Byggahus.se

misslyckad flytspackling...

1. C
    Medlem · 38 inlägg

cane

Medlem
    Hej, jag hade en del lutning på halva mitt befintliga spånskivegolv (ca 25mm på 2,5meters mätsträcka) så jag bestämde mig för att flytspackla det med maxits fiberförstärkta ABS 317 (dyrt dessutom).

Det gick helt åt helsike. Visst, det "flöt" såpass att golvets lutning försvann när man mäter på hela sträckan, men de 6kvm som jag spacklade ser ut som månens yta i miniatyr. berg och dalar, ser ut att skilja runt 5mm mellan höjderna, kanske mer. Strecken från där jag kammade ut spacklet har inte flutit ihop ens.

Konstigt då jag följde alla instruktioner, 20 min öppentid, 4,5 liter vatten / säck, 2min blandning med borrmaskinsvisp, 20grader i rummet, kammade ut det.

Vad göra? Kan inte spackla fler lager då jag redan försökt detta med en extra säck, så jag är redan litet för högt upp jmfrt med det intilliggande plana spångolvet.

Hyra en betongslip? eller måste det till proffs?

2. S
    Medlem · 59 inlägg

Selle

Medlem

Re: misslyckad flytspackling...

Hej Cane.

Du har förmodligen gjort som de allra flesta gör när de använder flytspackel, likt jag själv.
    Man tror att det räcker med att hälla ut spacklet på önskat ställe och att nästkommande blandning skall flyta samman och att resultatet skall bli helt plant.
    Problemet är att den första satsen hinner bränna något innan man hunnit blanda till nästa, då får man olika skickt på varandra och olika höjder man måste släta ut skicktet noga tillråga på allt så skall det inte understiga 3mm tjocklek tror jag.

Ett förslag är att du slipar ner de större ojämnheterna du har, det tar ett antal dagar innan det härdar ordentligt så det borde gå lättare att slipa nu än om du väntar? Spackla av ojämnheterna med vanligt grovspackel och slipa.
    Jag kommer att försöka hålla mig ifrån flytspackel om det inte är så att man bara behöver en sats för avjämningen, på små ytor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.