Förutsättning är krypgrund byggd 2012, tät och välisolerad med cellplast, avfuktare och håller 70% luftfuktighet med avfuktare som går sporadiskt. Huset står högt på bergkross och dränering finns med stuprör ner i backen, men exakt hur den är utförd vet jag inte. Som ni ser på bild är putsen av grunden väldigt hafsigt utförd.
Noterat sedan vi flyttade in för 2 år sedan att ett väderutsatt hörn på huset blir fuktigt i grundmuren på höst och vinter. Just här råkar avloppsrör gå ut ur grunden och för något år sedan ställde vi dit en blomlåda utan någon plast i botten. Jag sopade också dit mer grus för att täcka över avloppsröret som var i dagen när vi flyttade in. Jag noterade också i somras att en viss typ av insekt/bagge med röd rygg ansamlades i det fuktiga området i perioder, oklar innebörd av detta. Avloppsröret är en temporär lösning i väntan på kommunalt vatten som är på gång snart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kunde nästan svurit på att det skulle läcka från avloppsröret men inte en droppe vid läckagetest.
Logga in
Skapa konto
Fukten sträcker sig till bortre änden av blomlådan. Noterade även igår ett stråk med vitaktigt ludd bakom blomlådan jag förstått borde vara saltutfällning.
Murens insida kan inte inspekteras, såhär ser rörgenomföring ut.
Logga in
Skapa konto
Husets andra kortsida har också lite fukt i putsen. Söderlångsidan är torr. Norrsidan är under altan så inte kollat där.
Logga in
Skapa konto
Är väder och vind tillsammans med fuktigt grus och blomlådan tillräckligt för att förklara detta eller ska jag vara orolig för dräneringen?