V volvo51 skrev:
Slagruta fungerar om rätt person håller i den.
Jag blev imponerad när när en äldre farbror visade oss var ådern gick.
När vi grävde stämde det precis.
Han hade hjälpt flera i byn.
För många år sedan när jag var i 20-årsåldern hade jag en gammal släktning som hittade vatten. Han hjälpte många och behövde inte ens en slagruta. Han tog en nyckelknippa i handen och kände med hjälp av den var det fanns vatten. Alla visste att han kunde hitta vatten och tala om för dem var de skulle gräva sina brunnar.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om stugan finns i Götaland eller Svealand är det väldigt höga vattennivåer på många håll. Kan vara därför det rinner in vatten i källaren.
Stugan finns i Halland, någon km från kusten.

Vi har nu hittat gamla ritningar,
Det finns en spolbrunn utmärkt som ingen har brytt sig om, utanför huset rätt nära golvbrunnen.
Den kanske är full eller igenslammad på något sätt så att vattnet rinner tillbaka om marken runtomkring blir vattenmättad.
Jag föreslog lite karamellfärg i golvbrunnen för att se om vattnet från sprickan också är färgat. Fast färgen kanske filtreras bort när vattnet rinner genom jorden.
Om det är spolbrunnen så är det kanske en rörmokare som behövs.

A aries skrev:
Stugan finns i Halland, någon km från kusten.
Då är det inte omöjligt.

Men är det ett problem att det sipprar in vatten i källaren, det finns väl en golvbrunn som det kan rinna ut genom igen? Finns det elektrisk utrustning som står i vatten och löser ut jordfelsbrytare t ex?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.