Grund & Markarbeten
MathiasS: [citat] Den som inte har maskiner att lyfta med och som inte vill beställa betong.
useless: Eftersom det är en krok på dom så faller min röst också på begräsningskabelspikar.
BSOD: [MEDIA=youtube]vcuuoKMZBCI[/MEDIA] Fast med mer armering. Och formen för trappstegen gör man ju som vanligt, på samma sätt som i en slänt (inte som i videon). Om man under formen har längsgående parallella reglar, och stöttar upp dessa under så blir det rejält stabilt. Sen gjuter man ju underifrån i lite makligt tempo, så det börjar bli lite mer fast i formen i underkant av trappan
Alexn72: Kuggfrågan, har du kört minigrävare tidigare, annars är det nog smidigare att ta en vanlig kompaktlastare, den är dessutom snabbare när man ska transportera sig
Anonymiserad 358496: [citat] Nu har jag mailat dem. Jag tror precis som du att det är en jäkla uppförsbacke som dessutom är associerad med en ekonomisk risk att driva detta som ett case mot Trafikverket - jag saknar själv både teknisk kunskap och kontakter som behärskar ämnet, så återstår att anlita en konsult som snabbt dränerar min plånbok. Vore dock fint att öka förståelsen så att, i
Åbyfor: [citat] Mitt hus är ifrån 1980, kanske inga grava problemet det men jag har ventilerat ca 100kvm på nedre plan. Man får ha med sig att det är årstiden som avgör hur mycket fukt som kommer vara i plattan i ett sådant hus. Vintern är det som minst fuktigt. Jag hade vattenpölar under plasten som låg på plattan, innerväggsyllarna stod på träklossar och vissa av dessa var ruttna, lite
DerPontus: [citat] Ja det såklart. Tack för indikationen iaf. Vi skulle nog också göra alla ytskikt och en del rivning. Men bergssågningen och betongen har jag nog inte tid med. När barnen är större kanske man kan få ett litet gruvprojekt iofs…
kashieda: [citat] Prova att köra ner ett spett i marken. Om det tar stopp så är det antingen sten eller tjäle (eller båda). :cool:
Anonymiserad 358496: I Göteborg skall tilläggas! Jag har sett en spricka i min källarvägg som jag inte tänkt på innan. Sannolikt har den funnits där i evigheter, men det kan jag inte ta gift på. Huset är byggt 1932 och väggen är av putsad betong. Väggen med sprickan är mer utsatt för tillskjutande fukt än övriga väggar. Sprickan går horisontellt mellan två källarfönster på en gavel, mer än två
Claes Sörmland: [citat] Håller med, grävde grund för växthuset själv. Kul men lite klumpigt maskinarbete. Tänkte att när avlopp skulle ned så vill vi ha minimala skador och snabbt arbete. Växthus kan bli försenat utan konsekvens men att stå utan avlopp är lite smärtsammare.
MrHoerlin: [citat] Det ligger ett fiskben, laminat och ett annat parkett just nu. Det ska läggas parkettgolv i alla utrymmen.
nissebrun: [citat] Visst får man bra svar ibland och tyvärr ibland bara totalt meningslösa inlägg ?
ArneTW: [citat] Man märker rätt snart hur det går och sedan får man anpassa efter vilka som är med och hjälper till... det är avsevärt effektivare om man är 2 istället för 1... men det går med 1 också men det blir mer spring... /ATW
Leafy: Alternativet är ju om jag själv lirkar in en rensfjäder i dräneringens utlopp och försöker rensa den vägen och samtidigt känna om det är stopp en längre sträcka eller bara i slutet av dräneringsröret. Lär ju inte göra det sämre iaf.
AlbinL: Hej hej Nu är det snart dags för årets projekt och nånting som man inte har några större erfarenheter av. Det är ju dags för dränering och isolering av källaren och även upp till träfasaden som är tilläggsisolerad sen tidigare. Det står väl mellan isodrän 2x 100mm eller jackon thermodrän 200mm. Hittar väldigt lite info om jackons modell förrutom den information dom själva
lunnabo: [citat] Tycker att det är vackrare med 30-40 cm kuller intill en husvägg än smågatsten som passar bättre till en gång eller uppfart. [bild]
lunnabo: Du fick inte några svar eller ledtrådar. Har Du något nytt att berätta?
prototypen: Till tegel och murbruk behövs det inte användas slagborrmaskin/borrhammare. En hårmetallborr/betongborr och bara rotera kommer att fungera bra. Protte
jamaica: Om betongplattan hamnar till viss del mot trä i en utbyggnad räcker det med byggplast emellan eller ska jag skära till cellplast? Jag har cellplast mot befintliga plattan men trädelen är inte helt jämn längs betongen så byggplast skulle underlätta
Claes Sörmland: [citat] Min granne råkade ut för samma sak men i det fallet var det att hela dagvattenanläggningen i samhället svämmande över p g a att den var underdimensionerad för regniga perioder. Med dräneringsledningarna påkopplade på detta system så var det som att sätta hela husets källare i ett badkar.
Panerad Padda: Total nybörjare. När man ska bila fram avloppsrör, hur ska man göra för att komma nära utan att riskera att skada rören? (även om avloppet är avstängd är det väl bra om man undviker bila sönder dom). Betongen ligger väl "på" rören också eller? Alla bilder jag sett på forumet etc. är när det redan är färdibilat. Bara tänker hur man gör med finliret närmast rören. Tack
Matti_75: Plattan kommer bara sjunka ner i leran. Du måste grundlägga under leran för att få det stabilt.
gaia: [citat] ja det blir så som du beskriver. Marken är alltid fuktig men fuktvandringen är oftast långsam och det är hanterbart med rätta material. På din första bild syns tidigare reparationer i hörnan om jag ser rätt. Det kanske reparerades med tätt cementhaltig spackelmassa och liknande och stoppat fuktvandringen med resultat lika som det kan bli med en plastfärg. Hade själv en
Ted Hörman: Hej! Tråden var varit inaktiv länge men jag chansar ändå med en fråga. Hur har det gått? Har det satt sig något eller blev det bra tillslut? Kommer eventuellt göra samma med min parkering
ClasseClas: Kolla hur Ferry Svan har gjort. En itusågad 5-litersdunk som stänkskydd. Listigt. https://www.instagram.com/reel/CokCq1Jj1C_/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Pyka: Vi la svart makadam 8/16 när vi gjorde något liknande. Tyckte det blev skitsnyggt.