Jag har ett enplanshus med källare från 1965 där, enligt uppgift från säljaren tillika de som byggherren, hade behövts påla för grunden. Istället för att påla valde byggherren att förstärka plattan i källaren så den är 25-30 cm tjock.
Jag planerar nu för att renovera tvättstugan i källaren och önskar då vattenburen golvvärme. Då takhöjden är begränsad vill jag helst inte bygga ovanpå befintlig konstruktion och på grund av plattans tjocklek är det väldigt dyrt att ta bort befintlig platta och isolera under. Ett alternativ skulle kunna vara att bila bort delar av plattan för att isolera med cellplast och gjuta igen ovanpå. Frågan är hur detta påverkar grundkonstruktionen. Finns det idag (jämfört med 60-talet) bättre produkter som gör att grunden inte försvagas av en sådan här förändring? FInns det andra sätt att lösa problemet på? Jag har hört talas om att det går att påla i efterhand men misstänker att detta är en ganska dyr operation, dessutom finns det ett vidbyggt uterum som gör att det blir svårt att komma åt hela grunden. Jag överväger att kontakta en byggnadsingenjör för att räkna på hållfastheten för plattan om det behövs.

Tack på förhand
Jonas

Att förstärka med pålning efteråt är en kostnad uppemot 100 - 150 kkr . Att bila upp plattan eller delar av den för att få ditt någon isolering under är nog inget att tänka på. Det som kan gå är att såga spår 20mm djupa och lägga slangen i det, med ett ytmaterial ovanpå Inte riktigt bra det heller. då hela hela betongplattan vill ha en del värme, blir liksom en del förluster då. Vad är takhöjden i dag.

J jonaserik skrev:
. Vad är takhöjden i dag.
Takhöjden är ca 215 cm

Blir nog rätt knepigt att få till en bra höjd där. att sprätta upp plattan är nog inget bra. Det fordras nog en hel del undersökning av någon som kan det, för att säga något. Inget kul alls för er.

Denna typ av grundläggning görs även idag där man har mindre bra markförutsättningar. Genom att göra en källare kompenserar man för husets vikt så att belastningen på marken inte ökar jämfört med tidigare. Anledningen till plattans tjocklek är att den ska vara så styv att den orkar sprida lasterna från byggnaden så marken under den belastas jämnt. Dessvärre medför detta att mycket av armeringen kommer ligga i plattans överkant vilken då inte bör kapas då man försvagar grunden. En konsekvens av detta kan leda till ojämna sättningar om man har otur. Jag skulle inte rekommendera att göra ingrepp i plattan utan försöka lösa golvvärmen på annat sätt.

Tack för era svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.