Grund & Markarbeten
Chentin: Hur gick det för dig? Jag står inför ett liknade jobb. Hur löste du det? Har du bilder från projektet?
AndraMyran: [citat] Nu vet jag tyvärr inte riktigt hur stor (liten) dagvattenkassett de grävt ner, men man kan tycka att den inte skulle behöva vara så stor: Takytan som leder dit är bara 25 kvm och när utkastaren är utfälld, vilket den varit sen i somras, minskar den till hälften. Dräneringen går längs med 13 löpmeter källarvägg (hela huset är inte dränerat) och jordarten är sandig morän.
Odi et Amo: Beroende på hur mycket den satt sig så låter det som att grundförstärkning/lyftning med polymer skulle kunna vara en lösning. Geobear är ett företag som håller på med det.
Nora.: [citat] Troligtvis har det slutat röra på sig då bergvärmen borrades redan på 80 talet.
växelventil: [citat] Tycker du ska Titta på det alternativet och rådfråga mycket om du vill göra det själv. Visst kan du ta dit en firma som spränger bort berget privat men har du nära till grannar så kan det bli lite lurigt och inte så kul om grannen kommer 6 månader senare och visar en spricka i hans hus. Ta gärna en bild för kanske räcker med spräckilar för att ta bort berget.
Jonatan79: Om du inte tillför mycket fukt ska den inte lukta. Håll koll på grunden och låt avfuktaren gå kortare stunder så sparar du pengar
d0f86: [citat] Tack för rådet! Ja jag får väl avaväga lite där hur man ska gå vidare. Men ja jag tänkte ta upp det med dem i veckan.
Aunty: [citat] Fast nu kommer ju aldrig skillnaden mellan EPS och XPS vara dimensionerade för en carport. Du bygger som sagt stora vägar med EPS som isolering att de då inte skulle fungera i vilken vanlig carport som heslt är bara löjligt, XPS fyller ingen extra funktion. Har inte heller skrivit att det har med storleken på bygget att göra, utan skrev att man använder det på många större
Husärlivet: [citat] Ja sedan typ 1998. Huset är på en leråker i Skåne från 1936
Daniel 109: En myr består inte av lera, eller matjord. Det är torv. Det låter som att du har något annat. konstruktionen med stockar tar man till när det är ”bottenlöst” dvs väldigt långt ner till något bärande. Här tycks du ju ha bärigt material 1m ner. Då låter det bättre att byta leran ovanför mot bättre material. Personligen gillar jag inte att gräva ner plast.
Larsa: Finns Sten avsedd för att klä grunden med. Inte billigt, men snyggt! https://stenbolaget.se/blogs/kundprojekt/min-snygga-stensockel
Syl-Albin: hur har det gått med golvet ?? själv funderar på löpa ett hus med sån där platta och bila upp hela skiten gjuta nytt 300mm cell plast o samtidigt lägga nya avlopp. vad tror om det??
Sherlock Holmes: Hej, Väcker liv i gammal tråd. Min fråga till TS - hur har det gått? Vi ska göra samma framför huset. Uppfarten skall bli större. VH
Mattias_gbg: Ska inom kort tillträda ett hus från 1957 med källare som har oisolerad betongplatta. Är intresserad av att gräva ut så mycket som möjligt i källaren för att kunna lägga isolering och gjuta in vattenburen golvvärme i betongplattan. Kan man utifrån den tekniska beskrivningen utläsa hur djupt sulan ligger jämfört med betongplattan? Eller är det enkla svaret att det är bara genom
BosseHansson: En helg att bila ut det och städa med en stor maskin. Gissar hyra bilmaskin max 2500kr + bli av med massorna. Skall det sedan vara oisolerat som övriga ytor troligen är så är det bara jämna till och gjuta. En helg till för det jobbet om man hand blandar. Skulle hyra en tvångsblandare och göra en ränna genom ett fönster om möjligt. Sen kommer nästan den större frågan, är det massor
Badpojken89: Hur har det gått med källargolvet? Håller själv på med liknande men har en sula, och firma dränerade för 2år sedan på 2sidor av huset då de andra va svåråtkomliga pga stor uppfart med asfalt (dyra omkostnader) och en del är platta på mark utan problem. läste att dom skrivit att ha lägsta pumpnivå pä pumpgropen i höjd med utanliggande dränering.. jag hade ju tänkt ha lägre
Markarbetaren: Finns ju pumpbil också. Alternativt en betongfirma med mobil pump, som dras bakom personbil där betongbilen tippar i. Används ofta vid inomhusgjutningar vid renoveringar i stadsmiljö där en större pumpbil inte får plats. Platta brukar man ju gjuta kantbalk där väggarna ska stå och tunnare där det bara är golv. Kanske 20-25 cm i balken och 10cm platta. Blir ca. 1,5 + 1m3=2,5 m3. Ett
bossespecial: Återigen rekommenderar jag att använda insatsen för sundolitts garageelement. Den är flexibel och kan anpassas till den bredd man vill ha på sockeln, man slipper bygga form, slipper eventuella hål i plattan för infästningar för formen, slipper gjuta i omgångar. https://www.sundolitt.com/globalassets/inriver/resources/monteringsanvisning-garagegrund-maj-2019.pdf
Huddingebo: Markera ut var huset ska stå och provgräv efter kantbalken. Jättestora flyttblock som ligger grunt under kantbalken är ju inte önskvärt men innebär mest merarbete.
fribygg: Verka 40 cm fungera felfritt på berg kan du ju knappast vilja välja en lägre plint höjd om du tänker bygga på kärrig ängsmark.
chrille_88: Hej! Tänkte se om någon här har några råd att ge kring dålig lukt i vår gillestuga. Hus från -71 (hjältevadshus). Dränerade 2021 så källaren är torr och fin men lukten kvarstår i gillestugan. [bild] Som syns på ritningen (i rött) verkar det vara ett gjutet valv (oventilerat) under golvet på gillestugan. Utrymmet uppskattar vi till typ 1.5m mellan valv och sula. Min teori är att
Ranchn: Ja, puts kan vara fint. Källaren är torr och det känns slöseri att ha 75m2 yta för att enbart husera en bergvärmepump och en tvättmaskin.
Husärlivet: [citat] Du kan ju prova spola med en vattenslang i stupröret som är närmst skadan du hittat, så får du ligga och lysa med ficklampa o se om det läcker vatten ju. Annars är ju att filma upp alla stuprör o se hur dom ser ut. Finns fina kameror att hyra för en dag. Kan du passa på att filma avlopp med ju
Nybörjare14: [citat] tack, då försöker jag nog plocka ner den.
Korpilombo: [citat] Tack för utförligt svar! Jag har mailat husleverantören och frågat.
Nils Fermentation: [citat] Jag har varit med vid några dräneringar och fick, rätt eller fel, följande råd om en fastighet på 1.5 plan byggd i början av 1950-talet. När den gamla dräneringen (tegelrör i underkant sula) byts ut så ändra inte dräneringens nivå väsentligt. Detta är att tigga och be om sättningar i konstruktionen. Vid denna tid på orten i fråga byggdes många "egna hem". Ett hål
pelleulf: Hej! Har en källarvaägg som är 8m lång och 2,40m hög, byggd i betonghålsten (250 tjocka) med armering i skiftet på 1,6m. Har tyvärr en kontrefort i hålsten som står in mot rummet mitt på halva längden. Min fråga är: Kan jag ta bort den eftersom det bara är motfyllt upp till 1,6m? Vilka regler gäller? Var hittar jag byggreglerna för denna konstruktion? Med vänlig hälsning, Pelle
johan_paz: För att väcka en väldigt gammal tråd, och om trådstartaren fortfarande är aktiv här: Vilken puts användes? Putsnät? Hur fästes detta? Och hur fästes cellplasten mot den gamla putsen innanför? Denna vintern har gjort att det här börjar bli aktuellt igen. Värmer upp en källare på ca 80kvm som har betonghålsten som väggar, men med isolerande dränering under mark. Över mark är
Mickebandsåg: Ger även gjutaren lite extra pirr i magen då man inte kan slå spikar i friggen där man har ångspärr