4 949 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Mönster på klinkergolv i kök?
Hej!
Nu har vi kommit så långt att vi ska lägga klinkersen i köket.
Vi funderar på lite olika läggningar av klinkersen och vill ha råd och tips för hur vi ska lägga dem.
Lite olika alternativ:
Lägga dem bara rakt upp och ner så det blir ett "vanligt" fyrkantmönster.
Lägga dem i 45 graders vinkel med "sarg" runt köksbänkarna o väggarna.
Lägga dem i "murarförband" Altsså lägga plattorna med en plattas förskjutning.
Plattorna är kolsvarta med lite "vågor" i ytan och ojämna kanter. Storlek 30*30cm.
Vill ha massor med tips. Vi lutar mest mot att lägga dem i 45 grader med sarg..
MVH/A-K
Nu har vi kommit så långt att vi ska lägga klinkersen i köket.
Vi funderar på lite olika läggningar av klinkersen och vill ha råd och tips för hur vi ska lägga dem.
Lite olika alternativ:
Lägga dem bara rakt upp och ner så det blir ett "vanligt" fyrkantmönster.
Lägga dem i 45 graders vinkel med "sarg" runt köksbänkarna o väggarna.
Lägga dem i "murarförband" Altsså lägga plattorna med en plattas förskjutning.
Plattorna är kolsvarta med lite "vågor" i ytan och ojämna kanter. Storlek 30*30cm.
Vill ha massor med tips. Vi lutar mest mot att lägga dem i 45 grader med sarg..
MVH/A-K
Lägg ut ett antal på golvet och se hur det blir. Man kan givetvis inte få till en sarg när man lägger i 45 grader, men man bör i alla fall få en uppfattning om resultatet.
Det är alltid svårt att på förhand föreställa sig ett visst resultat, så det är alltid bra att testa, om det går.
/EB
Det är alltid svårt att på förhand föreställa sig ett visst resultat, så det är alltid bra att testa, om det går.
/EB
gaia skrev:
Ja, det kan du ha rätt i!!! Ska ta och lägga ut dem en gång till i enkelrutigt ;D
Här kommer dom, jag har inte fogat ännu...A-K skrev:
Det ska dit en ljusgrå fog på lördag.


Där fönstret är kommer det att bli en altandörr.
Fler bilder finns på http://www.zmurfan.hem.net/fotoalbum/huset?page=12
Upptäckte att två plattor inte fastnat som dom skulle, och jag hade slut på fix. :-/
Men jag hade en hel del superset sättlim kvar sedan jag limmade golvgipsen, så jag smetade på massa lim och tryckte fast dom igen... :
Så förhoppningsvis håller det, och håller det inte så får jag shoppa mer kinkerfix å fog och göra om dom två plattorna..
Men jag hade en hel del superset sättlim kvar sedan jag limmade golvgipsen, så jag smetade på massa lim och tryckte fast dom igen... :
Så förhoppningsvis håller det, och håller det inte så får jag shoppa mer kinkerfix å fog och göra om dom två plattorna..
Klicka här för att svara