Byggahus.se

Byta klinkergolv (ny klinker)

1. D
    Medlem · 500 inlägg
    Har sökt men inte hitta några svar på mina funderingar.

Efter en brand blev klinkergolvet skadat (ihåligheter + några trasiga plattor). Det är tegelfärgat, vilket vi upplever som väldigt fint men att det inte riktigt går ihop med våra ideer med ljus spegelpanel osv. Skador + inte riktigt passande färg gör att vi nu vill byta golvet. Det ligger på betongplatta med ingjuten golvvärme. Nu undrar jag hur jag skall gå tillväga. Just att ta bort plattorna är det väl inga problem med (alltid enkelt att förstöra :) men sedan undrar jag hur man gör. Finns det maskiner att hyra för att dra bort all gammal fix eller ska man sats på att sitta och handknacka det? Det rör sig om ca 8-10kvm? Vad rekommenderar ni isådana fall?

Sedan undrar jag ifall man skall använda sig av någon typ av flytspackel för att jämna till golvet innan plattläggning (tänkte försöka jämna ut golvet - inte säkert att det kan bli så mycket bättre - när jag ändå håller på).

2. D
    Medlem · 500 inlägg

Re: Byta klinkergolv (ny klinker)

Hej, tack för ditt svar!

Bila med hammare låter skojj. Får prova med hammare och slägga. Blir det för jobbigt får jag väl hyra :) Har kommit på att jag kan skippa delen under trappen, där det är en skrubb. Det spar ju lite samtidigt som att det kan vara kul att ha ett annat golv där inne (där verkar det ha klarat sig bra).

Flytspacklar man sedan för att få det helt jämnt då? Eller finns det något som är mer lämpligt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.