Grund & Markarbeten
Matti_75: Plattan kommer bara sjunka ner i leran. Du måste grundlägga under leran för att få det stabilt.
gaia: [citat] ja det blir så som du beskriver. Marken är alltid fuktig men fuktvandringen är oftast långsam och det är hanterbart med rätta material. På din första bild syns tidigare reparationer i hörnan om jag ser rätt. Det kanske reparerades med tätt cementhaltig spackelmassa och liknande och stoppat fuktvandringen med resultat lika som det kan bli med en plastfärg. Hade själv en
Ted Hörman: Hej! Tråden var varit inaktiv länge men jag chansar ändå med en fråga. Hur har det gått? Har det satt sig något eller blev det bra tillslut? Kommer eventuellt göra samma med min parkering
ClasseClas: Kolla hur Ferry Svan har gjort. En itusågad 5-litersdunk som stänkskydd. Listigt. https://www.instagram.com/reel/CokCq1Jj1C_/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Pyka: Vi la svart makadam 8/16 när vi gjorde något liknande. Tyckte det blev skitsnyggt.
Kieron: Hej på er! Vi har börjat lasta in makadamen i vårt hus nu när det äntligen är urgrävt. Tanken är 15cm makadam på en N2 geotextil. Men jag har en liten fråga. Enligt konstruktören ska vi släppa upp markduken på väggarna, och det köper jag. Men hur långt? Så den går över makadamhöjden? Över cellplasten? Eller till och med över betongen? Det är ju ojämnt i kanterna såklart,
maria01: [citat] vad hitta ni dom nån stans ser ju förjävligt ut på bilderna
Viktor.J: Äh det där är inget. Bila lite, borra lite, spräck lite. Det fixar du
Vicktoria Moberg: Hej! När är det bäst att putsa husgrunden? Vi har lite små hål efter oljetanken osv. I vilka steg ska man göra det& vad ska man använda för cementputs för bästa resultat?? såhär ser grunden ut nu: [bild]
b8q: Det är som regel till utsida husliv (fasad). Är det den tilläggsisolerade och utflyttade fasaden som är med på den ritning som du fått bygglov för är det enkelt, men är det befintliga huset i ritningen inte överensstämmande med verkligheten (det är ett äldre fasadläge där i ritningen), så kan det i värsta fall bli tjafs med bygglovsenheten. Det viktigaste är dock att du inte
Tompafix: [citat] Precis som @BirgitS skriv hör med din kommun. Jag fick ut massor av nyttig info därifrån. Konstruktionsritningar på både takstolar, väggar m.m.
Viktor.J: Jag gjorde så här. Plastmatta + markduk. markduken gjorde ganska mycket. Då kunde jag först banka till det och sedan tack vare duken så kunde jag dra en bred plankbit över (som när man river puts) vilket "plattade till" stenarena lite och vände ev. vassa stenar neråt. Inser dock att jag borde inte snålat på arbetet när jag spräckte bort berget. På vissa ställen (3 st) har jag
louii: Verkar bara vara några mindre innerväggar i källaren som kan ha blåbetong, ska göra radonmätning om det är ok så behöver jag inte göra något annars river jag bara innerväggarna då dom inte är bärande.
Mikael_L: Villabyglar kan man diskutera. De är till nytta ifall kantbalken utsätts för vridande moment, vilket kanske kan ske ifall kanbalken är bred och tung vägg står långt från centrerat på balken. I våra trähusbyggen tror jag inte att villabyglarna är så viktiga. Jag satt några, ca 1 meters mellanrum, men delvis för att få en armeringskorg som håller styr på 12-järnen i kantbalken.
Nitronen: [citat] Just 460 är mer som en slipsats/snabbtorkande betongbruk än ett spackel. Det är vanligt att använda det vid igengjutning och uppbyggnad av olika slag. I min värld ett bra val av produkt för ändamålet.
Viktor.J: [citat] Vilka förutsättningar pratar vi om då ? (alltså temperatur, RF etc.)
mrsnhp: Kolla att vatten från stuprören leds bort ordentligt och att marken närmast husväggen sluttar bort från huset. Vi fick fuktgenomslag till och med i ganska nydränerad källare när rännan som skulle leda bort vattnet hade halkat snett så att vattnet hamnade vid husknuten istället. Om du tar bort allt organiskt från väggar och golv och förvarar allt i hyllor som tål att bli fuktiga om
Nova07: Ja det missade jag naturligtvis. Vi bor i Tyresö strand nära slottet
greenorangebay: [citat] Något sådant är perfekt!! jag ska google lite kring jordskruvar!
Hybro: Blir bättre dag för dag, allt eftersom du eldar. Bär det iväg nedåt igen, så lägg typ markplattor på marken och Palla från dessa. Ytan blir så mycket större.
jonaserik: [citat] Det är säkert en som ligger mot grunden för att inte fukt/vatten ska krypa in. Platonmatta är med knoppar på. ribbon är som ett plåttak modell TP 20 med lite mindre mellan topparna. Troligtvis finns en dränering nere vid utkant av väggen. Har du sett någon brunn ed rent vatten i på tomten. Hur går stuprören ner, bara rakt ut på backen eller ner i rör. Stup och drän ska
Novismedhus: [citat] Som det är i dagsläget så ligger gammal gräsmatta lite högt precis som du såg på bilderna. Denna ska vi dock anlägga om och har tänkt att ha cirka 3 cm fall per meter från huset. Så vår tanke är att sänka nivån på gräsmattan något :)
Daniel__s: Faktiskt inte jag som gjorde det men säkert vanligt silikonfog
Prodigys: [citat] Kolla med försäljare av husqvarna tex duab, proffsmagasinet, swedol.
mikethebik: Jaja, det är synd om dem vars offerkoftor är sydda av igelkottskinn med taggarna inåt...
Claes Sörmland: Köp en fyllhammare så går det lätt att gräva i makadamen när tjälen släpper. Dra om röret i mark med några rördelar.