Golv
Mr_Smurf: [citat] Som jag sa tidigare, ta upp golvet och lägg nya tunna åsar på de gamla.. Jag skulle inte använda masonite eftersom det bara är papper och kommer att pressas ihop med åren så att golvet ändå blir snett.
eson: Bruket torkar för fort om du slårpå slingorna för tidigt och då finns det risk att det spricker eller ännu värre blir bomt
olah46: Ok så Du tror att man klarar sig utan att öppna upp i mellanbjälklaget ? Sedan ser det alltså ut som ngt "hakat i" dropp-plåten under fönstret , skumt men ngt har hänt - undrar om det förändrar försäkringsfrågan ?! tack !
tommiz: Jag fick slanta 800kr för 12kg Ardex S48. DYYYYYYYRT Mvh Tommy
co: [citat] Lägg in golvvärme när du ändå håller på klinker utan värme är verkligen kallt - dessutom dyker kidsen upp tidigare än du anar...
siamthai: Finns ingen anledning att olja in golvet om det redan är inoljat på fabriken. Gör som kaare62 skriver och vänta några månader.
Megasen: Kolla in denna sida http://www.htc-sweden.com/sv/concepts/superfloor/ Matte
knatte: Grävde upp avloppsrören nu i höst, enligt råd skulle plattan vara ca 5-10 cm, men den visade sig vara 25cm. Det kanske var mer på känsla man gjorde källargolv på den tiden (huset är från 1931). Angående gavlarna (ytterväggarna) så stack de ned ytterliggare 15 cm. Det blev att hyra en Hilti av modell större Ett bra tips är att du borrar ett litet hål med slagborren och mäter
zankan: det gör det men varför??? A45 är ett snabbspackel som man kan lägga på efter en timme typ mycket bra.. Det eller annat golvspackel skulle jag använda sand känns lite taikon......
lili: Vi har bytt från billigt laminat till allock tile terracotta.. skillnaden är tydlig.... allock är varmare och tystare än det förra.. dock känns golvet hårt och kunde kankse vara tystare... k-rauta säljer laminat med kraftig ljudreducering men jag har ingen aning om det är ett bra golv.. Lycka till.
Gutte: [citat] Där fanns nog vad jag sökte efter. Att jag inte tänkte på Kährs ??? Tack ;)
Selle: Visst kan du använda dig utav trä i badrummet, trall kanske inte är det mest lämpliga som det har påståtts tidigare i tråden men golvplank funkar bra, bifogar några länkar om detta. http://www.viivilla.se/articles.asp?mode=ShowArticle&articleid=637&Cat=&sCat=147 http://www.almedalsgolv.com/Resources/GTT6_04Fortsatt.pdf
A-K: Tack för svaren!!! Det är inget våtrum så vi låter skruvarna sitta!!!! :)
gaia: [citat] Jag skulle låta asfaltet ligga där den är. Den finns där för att hålla fukten på avstånd och så länge den fyller sin uppgift så är det bara bra! Torrt och stabilt. Varför skulle du fjerna det? Och vad skulle du ersätta den med? gaia
betula: Ask och golvvärme går fin fint. Bok och lönn brukar däremot många tillverkare vara lite försiktigare med (typ avråda) :) Tunna golv isolerar mindre vilket gör att man kan leda igenom högre effekt utan att yttemperaturen överstiger 27 grader, vilket är bra. Man måste dock räkna in allt mellan rören och ytan, både undergolv och toppskickt. I vissa fall är det därför bättre att
ols: Är man en superpedant med (pengar) så köper man inte Barlinekgolv, utan snarare Kährs eller liknande. Har inte sett några glipor på deras limningsfria golv, även om man har golvvärme.
common: Kolla gärna "min" andra tråd, http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1099242546;start=20#20, jag har uppdaterat den lite.
zankan: Kanske skissa på ett fundament under skorstenen.... 9 m tegel ca 60/ sida säger vi tegel väger hmm säg 1.5 kN/m[sup]3[/sup] det ger på skorstenen 0,54 kN/ meter skorsten blir totalt 4.8 kN eller 4800 kilo.... Betong tryck hållfstheten inga problem Problemet är draget i underkanten....Armera ordentligt i underkant 10 cc med 12 mm armering B 500 i nät så e du safe + armering i överkant
jarlh: Jag har nu forskat vidare. Ifall man väljer ventiler så monterar man in spridare under golvet, så luftflödet blir minst lika bra som med ventilerade socklar. Främsta fördelen är med ventil är att i ventilen sitter ett filter så man slipper att damm och annat sugs ner under golvet. Har man ventilerade socklar så finns en viss risk för just damm där nere. (Detta var alltså anledningen
Staffan1: Har i helgen lagt ett laminatgolv i ett källarutrymme som ska bli arbetsrum. Har följt beskrivningen exakt och lagt plast under och sedan dämpning och lämnat någon cm runtom till kanten mot väggen. Väggen är en ojämn betongvägg, så det har blivit en del figursågning efter kanterna, men hur ska jag lösa detta på ett snyggt sätt nu när golvet ligger på plats? Min tanke var att
MathiasS: Hur ser det ut under trägolvet? Varför använder du frigolitkassetter? Kan det vara ett alternativ att spika glespanel på trägolvet som du lägger slang + plåtar i och därefter lämpligt ytskickt? Detta har diskuterats tidigare också, ska se om jag hittar länken. Edit: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1082826562;start=1#1
manasse: Vi körde in Forbos Marmoleum Real i kök, hall och sovrum i vår trerumslägenhet. Det var inte plattor, utan rulle. Vilket innebar att vi anlitade proffs som gjorde jobbet (kräver yrkeskunskap och specialla verktyg för svetsning av fogar etc.) Så jag kan inte uttala mig i sak om hur man lägger dina plattor. Men vad jag vet är förarbetet: Vi rev bort befintlig plastmatta, och under den den
ClasseClas: Okej, jag duckar jag också. :-[ :-[ :-[ Likväl så skruvlimmade jag golvgips på golvspånet innan jag fallspacklade i bastun hemma. Jag skulle göra likadant igen om jag byggde idag. Men om gvk "rekommenderar" detta så borde det inte vara något större problem. Grejen är att om vi tipsar varandra om knep&knåp som sedan försäkringsbolagen tvärduckar inför, så har vi gjort våra
Kaugan: Vi åkte till Svensk Byggtjänst på Regeringsgatan i Sthlm och där hade de Barcelona på provbit. Vill bara tipsa alla om att det var väldigt snyggt, finns i uv-oljat och ngn lite blankare oljning. Det blir det golvet! Ett beslut mindre... :D
yonna: Jag lät lägga in ej slipbart parkettgolv i sovrummet med tanke på att det inte blir så mycket slitage därinne. Ångrar mig - totalkostnadsskillnaden mellan detta och rejält parkettgolv blev inte så stor om man även räknar med nya golvlister. Det känns som om nakna morgonfötter sätts på laminatgolv - kallt, hårt, otrevligt. Rådet är alltså: lägg in tjockt parkettgolv och slipa
que: Har inte lagt swebac men ett annat "tunnt furugolv". Jag har lagt det limmat och flyttande ovanpå en skumfilm, tror att det är det bästa.