Byggahus.se

epoxy golv eller liknande i badrum?

1. A
    Medlem · 6 inlägg

alexG

Medlem
    Skulle vilja ha ett foglöst, vitt, blankt och hårt badrumsgolv (får dåliga vibbar av mattor). Min tanke är att lägga golvspån, gips och diffspärr. Som yta tänkte jag mej helt enkelt flyta ett lager vitfärgad epoxy eller liknande. Fallet löses genom att hela golvet lutar mot ena väggen och en bred pissoarliknande golvbrunn. Jag undrar mest om jag är ute och cycklar eller om detta låter realistiskt? alla tankar är väldigt välkommna!

2. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 224 inlägg

Fasting65

Medlem

Re: epoxy golv eller liknande i badrum?

Det låter ju jättecoolt, fast det där med brunnen får du nog kolla upp lite. Jag har för mej att gvk (www.gvk.se) vill att man har brunnen minst 20 cm från vägg.

Undersök frågan med purus eller jafo (www.purus.se, www.jafovvs.se)

3. M
    Medlem · 80 inlägg

Megasen

Medlem

Epoxi skulle funka utmärkt men ingen diffspärr  eftersom epoxi är 100 % vattentät.Men sätt glasfiber remsor i skarvarna, samt prima golvet med klar epoxi tills gipsen är mättad.Sedan lägger du på en epoxbeläggning på
    c:a 3 mm.
    Håller på med epoxibehandlingar av golv och väggar.

Matte

4. A
    Medlem · 6 inlägg

alexG

Medlem

Tackar för inläggen.

5. A
    Medlem · 6 inlägg

alexG

Medlem

om man skulle ha epoxy och gips på väggar åxå, finns det möjligheter att slippa pänseldrag eller roller-apelsinskal-yta, Alltså få en helt slät epoxy vägg?

6. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Kan Ni inte förklara lite närmare för den oinvigde ;), vad är epoxy för typ av material (tänker på epoxylim :-/) och hur ser det ut när det är färdigt, samt blir det hållbart nog för ett golv (troligen en ytterligt dum fråga men ändå... ;))??

//Christina.

7. C
    Medlem · Västernorrland · 274 inlägg

Ceja

Medlem

Expoxi-golv är även det en två-komponentsfärg.
    Än så länge är det vanlig inom industrier och i båt/vattenmiljöer.

Om du ser bilder från nya stora flashiga fabriker, hr du lagt märke till de glänsande släta golven?
    Det är expoxi-golv.
    Pooler målas allt oftare med sådana färger om de inte är helkaklade. Vatten tankar och cisterner får också gärna ett lager invändigt för att förhindra rostbildning då färgen är helt tät (giftfri så klart).

AlexG; bra rollers ska inte lämna apelsiner på väggarna. Annars fungerar det ungefär som att måla om ett badkar; finporig roller och eventuellt gå efter med en pensel.
    Gärna filt eller väv på väggen som håller kvar färgen så väggarna verkligen ger den vattentäta ytan man är ute efter.

Eller är jag helt ute och cyklar Matte?

8. M
    Medlem · 80 inlägg

Megasen

Medlem

Ni kan läsa på denna sida om epoxi.
    www.matera.se

Matte

9. D
    Medlem · 144 inlägg

Deo

Medlem

Vad kostar det att lägga epoxigolv i ett 40m2 garage tro??

• Laddar…
  10. M
    Medlem · 80 inlägg

Megasen

Medlem

Det beror på betongen men mellan 300-500kr kvm
    med arbete.

Matte ;D

11. J
    Medlem · 96 inlägg

JanneH

Medlem

Om det är betonggolv som ska behandlas kan det vara värt att kolla "Superfloor". Jag har förstått det som ett billigare alternativ till epoxy, men jag kan ha fel ;-).

Janne

12. M
    Medlem · 80 inlägg

Megasen

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.