Hej!

Nu har vi kommit så långt att vi ska lägga klinkersen i köket.
Vi funderar på lite olika läggningar av klinkersen och vill ha råd och tips för hur vi ska lägga dem.

Lite olika alternativ:

Lägga dem bara rakt upp och ner så det blir ett "vanligt" fyrkantmönster.

Lägga dem i 45 graders vinkel med "sarg" runt köksbänkarna o väggarna.

Lägga dem i "murarförband" Altsså lägga plattorna med en plattas förskjutning.

Plattorna är kolsvarta med lite "vågor" i ytan och ojämna kanter. Storlek 30*30cm.

Vill ha massor med tips. Vi lutar mest mot att lägga dem i 45 grader med sarg..

MVH/A-K
 
Lägg ut ett antal på golvet och se hur det blir. Man kan givetvis inte få till en sarg när man lägger i 45 grader, men man bör i alla fall få en uppfattning om resultatet.

Det är alltid svårt att på förhand föreställa sig ett visst resultat, så det är alltid bra att testa, om det går.

/EB
 

Ja Visst är det så!!!

Jag har lagt o lagt,,, o funderat,, o det lutar som sagt åt 45 grader men vi kan inte riktigt bestämma oss.

Några för o nackdelar kanske för någon som lagt? :)
 
Finns det ingen bra hemsida någonstans där man kan se klinker och kakel satta i olika mönster? ???
 
Enl. din beskrivning så blir det liv i dina klinkers även om man lägger dom på enklaste sätt ( ojämna kanter och yta). 45-vinkel kan verka alltför tillkonstrad, tycker jag ;)
Enkelrutigt - om jag skulle välja ;D
gaia
 
gaia skrev:
Enl. din beskrivning så blir det liv i dina klinkers även om man lägger dom på enklaste sätt ( ojämna kanter och yta). 45-vinkel kan verka  alltför tillkonstrad, tycker jag ;)
Enkelrutigt -  om jag skulle välja ;D
gaia

Ja, det kan du ha rätt i!!! Ska ta och lägga ut dem en gång till i enkelrutigt ;D
 
Jag ska klinkra mitt kök imorgon, kan lägga ut en bild när det är klart så får du se hur mitt mönster blir.
 
H.äg Smurf skrev:
Jag ska klinkra mitt kök imorgon, kan lägga ut en bild när det är klart så får du se hur mitt mönster blir.
Ja jättebra!!!

Ser fram emot att få se bilden! ;D
 
A-K skrev:
Ja jättebra!!!

Ser fram emot att få se bilden! ;D
Här kommer dom, jag har inte fogat ännu...
Det ska dit en ljusgrå fog på lördag.

100_2256.sized.jpg
100_2258.sized.jpg

Där fönstret är kommer det att bli en altandörr.

Fler bilder finns på http://www.zmurfan.hem.net/fotoalbum/huset?page=12
 
Har kollat lite på hemsidan!

Jättesnygga mönster. Ska provlägga ännu mera imorgon!

Tack så mycket :) :) :)
 
Upptäckte att två plattor inte fastnat som dom skulle, och jag hade slut på fix. :-/

Men jag hade en hel del superset sättlim kvar sedan jag limmade golvgipsen, så jag smetade på massa lim och tryckte fast dom igen... ::)

Så förhoppningsvis håller det, och håller det inte så får jag shoppa mer kinkerfix å fog och göra om dom två plattorna..
 
Nu har vi lagt golvet!

Blev "vanligt" rakt fyrkantigt.. Ser jättefint ut än så länge!

Nu funderar vi istället på fogen,, som jag ställt en annan fråga om :)

Tack för alla svar!!! ;D
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.