yonna
yonna: Jag lät lägga in ej slipbart parkettgolv i sovrummet med tanke på att det inte blir så mycket slitage därinne. Ångrar mig - totalkostnadsskillnaden mellan detta och rejält parkettgolv blev inte så stor om man även räknar med nya golvlister. Det känns som om nakna morgonfötter sätts på laminatgolv - kallt, hårt, otrevligt. Rådet är alltså: lägg in tjockt parkettgolv och slipa
2 svar · 6,3k läst
Q
que: Har inte lagt swebac men ett annat "tunnt furugolv". Jag har lagt det limmat och flyttande ovanpå en skumfilm, tror att det är det bästa.
1 svar · 2,0k läst
L
lillahuset: Hej, Vi la in trägolven på övervåningen innan vi reste mellanväggar o.d. Täckte med masonit under resten av byggtiden utan några problem. Det gäller att ha lite ordning på grejerna bara så det inte ligger massa gipsskruv och dräller... Vi slipade och oljade golven innan innerdörrar+trösklar sattes upp för att komma åt bättre. /Petter
4 svar · 1,7k läst
Linska
Linska: NCS 0502-Y är en snygg vit kulör (tycker jag ;)) Till det kan du ju måla någon eller några läckra fondväggar. Iom. att du får så mörkt golv kan du "fläska" på med något riktigt färgstarkt :D
3 svar · 2,5k läst
Immobil
Immobil: Om du ska lägga 9 mm fanérgolv så måste underlaget vara jämnt. Är ditt gamla plankgolv det? ??? Om inte så åker du på att slipa det eller ta bort det. Knarret i golvet kommer att finnas kvar om du inte åtgärdar det t.ex. skruvar. ;)
2 svar · 4,3k läst
Immobil
Immobil: [citat] ::) Var har du hört det? ???
3 svar · 4,3k läst
Immobil
Immobil: Tar du bort spikarna så eliminerar du orsaken till knarret ännu bättre. Fast tvunget är det ju inte. ;)
3 svar · 2,7k läst
·
G
gaia: [citat] Min idee var att göra en "golvlist" golvsockel av samma klinker som ska ligga på hallgolvet :-/ och inte av trä. Det kanske till och med finns passande plattstorlek i samma kolektion? Men det är kanske ingen bra lösning i ett trähus som kan röra sej olika i golv och väggar? Annars tycker jag det skulle bli en mer homogen intryck/avslutning (för att inte blanda för många
12 svar · 15,5k läst
M
Mr_Smurf: [citat] Humm låter ju bra.. Då borde jag kunna göra som jag tänkt - spika 30cc kortlingar mellan bjälkarna - lägga 22mm golvspånskiva - fräser spår för golvvärme i spånskivan - lägga golvvärmeplåtar och slang - lägga ett lager 13 mm golvgips - flytspackla och klinkra. Men hur funkar det att hellimma gipsskiva mot spånskiva med golvärmeplåtar på, eller räcker det att skruva
10 svar · 3,9k läst
Immobil
Immobil: Följ tillverkarens anvisningar, det brukar ligga i förpackningen. När ni lägger golvet flytande, så får inte golvet ligga mot väggar eller trösklar. Ev. synliga springor täcker ni med en list.;)
1 svar · 3,9k läst
P
Pjay-work: Jag ska lägga klinker under ett nyinköpt kök. Idag är det 15 mm parkett och, som jag först trodde, vattenburen golvvärme i spårade 22 mm golvspånskivor. När jag tagit upp parketten visar det sig att golvvärmen ligger flytande i tunna spårade cellplastskivor på ett gammalt brädgolv. Först tänkte jag limma 2 lager gips + skruva gipsen till spånskivorna innan jag lägger klinker, men
0 svar · 2,2k läst
G
Gutte: Hej! Började riva upp det gamla golvet i hallen för att förbereda för klinkers. Har gjutet bjälklag och i hallen har det flyttats väggar någon gång på -60 talet. När jag rev väck det första lager matta, så uppenbarades en av dom fulaste korkmattorna jag någonsin har sett! Så jag började hugga upp den och kom ner till betongen. Inga problem så här länge. Men när jag kom ut mot
0 svar · 4,8k läst
M
matte78: Men om man sliter bort mattan först så gör väl inte det mer än 3-4 mm men det kanske räcker. Laminatet bygger väl ca 9-10 mm om man kör med Pergo.
7 svar · 2,2k läst
J
Jani: Armstrong klick = barnlek
5 svar · 3,1k läst
Immobil
Immobil: [citat] Jo, så bör det ju vara. ;)
3 svar · 3,0k läst
P
Pasi: Plockade några kvm skiffer i olika vattendrag kring Gädded i somras. Plattorna är i olika storlekar och form, men alla är mellan 2-4 cm tjocka. Vi tänkte lägga dessa på bastugolvet, där får det gärna vara lite ojämnt. Någon som kan tipsa om vad man ska använda för fogbruk, eller har några andra "tänk-på-detta-tips" ? Det lär ju bli rätt stora fogar på sina ställen. Eftersom
0 svar · 3,0k läst
M
Magnus_Nilsson: Jag kan tillägga att när jag går upp på vinden kan man se att där är betonggolvet cirka 30 cm tjockt och ovanpå är reglar som är cirka 15 cm innan spånskivan man går på ligger. kan man förutsätta att golvet i lägenheterna ser likadant ut som på vinden? Magnus
4 svar · 6,6k läst
Z
zankan: Om du sågar tejpa innan annars flisar det ur... Tips bara
8 svar · 10,8k läst
S
stenhus05: Hej! Tycker det är otroligt snyggt med kalkstensgolv i alla möjliga former. Finns det någon som har erfarenhet av att lägga? Är det svårare än att lägga t ex klinker? Vad har ni fått för priser på kalkstensgolv ( portugisiskt, öländsk etc allt av intresse)? Om man inte vill göra själv, vad kan man räkna med att en professionell kostar? Mvh/stenhus05
0 svar · 5,6k läst
M
Mr_Smurf: Annars finns ju obehandlat furugolv på byggmax för 89:-/kvm eller 139:-/kvm beroende på tjocklek... Funderar på att shoppa det till köket.. tänkte ta timberwise först men kom fram till att jag får lägga många golv innan jag kommer upp i priset för det.
5 svar · 2,7k läst
J
jcoboy: Jag har precis underhållsoljat mina golv. Normalt så gör jag det vartannat år (utom de första åren då det är nyoljat- då blir det 1 ggr/år). Jag använder Timberex - det påstås ju att man ska fortsätta med samma olja som man grundoljade med. I vanliga fall så lägger jag ut Timberex natural som jag blandat ut 50% lacknafta (fungerar lika bra som den dyrare underhållsoljan) och
3 svar · 11,9k läst
P
Pike: [citat] Japp! /Martin
6 svar · 5,9k läst
K
kedjehusspekulant: [citat] Hmm. Det var ungefär det jag misstänkte. Jag pratade med någon expert (dansk) på Kährs som berättade att UV oljade golv (från Kährs i alla fall) i princip inte kan repareras utan man måste slipa ned till rent trä (som med lackade golv) och kan sedan välja att olja eller lacka valfritt. Är det någon som vet hur det är med HARO (http://www.haro.de) lamell golv som Torkat
6 svar · 6,6k läst
N
nicke600: Hej, Kan bara säga att Timberwise golv är kanon! Lätta att underålla och otroligt vackra! De har samtidigt en unik vattenavisande funktion. Sköter du golven som det anvisningarna säger så håller det sig fint väldigt länge! Personlig är den vitpigmenterade borstade lärken!
2 svar · 2,7k läst
P
PatrikJ: Jo precis, du skulle kommit hit innan! Då hade vi alla (nästan) sagt att du skulle kört på trägolv istället! ;D Köp en fin matta och lägg ut så blir det bra. / PJ
2 svar · 2,0k läst
C
co: NU är ju inte jag nå't proffs men i vårt gamla hus har man på en del ställen lagt 2 cm golvspånskivor på det gamla brädgolvet (som det förmodligen låg linoleum mattor på ursprungligen). På dessa har våra hantverkare hämningslöst skruvat fast det nya furu golvet av modell Silja. Denna lösning har vi också i köket och där fungerar den utmärkt!
1 svar · 2,4k läst
P
Pippi: Nu läggs golvet med fix och han som lägger det är proffesionell kakelläggare, så det ska nog bli rätt gjort! Tack för svaren!
4 svar · 2,0k läst
M
melle: :D det va nog den mer rätta benämningen tack!
2 svar · 3,3k läst
N
NiB: Hrm, Kanske det... Jag kör nog utan 2½ tillsvidare. Orkar inte lägga om. Skulle det bli alltför mycket klapper så får man väl riva upp och lägga golvspån. Som sagt - det är 15 mm så problemet är inte att det skulle svikta. Det bara klapprar svagt på vissa ställen. Detta är då utan lister och utan några möbler. Nu vet man ju hur man skall göra i de andra rummen, men där tror
9 svar · 3,4k läst
A
Alexander_Kyckling: Letade runt på nätet och hittade svar på några av mina funderingar på http://www.e-parquet.net/ som säljer Barlinekgolven och har lite större sortiment än Byggmax. Tyvärr så är frakten dyr, ~100euro till Sverige. Priserna i övrigt verkar ok, någon som vet om det finns nån som säljer dem med billigare frakt? -Byggahus-nisse: Golv av europisk lönn (t.ex. Barlinek) är mjukare än
4 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.