Byggahus.se

Finns det ingen som vet?

1. S
    Medlem · 26 inlägg

Staffan1

Medlem
    Har i helgen lagt ett laminatgolv i ett källarutrymme som ska bli arbetsrum.
    Har följt beskrivningen exakt och lagt plast under och sedan dämpning och lämnat någon cm runtom till kanten mot väggen.

Väggen är en ojämn betongvägg, så det har blivit en del figursågning efter kanterna, men hur ska jag lösa detta på ett snyggt sätt nu när golvet ligger på plats?

Min tanke var att fylla denna springa med silikon, men märkte efter en halvmeter att det skulle gå åt stora mängder silikon.
    Att sätta en sockel på plats är lite svårt, med tanke på den ojämna väggen.

Finns det någon som har förslag på hur man löser detta på ett bra sätt? Eller är det silikon som är bäst?

Kanske någon har ett liknande golv själv. Hur ser det i så fall ut runt kanterna? Hur har ni löst detta?

Staffan

2. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

Re: Finns det ingen som vet?

Hmm lagt ett gäng golv med denna typ av väggar. Jag vill nog påstå att hur man än gör ser det risigt ut... Det finns två typer av silikon du kan använda eller rättare sagt färger. ANtingen i väggfärg (vitt) ser jävligt risigt ut. Eller brun antingen ljus eller mörk brun ser bättre ut... Sockel brukar gå bort ser ännu jävligare ut....Djupare lsit och figur såga nja det tar evinnerlig tid och blir inte mycket bättre...tyvärr...

3. EB
    Medlem · 439 inlägg

EB

Medlem

Du skulle behöva något flexibelt, som kunde följa väggens form.
    Ett rep, kanske?
    Jag har aldrig sett ett rep som golvlist, men det skulle i alla fall dölja springan.

/EB

4. Linska
    Medlem · 1 217 inlägg

Linska

Medlem

Kul idé!

5. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 063 inlägg

Immobil

Medlem

Lägg en ljusslang så kan inte dammråttorna gömma sig. ;D

6. G
    Medlem · 71 inlägg

GasGlad

Medlem

Ja just det, det använde Ernst Kirschstången (eller vad han heter ;D ) i hallen på sommartorpet.
    Blir lite marin känsla faktiskt.

7. H
    Medlem · 182 inlägg

Använd dig av plastsockellist typ sådana som de använder till att gömma kablar i.

8. C
    Medlem · 206 inlägg

common

Medlem

Köp en trären list och basa den.

En enkel baslåda byggs av ett avloppsrör/stuprör och en kaffe/te-kittel. Den heta ångan leds in i röret där listen finns.

Har inte så bra koll på vilka tider som krävs men för en golvlist kan det inte ta så lång tid. Sedan är det bara att sätta den på plats snabbt som ögat.

Sök på http://www.trabatsakuten.nu/fragorosvar.htm

Lycka till!

9. S
    Medlem · 59 inlägg

Selle

Medlem

Drev slang, som du fyller upp det mesta av springan med. Den typ som läggs in runt fönster å dörrar efter drevningen för att fylla upp & stoppa byggsilikonen man fyller med sedan, men det kanske är för tajta springor du har.
    Annars tror jag det blir snyggast med silikon för din del. ;)

10. K
    Medlem · 1 inlägg

kjebeng

Medlem

Det finns "golvlister" i gummi, ( eller nån mjukplasttyp) med L-profil, som du lätt kan följa väggen med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.