av det löpande underhållet och är ju något man måste göra med några års mellanrum
Är vägen 400m och ca 3m bred så blir det ju 1200m2 x 2dm = 240m3 grus x 1,6 (ton/m3) -> 380 ton grus som skall läggas på för att höja 2dm. Med ett pris på kanske 120-150:-/ton och lite transport på det så har du snabbt sparat in att plocka in en grävare som kantskär och fixar bombering samtidigt. Skall du på med grovt grus innan lär du behöva ha någon slags maskin för att få det jämt dessutom
Hyra en grävare runt 10ton bör väl landa på runt 3-4000/dag och sedan transport dit och hem för maskinen. Alternativ att plocka in någon som kör som säkert gör det snabbare kanske ligger på runt 10-15` per dag beroende på maskin.
kanstskärning bör ju vara en del av det löpande underhållet och är ju något man måste göra med några års mellanrum
Klicka här för att svara