Har sprickor i betongplattan i garaget, sprickan format som ett T, i princip är alltså plattan i 3 delar - hur djupa de är, eller hur gamla sprickorna är har jag ingen aning om, då det är byggt 65, och jag bara har bott här ett år (sprickorna fanns när jag flyttade in dvs, och verkar inte öka i storlek).

Sprickexempel

T-formad spricka i en grå betongplatta inne i ett garage, med verktyg och en kabel på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 1: sprickans form i plattan typ (vägg till vägg vertikalt)

Rödmarkerade sprickor i en betongplatta som bildar ett T-mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte laga den och göra enligt följande: hacka upp V-form längs hela spricka för att få en uppfattning om dess djup (hela plattan vilken förmodligen är ganska tunn?) och få den att fästa, peta i Weber Betoheft och sedan Weber Rep bruk 920 eller grövre. Funderar om det låter vettigt, och om jag också ska lägga i lite mindre armeringsjärnsdelar här och där för att bättre fästa betongen. Vad hade du du gjort?
 
Väcker denna tråd till liv då läget är liknande hos mig. Sprickor i garagegolvet, liknande mönster som Husnerden (men givetvis inte exakt). Garaget byggt ca 1976. Har inte reflekterat över sprickorna tidigare, men då vi parkerar bilen där under vintern så funderar jag. Överlag verkar sprickorna rätt smala men på några punkter ser man att vatten rinner ner om man blöter.

Är det risk att sprickorna påverkar hållfastheten?

Borde man täta sprickorna så att inte salt tränger ner till eventuella armeringsjärn?

Är en betongplatta till ett garage från -76 armerad eller kan det vara oarmerat?
 
Jag har liknande problem - har sprickor i en 50 år gammal betongplatta i garaget. Det har varit ok att ha det så i några år (används som gym/mekarplats , men nu när det blev minusgrader och sedan töade så tränger vatten upp underifrån. Någon som har förslag på mindre åtgärd typ Husnerdens förslag ovan (det går inte så bra att riva plattan och isolera, har då hellre kvar problemet :)

Oorganiserad gymmiljö med hantlar, roddmaskin, bänk, balansboll och vätskefläck på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H herminator skrev:
Jag har liknande problem - har sprickor i en 50 år gammal betongplatta i garaget. Det har varit ok att ha det så i några år (används som gym/mekarplats , men nu när det blev minusgrader och sedan töade så tränger vatten upp underifrån. Någon som har förslag på mindre åtgärd typ Husnerdens förslag ovan (det går inte så bra att riva plattan och isolera, har då hellre kvar problemet :)

[bild]
Det är svårt att få en ny gjutning tät mot vatten, det du troligen behöver göra är att dränera om kring byggnaden så att vattnet inte tränger upp i plattan.
 
Det är ett bra förslag. Jag har haft problem med en av de utvändiga brunnarna, så det är den enklaste grejen att åtgärda. Men varför sker detta nu på vintern - fryser vattnet under plattan och expanderar upp?
 
H herminator skrev:
Det är ett bra förslag. Jag har haft problem med en av de utvändiga brunnarna, så det är den enklaste grejen att åtgärda. Men varför sker detta nu på vintern - fryser vattnet under plattan och expanderar upp?
Nu vet jag inte hur mycket nederbörd ni har fått den senaste tiden, men vi har fått väldigt mycket och vattnet tar alltid lättaste vägen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.