6 458 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Hur hittar men en vattenåder?
Sida 1 av 2
Skriver för en väninnas räkning. Hon har en sommarstuga som byggdes på 40-talet med en liten källare som man når från i trappa i köket, under en golvlucka. Det är alltså en liten källare med lågt i tak, mest ett förvaringsutrymme, Källarväggarna är lecablock/betongblock eller liknande och på väggarna finns inga vattenskador.
Däremot har det helt plötsligt börja rinna upp vatten ur en spricka i betonggolvet. Oklart om sprickan alltid har funnits eller om den har uppstått nu. Att det kommer upp vatten genom sprickan är däremot något nytt.
Det finns en golvbrunn i källaren så vattnet rinner bort. Det vore ändå bäst att hitta orsaken innan det kanske blir värre.
Hur hittar man orsaken och hur tar man reda på varifrån vattnet kommer?
Att dränera runt hela huset är inget önskvärt alternativ.
Att täta sprickan är nog inte heller någon bra idé då man inte vet vilka tryckkrafter som kan skapas.
Om man bilar upp golvet så kanske det blir värre.
Mitt förslag var, på allvar, att hitta någon som kan gå med slagruta runt huset och kanske hitta någon vattenåder. Där tänkte jag mig att man skulle kunna gräva och på något sätt dränera bort vattnet innan det rinner in under huset.
Själv tror hon mer på kommunens vattentekniker.
Någon som har bättre förslag?
Däremot har det helt plötsligt börja rinna upp vatten ur en spricka i betonggolvet. Oklart om sprickan alltid har funnits eller om den har uppstått nu. Att det kommer upp vatten genom sprickan är däremot något nytt.
Det finns en golvbrunn i källaren så vattnet rinner bort. Det vore ändå bäst att hitta orsaken innan det kanske blir värre.
Att täta sprickan är nog inte heller någon bra idé då man inte vet vilka tryckkrafter som kan skapas.
Mitt förslag var, på allvar, att hitta någon som kan gå med slagruta runt huset och kanske hitta någon vattenåder. Där tänkte jag mig att man skulle kunna gräva och på något sätt dränera bort vattnet innan det rinner in under huset.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Vattenåder betyder väl bara : Ställe där vatten rinner.A aries skrev:Skriver för en väninnas räkning. Hon har en sommarstuga som byggdes på 40-talet med en liten källare som man når från i trappa i köket, under en golvlucka. Det är alltså en liten källare med lågt i tak, mest ett förvaringsutrymme, Källarväggarna är lecablock/betongblock eller liknande och på väggarna finns inga vattenskador.
Sådant kan ju ändras med tiden då vatten brukar leta sig fram beroende på markrörelser, byggen osv, ibland långt ifrån där det sen tränger fram.
Til att börja med vill man väl kolla så det inte är en ledning som sprungit läck ?
Om det ÄR markvatten så bör man kika på var det kan komma ifrån: Dike, sprucket markrör, grannens ändrade avvattning, grannen gamla läckande trekammarbrunn osv
Den urgamla "slagrutemetoden" tror jag inte funkar alls, möjligen kombinerat med en erfraen "slagruteman" (som kanske egentligen går mer på intution). Men då är ju denne person så erfaren att denne bör kolla på just möjliga källor osv
Medlem
· Västra Götaland
· 3 558 inlägg
Jag trodde slagruta var båg fram till det att jag såg en gubbe hitta både elledning och bergvärmebrunn med en. Men man måste se det själv för att tro på det.
Vad gäller vatten så finns det grundvatten överallt, bara man gräver tillräckligt djupt. Så där har de ju alltid 100% rätt.
Vad gäller vatten så finns det grundvatten överallt, bara man gräver tillräckligt djupt. Så där har de ju alltid 100% rätt.
Bara för att man ser något hända betyder det ju inte att det fungerar på det sättet man tror. Säger inte att det var så i ditt fall men gubben kan ju ha loggat in på lantmäteriets hemsida på telefonen innan han drog fram pinnen..I InsidersUnited skrev:
https://www.vof.se/skepdic/slagruta/
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Du tror inte det var gubben snarare än slagrutan som hittade dom då ?I InsidersUnited skrev:
Dvs han gick på erfarenhet snarare än magiska utslag från en träpinne, även om han själv kanske trodde, eller iaf sa sig tro,att pinnen darrade av sig själv ?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 558 inlägg
Vi letade efter brunnen, men när han först gick med pinnarna så fick han utslag. När vi grävde där gick det en ledning istället. Det var på 30 cm när alltså. Nästa så hittade vi energibrunnen där var det typ 2 meter diff, så det blev en bred grop.
Jag är en rätt skeptisk person, hade jag inte sett det så hade jag avfärdat det helt som hittepå Men vad ska jag göra nu?
Jag är en rätt skeptisk person, hade jag inte sett det så hade jag avfärdat det helt som hittepå Men vad ska jag göra nu?
Som sagt, bara för att du såg det hända så betyder det inte att förklaringen är att slagrutan fungerar. Skulle han ha hittat brunnen utan pinnar? Med pinnar men med ögonbindel (så att han inte kan "läsa" terrängen) mm.I InsidersUnited skrev:Vi letade efter brunnen, men när han först gick med pinnarna så fick han utslag. När vi grävde där gick det en ledning istället. Det var på 30 cm när alltså. Nästa så hittade vi energibrunnen där var det typ 2 meter diff, så det blev en bred grop.
När jag var tonåring så försökte min morbror lära mig att använda slagruta, han började med att hitta ett ställe som gav utslag och bad mig gå fram och tillbaka över den punkten, ingenting hände, då ställde han sig bakom mig och tog tag i mina handleder, och pinnen vred sig så kraftigt att jag inte kunde hålla emot. Så jag räknar mig som ögonvittne till att slagruta fungerar.
Utan att veta markförhållanden, om det är plan mark, eller sluttning osv så kan man inte ge mycket hjälp här. Men om man skall spekulera så står huset i vatten och med en spricka i betongen så rinner vattnet in.
Om sedan vattnet kommer från dålig dränering, eller vatten läckage, ja det är extremt svårt att svara på-. Min gissning är ändå att det är dålig dränering. Man blir ju extra misstänksam när det är i en källare.
Som referens så kan jag berätta att jag valde att köpa ett suterränghus ståendes på berggrunden en bit upp i en backe med frånlut från huset åt alla håll. Allt för att i alla fall slippa problem med vatten runt grunden. Har man inte säkrat grunden på det sättet jag gjorde, ja då är det dränering som gäller, förr eller senare. Det värsta jag kan råka ut för är att dräneringen behöver spolas någon gång i framtiden.
Om sedan vattnet kommer från dålig dränering, eller vatten läckage, ja det är extremt svårt att svara på-. Min gissning är ändå att det är dålig dränering. Man blir ju extra misstänksam när det är i en källare.
Som referens så kan jag berätta att jag valde att köpa ett suterränghus ståendes på berggrunden en bit upp i en backe med frånlut från huset åt alla håll. Allt för att i alla fall slippa problem med vatten runt grunden. Har man inte säkrat grunden på det sättet jag gjorde, ja då är det dränering som gäller, förr eller senare. Det värsta jag kan råka ut för är att dräneringen behöver spolas någon gång i framtiden.
Vattenåder som ändrat riktning med tiden tänkte jag mig och att den letat sig in under huset. Det borde ju i så fall rinna in under huset någonstans och då kanske man kan hitta det stället.klaskarlsson skrev:
Vattenåder betyder väl bara : Ställe där vatten rinner.
Sådant kan ju ändras med tiden då vatten brukar leta sig fram beroende på markrörelser, byggen osv, ibland långt ifrån där det sen tränger fram.
Til att börja med vill man väl kolla så det inte är en ledning som sprungit läck ?
Om det ÄR markvatten så bör man kika på var det kan komma ifrån: Dike, sprucket markrör, grannens ändrade avvattning, grannen gamla läckande trekammarbrunn osv
Den urgamla "slagrutemetoden" tror jag inte funkar alls, möjligen kombinerat med en erfraen "slagruteman" (som kanske egentligen går mer på intution). Men då är ju denne person så erfaren att denne bör kolla på just möjliga källor osv
Vattenläckan upptäcktes först när vattnet hade varit avstängt under flera veckor. Men det kan ju kanske finnas en liten läcka före avstängningsventilen.
Det finns inte direkt några ledningar, brunnar eller diken i närheten och inga grävda installationer har gjorts i närområdet. En friggebod har ställts upp på tomten, utan grävarbeten tror jag. Den står på en grusbädd.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 648 inlägg
Om stugan finns i Götaland eller Svealand är det väldigt höga vattennivåer på många håll. Kan vara därför det rinner in vatten i källaren.