Byggahus.se

Skillnad mellan billig och dyr laminat??

1. S
    Medlem · 17 inlägg

skoglund

Medlem
    Ska inreda en övervåning och har tänkt lägga laminatgolv. Undrar om det är någon väsentlig skillnad mellan billiga laminatgolv (typ coop, cheapy osv) och golvhandlarens lite dyrare. Det skiljer ju ändå 100-200:-/kvm. De ser ju lika fina ut...

Undrar om nån har någon synpunkt på om ett ek-laminatgolv kan passa ihop med en furutrappa??

2. A
    Medlem · 2 414 inlägg

AndersG

Medlem

Re: Skillnad mellan billig och dyr laminat??

Så här då?

Vi har dock riktig parkett.

3. titanium
    Medlem · 688 inlägg

titanium

Medlem

Min erfarenhet, om än begränsad, är att det är mindre eller t.o.m. ingen skillnad alls rent generellt.

I vårat eget exempel har vi lagt in billigt Ikea laminat för ca: 12 år sedan i hallen. Det ser fortfarande ut som nytt trots att hallen är hårt "trafikerad".

I TV-rummet lade vi in dyrare norskt klickgolv för ca: 6 år sedan. Här kan man se att skarvarna liksom "rest sig". Inget som man direkt lägger märke till om man inte synar golvet noga. Men dock, ett tecken på att kvalitén inte alltid är avhängigt av priset.

Skillnaden på dessa laminat är vad jag kan se, förutom att klickgolvet är mer lättlagt, att Ikeagolvets grundstomme är hårdare. Förmodligen hårdare sammanpressat vid tillverkningen. Hur det är i dag med deras golv låter jag vara osagt. Men håll alltså koll på golvets hårdhet under det tunna ytskiktet ! Ytskiktets tjocklek är så klart också av betydelse !

Lycka till !

• Laddar…
  4. J
    Medlem · 423 inlägg

JLT

Medlem

Den stora skillnaden ligger oftast på "kärnan", dvs materialet som laminatet sitter fast på (precis som nämnts ovan). Den ska vara så hård som möjligt. Helst inte av spån eller "pressat papper/kartong".

Har bl a lagt Byggmaxs billigaste klickgolv och det gör jag aldrig om. Kärnmaterialet var så mjukt att de pressades ihop vid sammanslagningen och laminatet reste sig.

Har även provat IKEAs vanliga laminat för 7 år sedan och det har fungerat bra. De har dock slutat sälja golv sedan något år tillbaka, men jag såg någonstans att de nyss hade börjat sälja klickgolv istället.

5. G
    Medlem · 6 972 inlägg

gaia

Medlem

det gick rykten att det gamla Ikeagolv tillverkades av Perstorp, med andra ord en bra produkt från känd tillverkare....
    vem som levererar nu vet jag inte...
    gaia

6. S
    Medlem · 205 inlägg

Sonander

Medlem

La klickgolv i höstas, dels för 59;-/kvm från Rusta och 200;_/kvm från K-Rauta. Kan säga som så att det var mkt enklar och blev bättre med de dyrare.

7. D
    Medlem · 553 inlägg

djpa

Medlem

Problem vi har haft förut med laminat är att golvet reser sig och inte klarar fukt speciellt bra. Det är då "kärnan" och sponten som drar åt sig fukten. Pergo, som vi har nu, har en impregnerad kärna och spont vilket hittills verkar fungera perfekt.

Det är oftast just fukten och väta som är laminatens största fiende.

Vi kör eklaminat med "ek-betsad" furutrappa. Funkar kanon.

8. B
    Medlem · 464 inlägg

betula

Medlem

Du har helt rätt Gaia, Pergo tillverkade golv åt IKEA tidigare på samma sätt som många kända livsmedelsföretag tillverkar grejer åt ICA och KF under deras egna namn.
    Vet ej om de fortfarande levererar åt IKEA men det finns flera stora "okända" tillverkare i norra Europa som gör laminatgolv åt flera "kända" fabrikat, både billiga och dyra. Alltid något att fundra över när man skall välja...

9. M
    Medlem · 5 inlägg

marilene

Medlem

jag vet att det finns parkettgolv av den dyrare varienten som man kan slipa. eller så var det laminat. (vet ej skillnaden mellan laminat och parkett) men hur som helst så finns det nåt företag som tillverkar nåt av golven som går att slipa

10. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

Erfarenheterna jag har är at billig laminat eller parkett brister i ett hänseende kontra den dyrare..kort skarvar..inte helt 90 grader..det är där den stora bristen ligger... Det märks när man lägger dem... Säg så hät lägger man traditionell parkett utan "klick" och måste banka i kort änden pga glipa är det 2 fel... Antingen kan man inte lägga parekett eller så är det "billigt" skit detsamma gäller för laminat vill jag nog påstå..
    Klick är nog likvärdigt.. nu har iofs noggrannheten på kort ändes vinkeln ökat men det är nog ändå där man kan se det + den något differentierade färgskalan på brädorna....

11. H
    Medlem · 70 inlägg

Henrik1

Medlem

Laminatgolv slipas definitivt inte...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.