Golv
Henrik1: [citat] Laminatgolv slipas definitivt inte...
AndersG: Vi har 14mm Tarkett klick. Dock ej i köket. Där har vi plastmatta.
byggarhunden: min erfarenhet av platon är bara bra ( om man har plats på höjden ) fläktar behöver du bara ha om du har tillskjutande fukt , platonmattan viks upp bakom ventilerade socklar så du får en naturlig ventilation men det gäller naturligtvis att dammsuga noga under först, någon annan rengöring behövs inte , det finns dom som väljer att lägga en åldersbeständig plast på undergolvet
byggarhunden: mig veterligen finns det ingen ( primer ) som man kan lägga på plastmattan för att impregnera, men om plastmattan är en homogen matta går det att lägga direkt på ;D
A-K: Nu har vi lagt golvet! Blev "vanligt" rakt fyrkantigt.. Ser jättefint ut än så länge! Nu funderar vi istället på fogen,, som jag ställt en annan fråga om :) Tack för alla svar!!! ;D
trocomare: 57 spånskiveskruv e underbar där. Å mycke lim. annars kommer du att ångra dig när golvet knarrar.... Det första du ska göra är att mäta ut typ 62 cm vid varje sida av rummet som du skall lägga spånet i och sen slå en linje. då kan du använda denna att följa för att få en rak första rad. Sen går allt som en dans. Lycka till. jag kör 4 skruv i varje bjälkrad ;D
fooney: heheh inte alls lika jobbigt som att värma lite med gasol brännare va ;D
Megasen: På stora ytor skulle superfloor kunna bli billigare om betongen är hel utan skador och sprickor. Här kan ni läsa om Superfloor http://www.htc-sweden.com/sv/concepts/superfloor/ Matte
Lurvnos: Mycket lurigt... Fukten måste ha tillkommit uppifrån. Har någon varit för ivrig med moppen? Laminatgolv skall helst inte våttorkas , och måste man så då med minimalt med vatten. En sån där "mirakeltrasemopp" funkar jättebra, helt utan vatten.
que: Det är inte i våtutrymme, blir det bättre med silikon än akrylfogmassa?
cosworth: Jag betalade 11800+m för 9,5m3 hemkört och lossat med ränna Vinterpris Öst, Betongindustri: Vibreringsfri C35/45 16 1053kr+m/m3, körtillägg 26-30km 80kr+m/m3, hydraulränna 50kr+m/m3, lossningstid 12kr+m/min
Fasting65: Ett annat sätt är att ta bort golvet och skruvlimma golvspånskivor. Tredje är att ta bort golvet och lägga om det med skråskruvning istället för skråspikning om du inte vill ha synliga skruvskallar på ditt trägolv. Det grundläggande problemet är att golvplanken inte sitter helt fast i reglarna utan rör sej när man kliver på dem.
Skomannen: Nej inget av det kommer färdig färgat i betongbilen typ så pumpar dom ut det färgat och klart..
mrzigzag: jag hittade ett "lim" på bauhaus som man lägger mellan varje fog. Efter ca 15-20min tar man men ett finger och "för" bort överflödet. Lätt å enkelt och syns inte. Det limmar inte ihop parketten utan lägger som en slags silikon fog mellan varje parkett bit. Har inte nån bild, men om jag kommer ihåg det san jag ta en i kväll då jag kommer hem.
dajje: om det är i ett badrum och tätskiktet är skadat så har du nog tyvärr hamnat i ett dilemma då ett brutet tätskikt räknas som obrukbart och måste göras om, vilket är det rätta eller fuska och klappa dit en ny platta Om plattorna släpper så är det helt enkelt fel på arbetet. ej stumt golv, för lite fix m.m. med andra ord ett slarvarbete
daniellindholm: Hej, tack för ditt svar! Bila med hammare låter skojj. Får prova med hammare och slägga. Blir det för jobbigt får jag väl hyra :) Har kommit på att jag kan skippa delen under trappen, där det är en skrubb. Det spar ju lite samtidigt som att det kan vara kul att ha ett annat golv där inne (där verkar det ha klarat sig bra). Flytspacklar man sedan för att få det helt jämnt då? Eller
Selle: Hej Cane. Du har förmodligen gjort som de allra flesta gör när de använder flytspackel, likt jag själv. Man tror att det räcker med att hälla ut spacklet på önskat ställe och att nästkommande blandning skall flyta samman och att resultatet skall bli helt plant. Problemet är att den första satsen hinner bränna något innan man hunnit blanda till nästa, då får man olika skickt på
HenrikB: Hej, Inget fall till golvbrunn ska spacklas, alltså bara jämna av golvet. :o
daniellindholm: Riktigt gammal tråd, men jag kunde inte hålla mig just eftersom jag av en slump åt lunch med en betongrenoverare (märkligt yrke, jag visste inte ens att sådant fanns - tydligen en mycket luckrativ bransch). Nu finns det säkert många andra orsaker, men om vi koncentrerar oss på just betongen så är det tydligen inte primärt betongen som inte klarar vattnet utan det är armeringen som
Alter_ego: Kan rekommendera sigtunagolv, http://www.sigtunagolv.se , men de har tyvärr nog redan stängt för helgen...(och de ligger norr om stan) :-/ Alter ego
kjebeng: Det finns "golvlister" i gummi, ( eller nån mjukplasttyp) med L-profil, som du lätt kan följa väggen med.
rimic: Rekommenderar dig att kontakta en firma som utför fuktmätning på nygjutna betongplattor, då får du ett mätresultat som är korrekt och som mäts i relativ fuktighet. gränsen går vid täta ytskikt på ca 85 Rf % Företaget måste vara auktoriserad för mätning i nyproduktion. kontakta Munters mätteknik eller Ocab eller Anticimex
gaia: Vita /ljusa träslag brukar bli något mörkare efter man oljat dom men färgen brukar då få gulaktig ton :-/ Det är kanske inte det du vill ha? Det är en konst att betsa hela golvet utan att få den flamigt :-/ har jag hört. Vad är det för ordinär träslag i parketten? Det är ju modernt med björk idag så jag skulle nöja mej med att slipa och lacka parkettet på nytt om den var min ;)