D
diziz: Okej, tack för det. :)
2 svar · 2,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Håller med om att det kan vara synd att byta. Men jag vet ju inte hur stenen ser ut. Om jag skulle byta skulle jag kika på detta: http://www.stepkit.com/ //KoW
3 svar · 5,1k läst
D
diziz: [citat] Härligt, Då kan jag nog förmodligen ta bort Spånskivorna utan större problem ? Det jag bävar mig för är att behöva slipa åsar ifrån lim för det skall vara jobbigt har jag hört.
5 svar · 4,3k läst
A
arnel: Kul att se att andra håller på med lika roliga projekt som jag. Jag la golvvärmeslangen i wirsbos rörhållarskena som jag tryckte fast i isoleringen. [bild] Armeringsmattan la jag sedan ovanpå. Nästa etapp kommer jag att naja slangen mot armeringsmattan i stället, det blir billigare så. Min gjutning gjorde jag ca 8 cm tjock. -- Arne
2 svar · 2,8k läst
Immobil
Immobil: [citat] Du kan lägga en kvartsstav. Fast jag tycker inte det är så snyggt. :P Överväg att ta bort de gamla listerna och måla dom eller köp nya. Det blir snyggare. ;) Edit: Ajdå, Totte_S var tre minuter snabbare. ;D
1 svar · 2,1k läst
B
betula: Laminat funkar utmärkt med golvvärme, vem påstår motsattsen? Vanliga parkettgolv i trä går också bra med några undantag, bok och lönn brukar tillverkarna inte rekommendera. Kolla närmare på fabrikanternas hemsidor.
1 svar · 1,9k läst
R
rxmoi: Hur lägger man parkett i klassisk stil? Jag skall utöka befintlig ekstavs parket ut i en liten hall där det i dag ligger vanligt brädgolv på reglar. Den ursprungliga delen las 1936. Planen är att fortsätta med samma mönster och att sedan slipa om hela golvet. Spikas varke stav till sin granne och hur fästes de sista bitarna vid vägg? Gärna steg för steg med bild-svar så att jag får
0 svar · 2,2k läst
M
Ms_IT-Nisse: Nackdelen med oljat är ju som sagt var underhållet. Man bör olja in dessa golv en gång om året, vilket betyder flytta på alla möbler :o Jag föredrar lackat. Finns golv med ganska matt lack och som nästan ser ut som oljat ;)
6 svar · 3,3k läst
U
ullagulla: Man blir väl bättre efter hand antar jag, det är bara det att allt kommer på en gång som nybliven br.innehavare. Det är golv, pälsängerinvasion, kök, bad, väggar, tak, el mm. mm. Slår väl i några spik där det gungar. Kul med alla generösa människor på forumet iaf, kan sitta här vid datan istället och se att jag inte är ensam med att ha bekymmer/ Gunilla
4 svar · 4,6k läst
T
topmount: Hej tänkte bara höra om någon har ett smart förslag hur jag skall ordna ett projekt. Har ett samanslaget rum som vars trägolv är avdelat på mitten med en cement rand. Problemet är att denna randen har börjat spricka så jag är tvungen att göra om det. Randen som varit där sen början på sjuttion talet är 15 cm bred och ~5cm djup och saknar armering. Problemt med att gjuta in något
0 svar · 2,5k läst
godis
godis: Ville också extralacka mitt nylagda parkettgolv i köket, men leverantören sa att då gäller inte 25-års garantin på golvet, eftersom golvet är lackat på fabrik från början vilket är meningen ska räcka. Så det är bara att hoppas att "klick-skarvarna" är tillräckligt täta.
1 svar · 3,5k läst
Totte_S
Totte_S: Låter som ett annorlunda alternativ, har du kollat runt i avdelning för färg, måla och tapetsera för lite tips? Det du nog få klura mest på är hur det kommer att slitas. Ur den aspekten låter nog pigmenterad olja bäst. Betsning är mer för möbler och andra ytor som inte utsätts för så extremt slitage. Köp en flaska linolja och en terpentin, ett par småburkar pigent, tex en
1 svar · 14,0k läst
M
manasse: Lösningen på det hela blev Beijerbygg. De har billigaste priset på Swedoors trösklar. Jag köpte släta "tröskelplank" med färdiggjorda urtag. Tog de bredaste för att ha kapmån. 52 spänn styck. Tog sedan och kapade av en liten bit tröskelplank och lade mot dörrkarmen, ritade var den "tog i". Sågade igenom första delen av dörrkarmen, och använde sedan stämjärn för att få bort
10 svar · 24,4k läst
B
byggimpert: Har också lite svårt för olika träslag i golv som möter varandra, men nu är ju lönn definitivt inte det mest praktiska i en hall så vill man absolut ha lönn i sovrummen och trägolv i hall/korridor så kanske man får acceptera. Annars håller jag med om att klinker e.dyl åtminstone i själva ytterhallen och sedan (om det finns någon naturlig brytpunkt mellan hall och korridor) samma
4 svar · 2,8k läst
Jesca_j
Jesca_j: It Det du kan kolla är om alla plattorna har samma tjocklek. Vissa skiffersorter har "naturliga variationer" vilket i praktiken betyder att tjockleken är väldigt varierande och det är därför det kan bygga 5cm. Är plattorna bearbetade till samma tjocklek är det inga problem varken med höjden eller att få det jämnt. Granitkeramik är annars praktiskt, för den tål i stort sett vad som
2 svar · 3,7k läst
J
jooselti: Va' kul att fler svarat! Ja..linoleum ska vi kolla upp mer efter att ha snackat med killen som ska göra jobbet. Han är mattläggare å jobbar på en större firma på orten..han talade sig varm för linoleum när han var hit. Dessutom köper ju han ut grejorna åt oss, så det blir väl iaf LITE billigare... Laminat kan vara ett alternativ, men bara om vi har möjlighet(läs ekonomisk) att
10 svar · 27,0k läst
D
daniellindholm: Såga till en lämpligt tjock och tunn bit trä som sträcker sig över hela bredden på trappsteget. Lägg det längst in i trappsteget och använd sedan en bredspackel för att spackla upp trappstegen. Känns som den absolut bästa lösningen och det är inte svärt (spackeln ligger då an mot framkanten av steget och sedan mot trälisten). Ta sedan bort trälisten innan det hela torkat. Sedan
4 svar · 2,2k läst
D
daniellindholm: Köp en billig fogfil (enkelt litet verktyg) och ta bort all fog mellan tröskel och platta. Ta sedan silikon där istället. Så brukar man göra. Lite eller mycket? Ta tillräckligt! ;) Silikonet finns i massvis av färger så du hittar förmodligen något som har ganska lika nyans som fogen.
3 svar · 5,0k läst
D
daniellindholm: Ska du lägga trägolv så satsa. som du var inne på, på massiva trägolv. Laminatgolv känns kalla. Det finns klickgolv med furukärna. Funderar själv på att prova dessa. Misstänker att det är otroligt mycket bättre än laminat med pressad papp (eller vad det är?) som kärna. Sedan huruvida man skall limma eller ej får man nog olika svar beroende på vem man frågar. Flytande golv är
4 svar · 6,7k läst
J
JanneH: Har man neutrala färger går det alldeles utmärkt att ha likadana klinker i alla rum, möjligen med undantag av badrummet. Du får ett enhetligt och elegant utseende. Dessutom känns det större än vad det är. Vi kommer satsa på det i vårt hus, såvida vi inte kör med rå betong. Janne
14 svar · 6,1k läst
yonna
yonna: Finns såna stentrappor i mitt område - de är helt livsfarliga att snubbla i; har man barn skulle ialla fall inte jag vilja riskera något ... hur vackra de än är. Vad jag förstår är detta trappen mellan bottenvåning & sovavdelningen på övervåningen dvs en trapp man använder många gånger dagligen. Men bygger man in denna trapp med trä finns dock allt trappen kvar dvs man gör
3 svar · 8,9k läst
GoForIt
GoForIt: Står också inför samma problem: Måste verkligen golvfärgen bort på ett betonggolv när man skall lägga klinker? Läser i Cascos instruktioner för klinkerläggning, där de anser att ny klinker kan läggas på gammal klinker om den är: 1. Väl rengjord 2. Plattorna har god vidhäftning mot underlaget 3. Ytan förbereds genom att slammas med fix, vatten och golvprimer. Borde inte ett
3 svar · 4,4k läst
pappskallen
pappskallen: Avfettningsmedel eller lacknafta.
1 svar · 2,3k läst
P
Pesco: Intressant att höra! Min fundering var att måla med oljefärg, från Gysinge. Jag snackade med en målare där, som själv målat, om det var kök eller hall. Hans hade räckt 4-5 år innan man fick stryka om, men han hade vilda barn, sa han. Han rekommenderade att man strök med samma nyans, å att man inte grundade med en färg och strök med en annan på det. Kan iofs tänka mig att slitaget
3 svar · 2,9k läst
V
verra: Hej, vi bygger ett älvsbyhus om drygt en vecka. Vi fick frågan om vi skulle kakla bad/hall av säljaren och det skall vi så de älvsby då står för är att de drar tom rör för el värme. Tror inte att älvsby fixa mer golvvärme än så, men du kan ju alltid ställa frågan. Lycka till.
1 svar · 3,1k läst
V
verra: Hej, jag undrar om det är någon som har erfarenheter från ByggMax ekplank (laminat) som de säljer. Hade tänkt kolla på dessa i helgen men om det är någon som lagt ekplank får ni gärna maila mig bilder. Tack på förhand// verra
0 svar · 2,6k läst
morsan
morsan: Casco har en kemfog som heter Aqua Tät som fungerar utmärkt :) Ganska dyrt, ca 190:- för en tub på 160 ml.
2 svar · 9,8k läst
A
abel48: nej brädgolvet ska bort. Ska lägga vattenburen golvvärme tänkte jag. Har tyvärr inte ställbart djup på cirkelsågen, men får försöka att palla upp den lite. MVH Anders
2 svar · 5,3k läst
D
djpa: Klinker är nästan det enda golvet som klarar slit och väta från blöta skor med sand. Finns egentligen inget alternativ som kan mäta sig med det. Har ni barn eller planerar att skaffa barn så är klinker det optimala i hall men oxå andra utrymmen. Tappar man något hårt, som Anli beskriver, så går INTE flisor ur om det är någorlunda kvalité på klinkret. Ta en titt på det som kallas
5 svar · 2,8k läst
Totte_S
Totte_S: En snabbsökning på forumet gav i alla fall en gammal tråd som du kan kika lite i så kanske du får en del svar på dina funderingar: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Golv;action=display;num=1103965800;start=0#0
1 svar · 5,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.