Golv
Totte_S: En snabbsökning på forumet gav i alla fall en gammal tråd som du kan kika lite i så kanske du får en del svar på dina funderingar: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Golv;action=display;num=1103965800;start=0#0
godis: Vi har precis lagt 15 mm parkett i köket och jag frågade återförsäljaren vilken lack som använts så jag kunde "säkerhetslacka" speciellt längs köksbänkarna. Då sa han att 25-årsgarantin inte gäller om jag drar på egen lack, som sedan eventuellt spricker! Han tyckte absolut att jag skulle vänta några år med det - golven är gjorda för att hålla vid normalt slitage.
koho11: Har just beställt 90 m2 ek Genua 15mm till bottenvåningen och 60m2 Linnea ek 7mm till övervåningen. Anledningen till att köpa 7mm är bla att det är billigare samt att det är fina golv.
PatrikJ: Hej Jag gillar oljat bättre även fast det kräver underhåll. Ett råd är att inte göra jobbet själv, det är inte värt besväret. Stavparkett kräver lite känsla för att få det fint. Det kostar ca. 100-150:- /kvm att få det slipat/behandlat av proffs. / PJ
byggarhunden: åk till cramo och hyr en abs maskin ( golvslip ) absolut det bästa mekaniska verktyget att få bort gammalt lim 8)
sneckarn: Linoliespackel som färgtema säljer e min bästa vän. Finns i ljus o mörk ek. Finns även i björk,bok mm mm. testa det. Skulle det inte funka så e det bara att hugga upp stavarna. Och med lite pill kan du fixa dit en ekbit som stämmer i tjocklek o bredd, utan att behöva slipa alltihop. Jag har klarat det ;)
sneckarn: Jag håller med nemo, och jag förstår vad du försöker förklara. Jag skulle inte betala. Eftersom längden på rummet avgör skarv OCH stavförskjutningen ser man problemet redan efter de första två raderna. Om en fackman lägger golvet alltså.
byggimpert: [citat] Förr i världen så såpskurades de obehandlade golven som oftast var av furu eller gran, såpskurningen är då att betrakta mer som rengöringsmetod än behandling, man brukar blanda 1/6 med vatten. Sen fick golven patineras av flitig användning och varierande flitig skurning, ju oftare man såpskurar golvet dess ljusare blir det. Att såpbehandla golvet är nog ett modernare påfund,
dymlingen: Jag tyckte det gick alldeles utmärkt att dra ett drag med elhyveln på den regeln som sticker upp istället för att lägga imellan något på de andra.
scalla: [citat] Nix, plattorna är inte glaserade. tyvärr ska jag nog säga, annars hade de förmodligen hållit bättre. Det sura är att det bara är ca 2 månader sedan vi fick golvet lagt... :-/, och även om det (tydligen) är taskig kvalitet på golvet så borde det ju hålla något längre än så. Kan man ju tycka iallafall. swejoh: Tack, ska kolla epotex.
pellefant: Jag tänker bygga om en del av garaget till relax. isolera med ca 100 mm frigolit/styrolit, sen gjuta på ca 5cm med golvvärmeslang o armeringsmatta i. behövs det någon fuktspärr under isoleringen? plattan är förmodligen oisolerad. tänker även fälla in osram ledspotar i golvet
Boman: [citat] Maxal hur går det då? Kul att se din bild jag har en liknande trapp i furu under en på limmad textil matta ;D och den är limmad med ett helvetes lim sitter som berg. :-[ På övervåningen för att matcha trappen ska jag lägga Siljan flytande furu golv 14mm 183mm breda plank, "lackat". hade gärna lagt massivt golv men nu ligger det redan redigt golv spån där. Någon som vet hur
HOTDOG: se till att det inte är stambyte på G i ert hus bara. Om du tex lägger in golvvärme i ditt badrum innan ett stambyte så kommer man inte ta någon hänsyn till detta, de bryter upp och hanterar dig som de andra i huset...Känner en familj som råkar ut för detta just nu, de blev klara med sitt nya badrum för mindra en ett år sedan och stambyte är på gång där...hehe snopet
jarlh: När du säger rött område så vet jag inte... Hade det varit ljust område på gulare golv hade jag trott att golvet under hyllan hade ursprungliga färgen och resten av golvet var solblekt? Om så är fallet så fall kommer det jämna ut sig efterhand. Hade själv en matta liggandes på samma ställe under ett par år, på ett då nylagt golv. Då jag senare tog bort mattan var det en blek
Nix: Tack! De var rätt billiga, relativt sett... Har för mig att det låg mellan 3-400 kr per kvm
Immobil: http://www.blocket.se/ eller en lapp på något varuhus. ;)
janssonj: Skruva och limma!! Limma i spånt och på reglarna. Snåla inte på limmet!!
Mr_Smurf: [citat] Då blev min lösning billigare, jag gick till en tapetförsäljare och fick en bit platsmatta som dom kasserat helt gratis.. sedan klistrade jag dit den med sättlim som jag hade kvar sedan jag limmade gipsskivorna.
Lurvnos: Javisst: http://www.stepkit.com/ "stepcopy" heter den, passade nog. 250 spänn.
Wugeman: Hej! Vi planerar att bygga Lyckan, och kalkylerar lite på det, så jag undrar, är det nån som vet om det är förberett med golvskivor och dyl. i paketet, eller måste allt sådant köpas till? Annars är det ju billigt och bra om man bara behöver sätta dit ett parkett-golv själv..
almis: Jag har lagt ett "skiffer"svart laminat klinker i vår nya hall och det blev kanon bra, många som kommer in har trott att det var riktig klinker. Det är lätt städat, inga fogar som i riktiga klinker golv, vi har även v-buren golvvärme under så det är varmt och skönt. Jag använde "Clickguard" i fogarna så det tåler fukt!! /Almis
gaia: att slipa golv kostar ca 150kr/m2 + ytbehandling ++kr + torktider + all damm som ska städas. Smidigast är nog att byta till en ny 8,5mm när tiden kommer, eller? Håller med Peddap! Min gamla gedigna ekparkettet kommer dock att bli slipat om ;) gaia
tiwood: Hej Fixarlasse, Jag har precis kört som ditt sista förslag... fast med Leca kulor under! Dvs 8 kvadrat x 10 cm Leca (det fanns redan grus / sten under golvet) + 17 cm EPS + flytspackel, osv. Torrt på en vecka :). Enligt Leca har kulorna bara 5 mm kapillär stighöjd mellan kulorna (www.leca.com/brochure/grafik/08-06%20.pdf) och dem används ju flytigt som markisolering och dränering. Kulorna
PatrikJ: Hej Gunilla Har själv gjort det jobbet i mitt sovrum, huvva va jobbigt det var! :D Jag tror ej att du hittar det billigare än så tyvärr, det är så dyrt! Hos mig gick det åt 10 st... På Fredells kostar dom 130:- st!! Löjligt! / PJ
alfalfa: Ska lägga in ett golv bestående av teak-trall i badrummet(nyproduktion, dvs. inget befintligt golv), och självklart måste jag lägga en plastmatta eller klinker under trallen...har räknat lite på det och kommit fram till att det får bli en plastmatta under... Så frågan är altså...var finner jag den billigaste plastmattan, utan att tumma på kvaliteten...? Finns det att köpa på nätet
pigleton: Kolla med lokala snickerier om du inte får tag på något via golvfirman. Har de rätt maskiner så är det inte så svårt att ta fram.
zankan: Golvspackel... Finavjämning borde funka.... kolla optiroc eller dyl.